Yrittäjyyden yhdistäminen korkeakouluopintoihin - opiskelijan näkökulma
Asteljoki, Kaj (2018)
Diplomityö
Asteljoki, Kaj
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042018006
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042018006
Tiivistelmä
Suomen kilpailukyky ja hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitäminen nojaa vahvasti kahteen tukipilariin, osaamiseen ja yrittäjyyteen. Yrittäjyydellä tässä tarkoitetaan myös sisäistä yrittäjyyttä, luovuutta ja kykyä toteuttaa ja kehittää toimintaa, ei vain oman yrityksen toimintaa, vaan myös palkattuna työntekijänä toimimisen tapaa.
Osaamisen kehittäminen opiskelun avulla edellyttää jo sinällään yrittäjämäistä asennetta, mutta mitä jos voisimme yhdistää yrittäjyyden opiskeluun? Yritystoiminnan ja yrittäjämäisen toiminnan ymmärtäminen sekä asiantuntijuuden kehittäminen ovat oppimisen keskiössä. Yrityksen perustaminen ja sen toiminnan kehittäminen edellyttävät sekä asiantuntijuutta, että yrittäjämäistä asennetta.
Haasteellista on näiden kahden yhdistäminen, erityisesti ajankäytön suhteen, kumpikin on ajankäytöllisesti haastavaa ja näiden yhdistäminen tekee asian vielä vaikeammaksi toteuttaa. Tätä haastetta voidaan pienentää, jos opetussuunnitelmat ja niiden toteuttaminen on joustavaa ja opiskelussa voidaan hyväksyä yritystoiminta osaksi opintoja. Hyöty osaamisen kehittämisessä on niin huomattava, että tämä voidaan kyllä toteuttaa, jos halua siihen on.
Tässä työssä on haastateltu kymmentä korkeakouluopiskelijaa, jotka ovat onnistuneet yhdistämään opiskelun ja yrittäjyyden sekä pyritty selvittämään, miten he kokevat yhdistämisen. Onko yhdistäminen ajankäytöllisesti mahdollista, miten opiskelu ja samanaikainen yrittäjyys tukevat toisiaan sekä miten hyvin korkeakoulun toiminta tukee tai mahdollistaa yhdistämisen?
Haastattelut on tehty pääosin vuoden 2016 aikana sähköpostin avulla ja kyselyn vastauksia on analysoitu ensin kunkin henkilön kertomana tarinana ja toiseksi niin, että vastaukset on yhdistetty teemoittain ja haettu tästä avainsanoja. Avainsanat on luokiteltu ja niistä on saatu esille vastaajien painottamat näkökulmat.
Tuloksista voidaan päätellä, että opiskelijayrittäjyys on tehokas tapa oppia, ei pelkästään yrittäjyyttä, vaan opiskelijayrittäjyys tukee oppimista myös laajemmin. Oppilaitoksen tuki ja yrittäjyydessä opittun arvostaminen harvoin vastaa siihen, miten hyvin opiskelijayrittäjyys tuottaa oppimista. Finland's competitiveness and the maintenance of the welfare society rely heavily on two pillars, know-how and entrepreneurship. Entrepreneurship also refers to internal entrepreneurship, creativity and the ability to carry out and develop activities, not just the activities of their own company, but also the way they work as an employee.
Developing competence by studying already requires an entrepreneurial attitude, but how can we combine entrepreneurship with studying? Understanding business and entrepreneurial activities as well as developing expertise are at the heart of learning. Creating a business and developing it requires both expertise and entrepreneurial attitudes.
It is challenging to combine these two, especially with regard to time management, both of which are time-consumingly challenging and combining these makes it even more difficult to implement. This challenge can be reduced if the curricula and their implementation are flexible and the study can accept business activities as part of the studies. The benefit of developing know-how is so significant that this can be done if you want to.
In this work, 10 college students have been interviewed who have managed to combine study and entrepreneurship and have tried to find out how they feel about joining. Is the time-consuming linkage between studying and simultaneous entrepreneurship supporting each other, and how well does the institution's activities support or enable integration?
