Conducting Finnish planning and urban design business in China - Case Ramboll
Lassila, Ville (2017)
Kandidaatintyö
Lassila, Ville
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050357
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050357
Tiivistelmä
The research topic of this thesis is the demand for Finnish urban planning in the Chinese markets and the Chinese business culture’s main aspects. Research has been done with interviews and scientific articles. The aim of this thesis is to recognize the challenges of the Chinese markets and identify the cooperation points between Ramboll, a consultation company, and Finnish architecture companies, when the architectural companies offer city planning to the Chinese markets. The cooperation in the Chinese markets would increase the brand knowledge of Ramboll and its cooperation partner. This brand development in China would allow Ramboll and its copartner a spot in the fast-growing economy of China. The research for this thesis was done by interviewing the Finnish architecture firms and Ramboll employees and reading scientific articles. The main aspects of business in China are identified and investigated in this thesis.
The cooperation points between Ramboll, architecture and development firms are identified and suggested in this Thesis. The Chinese markets are extremely large and full of opportunities, but not without difficulties. Every suggestion made in this thesis carries its own risks and opportunities. The most challenging part of conducting business in China was proven to be guanxi aspect of the Chinese business, as the cultural differences between China and Finland make it hard to build a good network in China. One of the suggestions was that Ramboll finland could help the architects in management of the Chinese business. Tässä työssä tutkitaan Suomen kaupunkisuunnittelun osaamisen markkinoita Kiinassa ja Kiinan liiketoimintakulttuurin pääedellytyksiä haastatteluiden ja tieteellisten artikkelien avulla. Tavoitteena on tunnistaa Kiinan markkinoiden vaikeudet ja löytää yhteistyömahdollisuuksia Ramboll-konsultointiyrityksen ja suomalaisten arkkitehtuuriyritysten välillä, kun he tarjoavat suomalaista kaupunkisuunnittelua Kiinan markkinoille. Yhteistyö Kiinan markkinoilla mahdollistaisi brändin kehityksen Kiinassa, minkä vuoksi Ramboll yhteistyökumppaneineen pääsisi mukaan Kiinan taloudelliseen kehitykseen. Tutkimistyö tehtiin haastattelemalla suomalaisia arkkitehtuuriyrityksiä, sekä Rambollin henkilökuntaa ja lukemalla tieteellisiä artikkeleita. Liiketoiminnan edellytykset Kiinassa tunnistetaan ja selvitetään työssä.
Rambollin, arkkitehtuuri- ja kehitysyritysten yhteistyömahdollisuuksia identifioidaan ja suositellaan työssä. Kiinan markkinat ovat erittäin suuret ja täynnä mahdollisuuksia, mutta vaikeuksiakin ilmenee. Jokaisessa työssä annetussa ehdotuksessa on suuret mahdollisuudet, mutta myös riskit. Haastavin ongelma Kiinan markkinoilla oli guanxi, koska kulttuurierot tuovat suuria ongelmia verkostoitumiseen. Toisiksi haastavin ongelma oli kielimuuri, koska yhteistä kieltä ei ole päätöksentekijöiden kanssa. Yksi ehdotus oli, että Ramboll Finland voisi avustaa suomalaisia arkkitehtuuriyrityksiä Kiinan liiketoiminnan johtamisessa.
The cooperation points between Ramboll, architecture and development firms are identified and suggested in this Thesis. The Chinese markets are extremely large and full of opportunities, but not without difficulties. Every suggestion made in this thesis carries its own risks and opportunities. The most challenging part of conducting business in China was proven to be guanxi aspect of the Chinese business, as the cultural differences between China and Finland make it hard to build a good network in China. One of the suggestions was that Ramboll finland could help the architects in management of the Chinese business.
Rambollin, arkkitehtuuri- ja kehitysyritysten yhteistyömahdollisuuksia identifioidaan ja suositellaan työssä. Kiinan markkinat ovat erittäin suuret ja täynnä mahdollisuuksia, mutta vaikeuksiakin ilmenee. Jokaisessa työssä annetussa ehdotuksessa on suuret mahdollisuudet, mutta myös riskit. Haastavin ongelma Kiinan markkinoilla oli guanxi, koska kulttuurierot tuovat suuria ongelmia verkostoitumiseen. Toisiksi haastavin ongelma oli kielimuuri, koska yhteistä kieltä ei ole päätöksentekijöiden kanssa. Yksi ehdotus oli, että Ramboll Finland voisi avustaa suomalaisia arkkitehtuuriyrityksiä Kiinan liiketoiminnan johtamisessa.