Kokonaiskustannusajattelun hyödyntäminen kansainvälisessä palveluhankinnassa
Kiljunen, Janne (2015)
Kandidaatintutkielma
Kiljunen, Janne
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050719400
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050719400
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten hankintatoimea voidaan parantaa käyttämällä kokonaiskustannusajattelua kansainvälisten palveluiden hankintastrategian osana toimittajavalinnan ja toimittajien suorituskyvyn mittaamisen kehittämisessä sekä hyödyntämällä kokonaiskustannusajattelua kommunikaatiovälineenä yrityksen ja toimittajan välillä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin aiheesta tehtyä aikaisempaa tutkimusta. Kvalitatiivinen tutkimus koostuu kohdeyrityksessä suoritetuista kahdesta erillisestä strukturoidusta haastattelusta sekä tapaustutkimuksesta, jonka tarkoituksena on kerätä yksityiskohtaista ja vertailukelpoista tietoa yksittäisestä yrityksestä.
Tutkimuksen kohteena ollut yritys käyttää kansainvälistä palveluhankintaa suorittaessaan kokonaiskustannusajattelua enemmänkin päätöksenteon taustalla olevana toimintafilosofiana kuin konkreettisena laskentatyökaluna johtuen kokonaiskustannusajattelun käytön suuresta resurssitarpeesta ja monimutkaisesta sekä aikaa vievästä kokonaiskustannuslaskentaprosessin läpiviennistä. Yrityksen todettiin hyötyvän kokonaiskustannusajattelusta erityisesti kustannustietämyksen lisääntymisenä, toimittaja-arvioinnin ja –valinnan kehittymisenä, prosessien ja toimintatapojen tehostumisena. Tämän lisäksi kokonaiskustannusajattelusta nähdään saatavan selkeää hyötyä toimittajien suorituskyvyn arviointiin ja arvioinnin kehittämiseen.
Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, että yrityksen on mahdollista saavuttaa merkittäviä etuja hyödyntämällä kokonaiskustannusajattelua edellyttäen selkeää arviointia millaisen hankinnan kohdalla kokonaiskustannusajattelua on kannattavaa käyttää. Kokonaiskustannusajattelun nähdään myös hyödyttävän yritystä pelkästään toimintafilosofiana, sillä se yksinkertaisimmillaan ohjaa tarkastelemaan tehtävää palveluhankintaa kokonaisuutena pelkän ostohinnan sijaan. The aim of the study is to create deeper understanding regarding how supply management can be improved by using the total cost of ownership as a part of international business service purchasing strategy especially in supplier selection process, developing suppliers’ performance indicators and utilizing total cost of ownership as a method of communication between buyer and supplier. The study’s research method is qualitative by nature and it consists a theoretical and an empirical part. The theoretical part is a literature review, which presents the basic theories of total cost of ownership, international markets and service purchasing. The empirical part is a descriptive and comparative case study, which is based on two conducted structured interviews in order to get specific and comparable information.
The target corporation doesn’t use total cost of ownership in international service purchasing as a concrete calculation and evaluation tool but its role can be seen more like theoretical guideline or philosophy behind purchasing decisions. Large demand for resources, complicated and time-consuming execution can be recognized as main reasons why total cost of ownership has not been implemented in a more concrete form into purchasing process. The corporation benefits from using total cost of ownership especially in following areas: Increased knowledge regarding costs, improved supplier assessment and choosing process, overall process and procedure development.
The total cost of ownership can be used as a tool to achieve notable benefits as long it is clearly assessed in which kind of purchase situations should be evaluated with the total cost ownership. The total cost of ownership can be seen as a positive factor in international service purchasing even if it remains only as a guideline because it constantly leads to assessing purchase decision as a whole package instead of concentrating on simple purchasing price.
Tutkimuksen kohteena ollut yritys käyttää kansainvälistä palveluhankintaa suorittaessaan kokonaiskustannusajattelua enemmänkin päätöksenteon taustalla olevana toimintafilosofiana kuin konkreettisena laskentatyökaluna johtuen kokonaiskustannusajattelun käytön suuresta resurssitarpeesta ja monimutkaisesta sekä aikaa vievästä kokonaiskustannuslaskentaprosessin läpiviennistä. Yrityksen todettiin hyötyvän kokonaiskustannusajattelusta erityisesti kustannustietämyksen lisääntymisenä, toimittaja-arvioinnin ja –valinnan kehittymisenä, prosessien ja toimintatapojen tehostumisena. Tämän lisäksi kokonaiskustannusajattelusta nähdään saatavan selkeää hyötyä toimittajien suorituskyvyn arviointiin ja arvioinnin kehittämiseen.
Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, että yrityksen on mahdollista saavuttaa merkittäviä etuja hyödyntämällä kokonaiskustannusajattelua edellyttäen selkeää arviointia millaisen hankinnan kohdalla kokonaiskustannusajattelua on kannattavaa käyttää. Kokonaiskustannusajattelun nähdään myös hyödyttävän yritystä pelkästään toimintafilosofiana, sillä se yksinkertaisimmillaan ohjaa tarkastelemaan tehtävää palveluhankintaa kokonaisuutena pelkän ostohinnan sijaan.
The target corporation doesn’t use total cost of ownership in international service purchasing as a concrete calculation and evaluation tool but its role can be seen more like theoretical guideline or philosophy behind purchasing decisions. Large demand for resources, complicated and time-consuming execution can be recognized as main reasons why total cost of ownership has not been implemented in a more concrete form into purchasing process. The corporation benefits from using total cost of ownership especially in following areas: Increased knowledge regarding costs, improved supplier assessment and choosing process, overall process and procedure development.
The total cost of ownership can be used as a tool to achieve notable benefits as long it is clearly assessed in which kind of purchase situations should be evaluated with the total cost ownership. The total cost of ownership can be seen as a positive factor in international service purchasing even if it remains only as a guideline because it constantly leads to assessing purchase decision as a whole package instead of concentrating on simple purchasing price.