Digitaalisen markkinoinnin prosessi
Koivuniemi, Ulrika (2018)
Kandidaatintutkielma
Koivuniemi, Ulrika
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802203514
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802203514
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka digitaalista markkinointia tehdään ja mitkä ovat sen prosessin vaiheet. Tarkoituksena on luoda digitaalisen markkinointiprosessin malli, joka vastaa nykypäivän ja digitalisaation asettamia vaatimuksia. Työssä paneudutaan digitaaliseen markkinointiprosessiin ja sen keskeisiin elementteihin sekä digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Tutkielman teoriaosuus perustuu aiheen aikaisempaan kirjallisuuteen ja tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena hyödyntäen tapaustutkimusta. Kohdeyrityksenä toimii suomalainen Moi-mobiili ja tutkimusaineisto on kerätty kolmella erillisellä teemahaastattelulla.
Digitaalinen markkinointi nähdään tämän vuosituhannen kriittisimpänä elementtinä liiketoiminnan ja kilpailuedun kannalta. Digitaalinen markkinointi on kommunikaation ja arvon luonnin prosessi tähdäten asiakashankintaan, asiakassuhteiden ylläpitoon, brändin ja myynnin kasvattamiseen digitaalisten työkalujen avulla. Tavoitteena on luoda vaihdantaa tyydyttämällä kuluttajia organisaatiota hyödyttävällä tavalla. Digitaalinen markkinointiprosessi on asiakaskeskeinen, laaja, dynaaminen ja jatkuvasti aktiivinen prosessi, jossa kaikki osa-alueet ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että kirjallisuuden perusteella luotua digitaalisen markkinointiprosessin mallia voidaan hyödyntää käytännön tasolla. Teoria ja empiria ovat pitkälti linjassa keskenään digitaalisen markkinointiprosessis vaiheiden toteuttamisen osalta. Kirjallisuuden ja haastattelujen perusteella voidaan digitaalisen markkinointiprosessin todeta olevan laaja, monimuotoinen vaatien laaja-alaista osaamista niin markkinoinnissa kuin tietotekniikassa. The objective of this Bachelor’s thesis is to find out how digital marketing is done and what are the steps involved in the process. The aim is to create a model of digital marketing process that meets today’s and digitalization’s requirements. The thesis focuses on the digital marketing process and its key elements, as well as on the opportunities and challenges of digital marketing. The theory of this study is based on the previous literature of the subject and the research is carried out as a qualitative research using case study. The target company is a Finnish Moi-mobile and the research material has been collected by three separate thematic interviews.
Digital marketing is seen as the most critical element of this millennium for business and competitive advantage. Digital marketing is a process of communication and value creation aiming at customer acquisition, customer relationship maintenance, increasing brand and sales through digital tools. The goal is to create exchange by satisfying consumers in a way that benefits the organization. The digital marketing process is a customer-centric, extensive, dynamic and continuously active process, in which all areas are continuously interacting with each other.
The results of the research show that the digital marketing process model based on the literature can be utilized at a practical level. The theory and empirics are largely in line with the implementation of the digital marketing process. Based on literature and interviews, the digital marketing process can be stated to be broad and multiform, requiring extensive expertise in both marketing and IT skills.
Digitaalinen markkinointi nähdään tämän vuosituhannen kriittisimpänä elementtinä liiketoiminnan ja kilpailuedun kannalta. Digitaalinen markkinointi on kommunikaation ja arvon luonnin prosessi tähdäten asiakashankintaan, asiakassuhteiden ylläpitoon, brändin ja myynnin kasvattamiseen digitaalisten työkalujen avulla. Tavoitteena on luoda vaihdantaa tyydyttämällä kuluttajia organisaatiota hyödyttävällä tavalla. Digitaalinen markkinointiprosessi on asiakaskeskeinen, laaja, dynaaminen ja jatkuvasti aktiivinen prosessi, jossa kaikki osa-alueet ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että kirjallisuuden perusteella luotua digitaalisen markkinointiprosessin mallia voidaan hyödyntää käytännön tasolla. Teoria ja empiria ovat pitkälti linjassa keskenään digitaalisen markkinointiprosessis vaiheiden toteuttamisen osalta. Kirjallisuuden ja haastattelujen perusteella voidaan digitaalisen markkinointiprosessin todeta olevan laaja, monimuotoinen vaatien laaja-alaista osaamista niin markkinoinnissa kuin tietotekniikassa.
Digital marketing is seen as the most critical element of this millennium for business and competitive advantage. Digital marketing is a process of communication and value creation aiming at customer acquisition, customer relationship maintenance, increasing brand and sales through digital tools. The goal is to create exchange by satisfying consumers in a way that benefits the organization. The digital marketing process is a customer-centric, extensive, dynamic and continuously active process, in which all areas are continuously interacting with each other.
The results of the research show that the digital marketing process model based on the literature can be utilized at a practical level. The theory and empirics are largely in line with the implementation of the digital marketing process. Based on literature and interviews, the digital marketing process can be stated to be broad and multiform, requiring extensive expertise in both marketing and IT skills.