Interviews have been made mainly through email in 2016, and questionnaire responses have been first analyzed as a story told by each person, and secondly, the answers are combined by themes and applied for these keywords. The keywords have been categorized and raised by the respondents' weighted points of view.
It can be concluded from the results that student entrepreneurship is an effective way of learning, not just entrepreneurship, but student entrepreneurship also supports learning more widely. Apprenticeship support and entrepreneurship appreciation rarely corresponds to how well student entrepreneurship produces learning.
Osaamisen kehittäminen opiskelun avulla edellyttää jo sinällään yrittäjämäistä asennetta, mutta mitä jos voisimme yhdistää yrittäjyyden opiskeluun? Yritystoiminnan ja yrittäjämäisen toiminnan ymmärtäminen sekä asiantuntijuuden kehittäminen ovat oppimisen keskiössä. Yrityksen perustaminen ja sen toiminnan kehittäminen edellyttävät sekä asiantuntijuutta, että yrittäjämäistä asennetta.
Haasteellista on näiden kahden yhdistäminen, erityisesti ajankäytön suhteen, kumpikin on ajankäytöllisesti haastavaa ja näiden yhdistäminen tekee asian vielä vaikeammaksi toteuttaa. Tätä haastetta voidaan pienentää, jos opetussuunnitelmat ja niiden toteuttaminen on joustavaa ja opiskelussa voidaan hyväksyä yritystoiminta osaksi opintoja. Hyöty osaamisen kehittämisessä on niin huomattava, että tämä voidaan kyllä toteuttaa, jos halua siihen on.
Tässä työssä on haastateltu kymmentä korkeakouluopiskelijaa, jotka ovat onnistuneet yhdistämään opiskelun ja yrittäjyyden sekä pyritty selvittämään, miten he kokevat yhdistämisen. Onko yhdistäminen ajankäytöllisesti mahdollista, miten opiskelu ja samanaikainen yrittäjyys tukevat toisiaan sekä miten hyvin korkeakoulun toiminta tukee tai mahdollistaa yhdistämisen?
Haastattelut on tehty pääosin vuoden 2016 aikana sähköpostin avulla ja kyselyn vastauksia on analysoitu ensin kunkin henkilön kertomana tarinana ja toiseksi niin, että vastaukset on yhdistetty teemoittain ja haettu tästä avainsanoja. Avainsanat on luokiteltu ja niistä on saatu esille vastaajien painottamat näkökulmat.
Tuloksista voidaan päätellä, että opiskelijayrittäjyys on tehokas tapa oppia, ei pelkästään yrittäjyyttä, vaan opiskelijayrittäjyys tukee oppimista myös laajemmin. Oppilaitoksen tuki ja yrittäjyydessä opittun arvostaminen harvoin vastaa siihen, miten hyvin opiskelijayrittäjyys tuottaa oppimista.
Developing competence by studying already requires an entrepreneurial attitude, but how can we combine entrepreneurship with studying? Understanding business and entrepreneurial activities as well as developing expertise are at the heart of learning. Creating a business and developing it requires both expertise and entrepreneurial attitudes.
It is challenging to combine these two, especially with regard to time management, both of which are time-consumingly challenging and combining these makes it even more difficult to implement. This challenge can be reduced if the curricula and their implementation are flexible and the study can accept business activities as part of the studies. The benefit of developing know-how is so significant that this can be done if you want to.
In this work, 10 college students have been interviewed who have managed to combine study and entrepreneurship and have tried to find out how they feel about joining. Is the time-consuming linkage between studying and simultaneous entrepreneurship supporting each other, and how well does the institution's activities support or enable integration?
Interviews have been made mainly through email in 2016, and questionnaire responses have been first analyzed as a story told by each person, and secondly, the answers are combined by themes and applied for these keywords. The keywords have been categorized and raised by the respondents' weighted points of view.
It can be concluded from the results that student entrepreneurship is an effective way of learning, not just entrepreneurship, but student entrepreneurship also supports learning more widely. Apprenticeship support and entrepreneurship appreciation rarely corresponds to how well student entrepreneurship produces learning.