Non-commercial marketing campaigns and their effects from the perspective of the audience
Lehtinen, Iiris (2017)
Pro gradu -tutkielma
Lehtinen, Iiris
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017120755404
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017120755404
Tiivistelmä
The objective of this study is to look into non-commercial marketing from the perspective of the audience and see through an empirical research how they perceive this type of campaigns and are they able to recognise changes in their own attitudes that would have resulted from such campaigns.
The first part of the study is an introduction to non-commercial and social marketing. It presents the relevant theories on non-commercial and social marketing as well as theories on attitude change processes relating to marketing, such as elaboration likelihood model. Second part of the study is a quantitative empirical research conducted in the form of an online survey with two interviews conducted based on the survey. The empirical reseach contained questions on the media use of the repsondents and how they perceive the campaigns in question and also on their ability to recognise non-commercial marketing campaigns.
The research revealed that the campaigns that have remained in the memories of the respondents are often on topics that they have encountered or thought about before and very rarely a single encounter with a campaign can spark a permanent change in attitude or behaviour. The results also showed that people do recognise when a campaign has a social message but most often they do not make a difference between a social marketing campaign and commercial campaign with a social message. Tämän tutkielman tavoitteena on perehtyä epäkaupalliseen markkinointiin yleisön näkökulmasta ja empiirisen tutkimuksen avulla selvittää kuinka yleisö kokee tällaiset kampanjat ja tunnistavatko he niiden mahdollisesti aiheuttamia asennemuutoksia itsessään.
Tutkielman ensimmäinen osa on katsaus epäkaupalliseen ja sosiaaliseen markkinointiin. Se esittelee relevantit epäkaupallisen ja sosiaalisen markkinoinnin teoriat sekä markkinoinnin aiheuttamien asennemuutosten teorioita kuten ELM- mallin (malli viestien työstämisen todennäköisyyksistä). Toinen osa tutkielmasta on kvantitatiivinen empiirinen tutkimus, joka toteutettiin internet kyselyn muodossa, täydennettynä kyselyn tuloksiin perustuvilla haastatteluilla. Empiirinen tutkimus sisälsi kysymyksiä vastaajien median käytöstä sekä heidän omista kokemuksistaan kampanjoiden suhteen ja kuinka he tällaiset kampanjat kokevat sekä heidän kyvystään tunnistaa epäkaupallisia markkinointi kampanjoita.
Tutkimus paljasti että yhteistä kampanjoille jotka ovat jääneet vastaajien mieleen on se että he ovat kohdanneet ne toistuvasti tai ne ovat aiheista jotka ovat olleet heille jo ennestään tuttuja. Hyvin harva yksittäinen kohtaaminen kampanjan kanssa johtaa pysyvään asennemuutokseen. Tulokset myös osoittivat että ihmiset tunnistavat hyvin milloin kampanjalla on yhteiskunnallinen tai sosiaalinen viesti, mutta useimmiten he eivät tee eroa sen välillä onko kampanja pohjimmiltaan kaupallinen vai epäkaupallinen.
The first part of the study is an introduction to non-commercial and social marketing. It presents the relevant theories on non-commercial and social marketing as well as theories on attitude change processes relating to marketing, such as elaboration likelihood model. Second part of the study is a quantitative empirical research conducted in the form of an online survey with two interviews conducted based on the survey. The empirical reseach contained questions on the media use of the repsondents and how they perceive the campaigns in question and also on their ability to recognise non-commercial marketing campaigns.
The research revealed that the campaigns that have remained in the memories of the respondents are often on topics that they have encountered or thought about before and very rarely a single encounter with a campaign can spark a permanent change in attitude or behaviour. The results also showed that people do recognise when a campaign has a social message but most often they do not make a difference between a social marketing campaign and commercial campaign with a social message.
Tutkielman ensimmäinen osa on katsaus epäkaupalliseen ja sosiaaliseen markkinointiin. Se esittelee relevantit epäkaupallisen ja sosiaalisen markkinoinnin teoriat sekä markkinoinnin aiheuttamien asennemuutosten teorioita kuten ELM- mallin (malli viestien työstämisen todennäköisyyksistä). Toinen osa tutkielmasta on kvantitatiivinen empiirinen tutkimus, joka toteutettiin internet kyselyn muodossa, täydennettynä kyselyn tuloksiin perustuvilla haastatteluilla. Empiirinen tutkimus sisälsi kysymyksiä vastaajien median käytöstä sekä heidän omista kokemuksistaan kampanjoiden suhteen ja kuinka he tällaiset kampanjat kokevat sekä heidän kyvystään tunnistaa epäkaupallisia markkinointi kampanjoita.
Tutkimus paljasti että yhteistä kampanjoille jotka ovat jääneet vastaajien mieleen on se että he ovat kohdanneet ne toistuvasti tai ne ovat aiheista jotka ovat olleet heille jo ennestään tuttuja. Hyvin harva yksittäinen kohtaaminen kampanjan kanssa johtaa pysyvään asennemuutokseen. Tulokset myös osoittivat että ihmiset tunnistavat hyvin milloin kampanjalla on yhteiskunnallinen tai sosiaalinen viesti, mutta useimmiten he eivät tee eroa sen välillä onko kampanja pohjimmiltaan kaupallinen vai epäkaupallinen.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Digital marketing techniques in lead generation - Case: A small-sized Finnish business-to-business company
Korpela, Eetu (2018)This thesis is set out to find how can implementation of digital marketing techniques support the lead generation process of a small-sized business-to-business company. Previously, digital marketing, business-to-business ... -
Framework for Marketing Automation: Case Vaisala
Mustakallio, Ilmari (2016)Työ käsittelee Markkinoinnin Automaatiota, viitekehyksen rakentamista Markkinoinnin Automaation käyttöönottoon ja sen hyödyntämiselle markkinoinnin ja myynnin putken hallinnassa. Työ on suoritettu tapaustutkimuksena, jonka ... -
Green marketing in B2B and B2C context
Nurminen, Siiri (2022)The aim of this study is to research what differences and similarities business-to-business and business-to-consumer green marketing has. Green marketing is part of sustainability marketing and focuses on the environmental ...