Development of the electrical load analysis capability for Airbus A350 in Finnair
Sormunen, Petri (2018)
Diplomityö
Sormunen, Petri
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801262314
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801262314
Tiivistelmä
Nowadays, the design of large, sophisticated and modern aircrafts aims at the improvement of flight economy, reduction of carbon dioxide emissions, reduction of weight and guarantee of flight safety. Thereby, More Electric Aircraft (MEA) type of a design, such as in Airbus A350, is replacing classic aircraft types. Because there are more electrical components in the modern aircrafts, the demand for the electrical power capacity is increasing. Thereby, the importance of the electrical load analysis (ELA) and capability to update it, allowing to define the electrical load of an aircraft in different flight phases and different electrical source levels, are being emphasized.
This thesis aimed to develop the electrical load analysis capability for the Airbus A350 aircraft in Finnair. The ELA guidelines are aircraft type and airline specific, and it is the airline’s responsibility to manage the ELA process and analysis.
In this thesis, the electrical load analysis process and tool were developed for A350 aircraft in Finnair. In addition, the process enabling updates to the baseline ELA was created. The tool was selected based on evaluating three possible solutions: solutions provided by two different service providers and an in-house solution.
The ELA process and tool developed for A350 in this thesis ensure that Finnair now has the complete capability to manage electrical loads when implementing aircraft modifications. In the future, aircrafts will contain even more electrical devices and systems, which consume more electricity; a concept of All Electric Aircraft (AEA) already exists. Thereby, the significance of ELA capability will be emphasized. Nykyaikaisen ja modernin liikennekoneen suunnittelussa pyritään vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja painoa sekä parantamaan lennon taloutta ja lentoturvallisuutta. Vanhempia lentokonemalleja korvataan More Electric Aircraft (MEA) -konseptin ja ominaisuuksien kaltaisilla lentokonetyypeillä, kuten Airbus A350 lentokone. A350-koneessa on enemmän sähköä käyttäviä laitteita ja järjestelmiä, ja tästä johtuen sähkökapasiteetin tarve kasvaa. Sähköntuotantokyvyn merkityksen kasvaessa on tärkeää hallita lentokoneen sähkökuormia, jotta voidaan varmistua riittävästä sähköntuotantokyvystä jokaisessa eri lennonvaiheessa ja jokaisen muutostyön jälkeen, jolla on vaikutusta sähkökuormiin.
Tämän diplomityön tavoitteena oli kehittää valmius laskea ja hallita A350-koneen sähkökuorma-analyysia, englanniksi Electrical Load Analysis (ELA), Finnairissa. Lentokonevalmistajien sähkökuormien hallintaan ja laskentaan liittyvä ohjeistus on tyyppikohtaista, ja sähkökuorma-analyysivalmiuden luominen on lentoyhtiön vastuulla. ELA valmiuden osana kehitettiin ELA-prosessi ja -työkalu, joiden myötä Finnair Engineeringillä on valmius päivittää ja hallita A350-koneen ELA muutostöiden jälkeen. Työkalun valinnassa arvioitiin kolmea eri vaihtoehtoa, joita olivat kahden eri palvelun tarjoajan tarjoamat ratkaisut sekä mahdollisuus kehittää oma työkalu Finnair Engineeringille.
Tulevaisuudessa lentokoneet sisältävät enenevissä määrin sähköä käyttäviä laitteita. Tätä konseptia kutsutaan All Electric Aircraft (AEA). Näin ollen sähkökuormaanalyysivalmiuden merkitys tulee kasvamaan entisestään.
This thesis aimed to develop the electrical load analysis capability for the Airbus A350 aircraft in Finnair. The ELA guidelines are aircraft type and airline specific, and it is the airline’s responsibility to manage the ELA process and analysis.
In this thesis, the electrical load analysis process and tool were developed for A350 aircraft in Finnair. In addition, the process enabling updates to the baseline ELA was created. The tool was selected based on evaluating three possible solutions: solutions provided by two different service providers and an in-house solution.
The ELA process and tool developed for A350 in this thesis ensure that Finnair now has the complete capability to manage electrical loads when implementing aircraft modifications. In the future, aircrafts will contain even more electrical devices and systems, which consume more electricity; a concept of All Electric Aircraft (AEA) already exists. Thereby, the significance of ELA capability will be emphasized.
Tämän diplomityön tavoitteena oli kehittää valmius laskea ja hallita A350-koneen sähkökuorma-analyysia, englanniksi Electrical Load Analysis (ELA), Finnairissa. Lentokonevalmistajien sähkökuormien hallintaan ja laskentaan liittyvä ohjeistus on tyyppikohtaista, ja sähkökuorma-analyysivalmiuden luominen on lentoyhtiön vastuulla. ELA valmiuden osana kehitettiin ELA-prosessi ja -työkalu, joiden myötä Finnair Engineeringillä on valmius päivittää ja hallita A350-koneen ELA muutostöiden jälkeen. Työkalun valinnassa arvioitiin kolmea eri vaihtoehtoa, joita olivat kahden eri palvelun tarjoajan tarjoamat ratkaisut sekä mahdollisuus kehittää oma työkalu Finnair Engineeringille.
Tulevaisuudessa lentokoneet sisältävät enenevissä määrin sähköä käyttäviä laitteita. Tätä konseptia kutsutaan All Electric Aircraft (AEA). Näin ollen sähkökuormaanalyysivalmiuden merkitys tulee kasvamaan entisestään.