Osaamisen johtaminen ja kehittäminen säännellyllä sijoituspalvelualalla
Hytti-Kytölä, Suvi (2018)
Pro gradu -tutkielma
Hytti-Kytölä, Suvi
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042518495
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042518495
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, minkälaisia osaamisen ja pätevyyden vaatimuksia sijoituspalvelualan työntekijöille kohdistuu nyt ja tulevaisuudessa sekä kuinka osaamista voidaan alalla johtaa, kehittää, ylläpitää ja arvioida. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tiedonhankinnan strategiana käytettiin puolistruktuoitua yksilöhaastattelua, joita tehtiin seitsemän kappaletta.
Tutkielman konteksti muodostuu sijoituspalvelualaa koskevasta viranomaissääntelystä ja lainsäädännöstä. Tammikuun alussa 2018 voimaan tullut uudistettu Rahoitusvälineiden markkinat -direktiivi toi merkittäviä lisävaatimuksia sijoituspalveluyritysten henkilöstön osaamiseen ja pätevyyteen liittyen.
Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen ohjeet tietämyksen ja pätevyyden arviointiin määrittelevät sen, minkälaista osaamista ja pätevyyttä sijoituspalvelutehtävissä toimivilta vaaditaan tänä päivänä, ja millä kriteereillä osaamista ja pätevyyttä tulee arvioida. Tulevaisuudessa osaamis- ja pätevyysvaatimukset tuskin tulevat vähenemään. Osaamisen tason ylläpitäminen ja osaamisen laadun varmistaminen ovat jatkossakin tärkeitä asioita. Palveluosaaminen tulee edelleen olemaan merkittävä kilpailuvaltti alalla digitalisaatiosta ja tekoälystä huolimatta.
Osaamisen johtaminen on sijoituspalveluorganisaatiossa ylimmän johdon vastuulla, mutta yksilön vastuu oman osaamisensa ylläpitämisestä ja kehittämistä on tärkeässä roolissa. Yrityksen johdon tulee luoda oppimista ja tiedon jakamista tukeva, motivoiva organisaatiokulttuuri sekä varmistaa, että henkilökunnalla on käytettävissään riittävästi aikaa osaamisen kehittämiseen. Sijoituspalvelualan nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä henkilön oma aktiivisuus on tärkeää, mutta työnantajan tehtävä on mahdollistaa osaamisen kehittäminen. The aim of this research was to find out, what kind of knowledge and competence requirements there are for employees working in the investment field today and in the future. In addition, the aim was to clarify, how competence can be managed, developed, maintained and assessed. The research was conducted as a qualitative case study. Seven individual interviews were carried out.
The context of the research consists of the regulation and legislation that relates to investment field. The renewed Markets in Financial Instruments Directive, that became valid in the beginning of January 2018, brought significant additional demands to the knowledge and competence of people working in the investment field.
The instructions about knowledge and competence given by the European Securities and Markets Authority determine, what kind of knowledge and competence is required from people in the investment field today and by which criteria knowledge and competence are to be assessed. It is likely that the requirements are not decreasing in the future. It is going to be very important to maintain the level of competence and also ensure the quality of competence. Competence in service is still going to be an important competitive advantage, in spite of digitalisation and artificial intelligence.
Competence management in an organisation operating in the investment field is the responsibility of top management. However, an individual’s responsibility to maintain and develop his or her own competence is also important. The management has to create an organisational culture that is motivating and supports learning as well as knowledge sharing. Also, the management has to ensure that there is enough time to be used for developing competence. In the rapidly changing operational environment of the investment field a person’s own activity is very important, but it is the organisation’s responsibility to enable the development of competence.
Tutkielman konteksti muodostuu sijoituspalvelualaa koskevasta viranomaissääntelystä ja lainsäädännöstä. Tammikuun alussa 2018 voimaan tullut uudistettu Rahoitusvälineiden markkinat -direktiivi toi merkittäviä lisävaatimuksia sijoituspalveluyritysten henkilöstön osaamiseen ja pätevyyteen liittyen.
Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen ohjeet tietämyksen ja pätevyyden arviointiin määrittelevät sen, minkälaista osaamista ja pätevyyttä sijoituspalvelutehtävissä toimivilta vaaditaan tänä päivänä, ja millä kriteereillä osaamista ja pätevyyttä tulee arvioida. Tulevaisuudessa osaamis- ja pätevyysvaatimukset tuskin tulevat vähenemään. Osaamisen tason ylläpitäminen ja osaamisen laadun varmistaminen ovat jatkossakin tärkeitä asioita. Palveluosaaminen tulee edelleen olemaan merkittävä kilpailuvaltti alalla digitalisaatiosta ja tekoälystä huolimatta.
Osaamisen johtaminen on sijoituspalveluorganisaatiossa ylimmän johdon vastuulla, mutta yksilön vastuu oman osaamisensa ylläpitämisestä ja kehittämistä on tärkeässä roolissa. Yrityksen johdon tulee luoda oppimista ja tiedon jakamista tukeva, motivoiva organisaatiokulttuuri sekä varmistaa, että henkilökunnalla on käytettävissään riittävästi aikaa osaamisen kehittämiseen. Sijoituspalvelualan nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä henkilön oma aktiivisuus on tärkeää, mutta työnantajan tehtävä on mahdollistaa osaamisen kehittäminen.
The context of the research consists of the regulation and legislation that relates to investment field. The renewed Markets in Financial Instruments Directive, that became valid in the beginning of January 2018, brought significant additional demands to the knowledge and competence of people working in the investment field.
The instructions about knowledge and competence given by the European Securities and Markets Authority determine, what kind of knowledge and competence is required from people in the investment field today and by which criteria knowledge and competence are to be assessed. It is likely that the requirements are not decreasing in the future. It is going to be very important to maintain the level of competence and also ensure the quality of competence. Competence in service is still going to be an important competitive advantage, in spite of digitalisation and artificial intelligence.
Competence management in an organisation operating in the investment field is the responsibility of top management. However, an individual’s responsibility to maintain and develop his or her own competence is also important. The management has to create an organisational culture that is motivating and supports learning as well as knowledge sharing. Also, the management has to ensure that there is enough time to be used for developing competence. In the rapidly changing operational environment of the investment field a person’s own activity is very important, but it is the organisation’s responsibility to enable the development of competence.