The expectations of Finnish business master’s students towards workplace wellbeing programs
Tarjanne, Visa (2018)
Kandidaatintutkielma
Tarjanne, Visa
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201804196734
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201804196734
Tiivistelmä
The objective of this Bachelor’s thesis is to find out what graduating business students in Finland think and expect of workplace wellbeing programs and workplace wellbeing in general. The goal is also to provide tools and ideas for companies, so that they can plan their future workplace wellbeing programs to align better with the needs and expectations of the younger workforce.
The study was conducted using qualitative research methods. The empirical material of the study was collected by semi-structural interviews. The sample consisted of eleven Finnish Master’s students who study in four different business schools. Moreover, two Finnish companies were interviewed in order to get insights to what kind of workplace wellbeing programs companies in real life offer for their employees.
Based on the results of the research, the graduating business students put high value on their wellbeing, and understand that not feeling well at work has a major impact on their wellbeing also outside of work. Important factors of their workplace wellbeing seemed to be flexibility, feedback, and the work atmosphere in general. From workplace wellbeing programs the graduating business students expected fun and different activities, like climbing and paintball, in a social setting. They also wanted companies to address more ergonomics and physical activity, especially in jobs where the employees remain sitting down during most of the working day. The current workplace wellbeing programs in the two examined companies partially meet the needs and expectations of the Master’s students. However, there is clearly room for improvements, changes, and new innovative programs. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää kaupallisen alan maisteriopiskelijoiden tarpeita ja odotuksia koskien työhyvinvointia ja työhyvinvointiohjelmia. Samalla tavoitteena on antaa yrityksille ideoita, joita ne voisivat hyödyntää tulevaisuuden työhyvinvointiohjelmia suunnitellessaan.
Tutkielma on tehty käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Otanta koostui yhdestätoista suomalaisesta maisteriopiskelijasta, jotka opiskelevat neljässä eri yliopistossa. Lisäksi työtä varten haastateltiin kahta suomalaista yritystä käytännön esimerkkien saamiseksi yrityksien tarjoamista työhyvinvointiohjelmista.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että vastavalmistuvat kauppatieteilijät arvostavat hyvinvointiaan. He ymmärtävät, että työhyvinvointi on merkittävä osa heidän kokonaishyvinvointiaan – työssä viihtymättömyys näkyy aina myös töiden ulkopuolella. Työhyvinvoinnin tärkeimpiä tekijöitä haastateltaville olivat joustavuus, työilmapiiri sekä esimiehiltä saatu palaute. Työhyvinvointiohjelmilta maisteriopiskelijat odottivat pääasiassa erilaisia aktiviteettejä ja hauskanpitoa (esim. kiipeily ja värikuulasota) työtovereidensa kanssa. Haastateltavat toivoivat myös parempaa ergonomiaa ja enemmän fyysisiä aktiviteettejä erityisesti työpaikoissa, joissa työntekijät istuvat suurimman osan päivästä. Kahden esimerkkiyrityksen tarjoamat työhyvinvointiohjelmat vastasivat osittain maisteriopiskelijoiden tarpeita ja odotuksia, mutta työhyvinvointiohjelmien kehittämiselle ja uudistamiselle on kuitenkin selkeä tarve.
The study was conducted using qualitative research methods. The empirical material of the study was collected by semi-structural interviews. The sample consisted of eleven Finnish Master’s students who study in four different business schools. Moreover, two Finnish companies were interviewed in order to get insights to what kind of workplace wellbeing programs companies in real life offer for their employees.
Based on the results of the research, the graduating business students put high value on their wellbeing, and understand that not feeling well at work has a major impact on their wellbeing also outside of work. Important factors of their workplace wellbeing seemed to be flexibility, feedback, and the work atmosphere in general. From workplace wellbeing programs the graduating business students expected fun and different activities, like climbing and paintball, in a social setting. They also wanted companies to address more ergonomics and physical activity, especially in jobs where the employees remain sitting down during most of the working day. The current workplace wellbeing programs in the two examined companies partially meet the needs and expectations of the Master’s students. However, there is clearly room for improvements, changes, and new innovative programs.
Tutkielma on tehty käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Otanta koostui yhdestätoista suomalaisesta maisteriopiskelijasta, jotka opiskelevat neljässä eri yliopistossa. Lisäksi työtä varten haastateltiin kahta suomalaista yritystä käytännön esimerkkien saamiseksi yrityksien tarjoamista työhyvinvointiohjelmista.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että vastavalmistuvat kauppatieteilijät arvostavat hyvinvointiaan. He ymmärtävät, että työhyvinvointi on merkittävä osa heidän kokonaishyvinvointiaan – työssä viihtymättömyys näkyy aina myös töiden ulkopuolella. Työhyvinvoinnin tärkeimpiä tekijöitä haastateltaville olivat joustavuus, työilmapiiri sekä esimiehiltä saatu palaute. Työhyvinvointiohjelmilta maisteriopiskelijat odottivat pääasiassa erilaisia aktiviteettejä ja hauskanpitoa (esim. kiipeily ja värikuulasota) työtovereidensa kanssa. Haastateltavat toivoivat myös parempaa ergonomiaa ja enemmän fyysisiä aktiviteettejä erityisesti työpaikoissa, joissa työntekijät istuvat suurimman osan päivästä. Kahden esimerkkiyrityksen tarjoamat työhyvinvointiohjelmat vastasivat osittain maisteriopiskelijoiden tarpeita ja odotuksia, mutta työhyvinvointiohjelmien kehittämiselle ja uudistamiselle on kuitenkin selkeä tarve.