Työeläkeyhtiöden vakavaraisuusuudistus
Tolvanen, Miikkael (2017)
Kandidaatintyö
Tolvanen, Miikkael
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708037848
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708037848
Tiivistelmä
Vuonna 2009 Sosiaali ja terveysministeriö asetti työryhmän pohtimaan työeläkeyhtiöiden
vakavaraisuussäännöstön uudistamistarpeita. Sosiaali- ja terveysministeriön asettama
työryhmä päätyi lopullisessa selvityksessään ehdottamaan työeläkeyhtiöiden
vakavaraisuusuudistusta, joka toteutettaisiin kolmessa erillisessä vaiheessa.
Vakavaraisuusuudistuksen kaksi ensimmäistä vaihetta on jo toteutettu
lainsäädännössämme ja kolmannen eli viimeisen vaiheen lait astuvat voimaan vuoden 2017
alussa.
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään miksi vakavaraisuusuudistus oli tehtävä, sekä
analysoimaan millaisia vaikutuksia vakavaraisuusuudistuksella on työeläkeyhtiöiden
toimintaan. Tutkimuksessa pyritään myös arvioimaan uuden vakavaraisuussääntelyn
taustaa ja onnistumista työeläkeyhtiön näkökulmasta, ja toisaalta valvojan eli
Finanssivalvonnan näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka
aineisto on kerätty kolmen eri haastattelun perusteella.
Tutkimuksessa selvisi uuden vakavaraisuusmallin sisältävän sekä hyviä, että huonoja
puolia. Uusi vakavaraisuusmalli tunnistaa työeläkeyhtiöiden sijoituksiin liittyvät riskit
paremmin ja on siinä mielessä riskiperusteisempi malli vanhaan nähden. Toisaalta uusi
vakavaraisuusmalli sai osakseen myös kritiikkiä. Huolena on, että uudesta
vakavaraisuusmallista on tehty liian yksityiskohtainen. Tällöin on mahdollista, että
vakavaraisuusmallissa keskitytään likaa epäolennaisten riskitekijöiden tarkasteluun.
vakavaraisuussäännöstön uudistamistarpeita. Sosiaali- ja terveysministeriön asettama
työryhmä päätyi lopullisessa selvityksessään ehdottamaan työeläkeyhtiöiden
vakavaraisuusuudistusta, joka toteutettaisiin kolmessa erillisessä vaiheessa.
Vakavaraisuusuudistuksen kaksi ensimmäistä vaihetta on jo toteutettu
lainsäädännössämme ja kolmannen eli viimeisen vaiheen lait astuvat voimaan vuoden 2017
alussa.
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään miksi vakavaraisuusuudistus oli tehtävä, sekä
analysoimaan millaisia vaikutuksia vakavaraisuusuudistuksella on työeläkeyhtiöiden
toimintaan. Tutkimuksessa pyritään myös arvioimaan uuden vakavaraisuussääntelyn
taustaa ja onnistumista työeläkeyhtiön näkökulmasta, ja toisaalta valvojan eli
Finanssivalvonnan näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka
aineisto on kerätty kolmen eri haastattelun perusteella.
Tutkimuksessa selvisi uuden vakavaraisuusmallin sisältävän sekä hyviä, että huonoja
puolia. Uusi vakavaraisuusmalli tunnistaa työeläkeyhtiöiden sijoituksiin liittyvät riskit
paremmin ja on siinä mielessä riskiperusteisempi malli vanhaan nähden. Toisaalta uusi
vakavaraisuusmalli sai osakseen myös kritiikkiä. Huolena on, että uudesta
vakavaraisuusmallista on tehty liian yksityiskohtainen. Tällöin on mahdollista, että
vakavaraisuusmallissa keskitytään likaa epäolennaisten riskitekijöiden tarkasteluun.