Overcoming the barriers to e-commerce in Latin America - the internationalization perspective
Rintamäki, Pekka (2017)
Diplomityö
Rintamäki, Pekka
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111650756
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111650756
Tiivistelmä
Latin America is considered as one of the most potential emerging markets in the world, where multinational companies are constantly trying to expand their operations in various business areas. However, despite the market size and potential, foreign e-commerce companies haven’t been able to expand into Latin American markets with the same volume as it might have been expected. The aim of this Master’s thesis is to find out the main reasons, which can explain the low number of foreign e-commerce companies that are operating successfully in Latin America.
The theoretical part of this thesis includes literature, which focuses on international e-commerce and internationalization of e-commerce companies. The empirical part of this study utilized method triangulation, by combining survey-method, case study and literature search. The primary data was collected by conducting online survey (n=101), and secondary data was collected through search of literature.
The findings of this thesis revealed that Latin America is suffering from very similar e-commerce barriers with other emerging markets. Most significant barriers to success were found to be scarce infrastructures, unfavorable regulations and policies, and general lack of trust. Gaining consumers’ trust, possessing sufficient amount of technological and financial resources to develop services, and possessing strong market knowledge were recognized as the most critical success factors in Latin America. Latinalaista Amerikkaa pidetään yhtenä maailman potentiaalisimmista kehittyvistä markkinoista, jonne monikansalliset yritykset koittavat jatkuvasti laajentaa liiketoiminnan eri osa-alueitaan. Alueen suuresta markkinakoosta ja potentiaalista huolimatta ulkomaiset elektronisen kaupankäynnin yritykset eivät ole onnistuneet laajentumaan Latinalaiseen Amerikkaan odotetulla tavalla. Tämän diplomityön tavoitteena on löytää päätekijät, joilla voidaan selittää menestyksekkäästi toimivien ulkomaisten verkkokauppojen vähäistä määrää Latinalaisessa Amerikassa.
Tämän työn teoreettinen osa koostuu kirjallisuudesta, joka käsittelee kansainvälistä verkkokaupankäyntiä sekä verkkokaupankäynnin yritysten kansainvälistymistä. Työn kokeellisessa osuudessa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota, jossa yhdistyivät kysely-menetelmä, tapaustutkimus sekä kirjallisuuskatsaus. Työn primääridata kerättiin verkkokyselyn avulla (n=101), ja sekundääridata kerättiin kirjallisuutta hyödyntäen.
Työn tulokset paljastivat Latinalaisen Amerikan kärsivän hyvin samanlaisista elektronisen kaupankäynnin ongelmista muiden kehittyvien markkinoiden kanssa. Merkittävimpinä esteinä menestykselle nähtiin puutteelliset infrastruktuurit, epäsuosiolliset säännökset ja poliittiset linjaukset, sekä yleinen luottamuksen puute. Kuluttajien luottamuksen saavuttaminen, riittävä määrä teknologisia ja rahallisia resursseja palveluiden kehittämiseen, sekä vahva markkinatuntemus nähtiin kriittisimpinä menestystekijöinä Latinalaisessa Amerikassa.
The theoretical part of this thesis includes literature, which focuses on international e-commerce and internationalization of e-commerce companies. The empirical part of this study utilized method triangulation, by combining survey-method, case study and literature search. The primary data was collected by conducting online survey (n=101), and secondary data was collected through search of literature.
The findings of this thesis revealed that Latin America is suffering from very similar e-commerce barriers with other emerging markets. Most significant barriers to success were found to be scarce infrastructures, unfavorable regulations and policies, and general lack of trust. Gaining consumers’ trust, possessing sufficient amount of technological and financial resources to develop services, and possessing strong market knowledge were recognized as the most critical success factors in Latin America.
Tämän työn teoreettinen osa koostuu kirjallisuudesta, joka käsittelee kansainvälistä verkkokaupankäyntiä sekä verkkokaupankäynnin yritysten kansainvälistymistä. Työn kokeellisessa osuudessa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota, jossa yhdistyivät kysely-menetelmä, tapaustutkimus sekä kirjallisuuskatsaus. Työn primääridata kerättiin verkkokyselyn avulla (n=101), ja sekundääridata kerättiin kirjallisuutta hyödyntäen.
Työn tulokset paljastivat Latinalaisen Amerikan kärsivän hyvin samanlaisista elektronisen kaupankäynnin ongelmista muiden kehittyvien markkinoiden kanssa. Merkittävimpinä esteinä menestykselle nähtiin puutteelliset infrastruktuurit, epäsuosiolliset säännökset ja poliittiset linjaukset, sekä yleinen luottamuksen puute. Kuluttajien luottamuksen saavuttaminen, riittävä määrä teknologisia ja rahallisia resursseja palveluiden kehittämiseen, sekä vahva markkinatuntemus nähtiin kriittisimpinä menestystekijöinä Latinalaisessa Amerikassa.