Monialaisen infrasuunnitteluprojektin ositus ja aikataulutus
Kalima, Ville (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201706227440
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201706227440
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena oli tutkia ja kehittää monialaisten infrasuunnitteluhankkeiden projektinhallintaa kohdeyrityksessä. Tutkimus- ja kehitystyössä keskityttiin projektien ositukseen ja aikataulutukseen. Projektinhallintaa ja sen nykytilaa kohdeyrityksessä tutkittiin teemahaastattelumallilla toteutettujen haastattelujen sekä projektipäälliköiltä kerätyn aineiston pohjalta. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja purettiin aihealueittain.
Nykytilan tutkimuksen pohjalta määriteltiin kehitystyön tavoitteet, jotka olivat tyyppiprojektien suunnittelu- ja päätöksentekoprosessin kuvaaminen, ositus- ja aikataulutusmallien luominen sekä ohjeistuksen laatiminen projektien ositukselle ja aikataulutukselle. Tutkimus- ja kehitystoimet rajattiin kolmeen tutkittavaan tyyppiprojektiin. Tyyppiprojekteja olivat tien rakennussuunnitelman laatiminen, ratasuunnitelman laatiminen sekä kunnallistekniikan yleissuunnitelman laatiminen.
Työn tuloksena nykyisten käytännön ja kirjallisuuden pohjalta määriteltiin tyyppiprojektien suunnittelu- ja päätöksentekoprosessi sekä laadittiin osituksen ja aikataulutuksen ohjeet ja mallit. Malleja parannettiin yhteistyössä projektipäälliköiden ja asiantuntijoiden kanssa. Kehitettyjä aikatauluohjauksen menetelmiä testattiin asiakasprojektissa. Menetelmien toimivuudesta hankittiin palautetta projektiin osallistuneilta henkilöiltä. The objective of this thesis was to research and develop project management in multidisciplinary civil engineering projects in the case company. The focus of the research was to develop work breakdown structures and scheduling methods. The research was carried out by conducting interviews and by gathering tools and material from project managers. The interviews were recorded, transcribed and thematically analyzed.
More accurate objectives for research and development were defined on the basis of the interviews and the current state analysis. The objectives were to model and to describe the design and decision-making process for the multidisciplinary civil engineering projects. Additional objectives were to develop instructions and models for the creation of work breakdown structures and project schedules. The research was limited to three different project types which were railroad design, road design and utilities design.
As a result, the design and decision-making process was modeled and described. The instructions and models for work breakdown structures and project schedules were also created. The models were further developed in cooperation with project managers and experts from the case company. The developed methods were tested in a client project. Feedback was gathered on the feasibility of the methods from project participants.
Nykytilan tutkimuksen pohjalta määriteltiin kehitystyön tavoitteet, jotka olivat tyyppiprojektien suunnittelu- ja päätöksentekoprosessin kuvaaminen, ositus- ja aikataulutusmallien luominen sekä ohjeistuksen laatiminen projektien ositukselle ja aikataulutukselle. Tutkimus- ja kehitystoimet rajattiin kolmeen tutkittavaan tyyppiprojektiin. Tyyppiprojekteja olivat tien rakennussuunnitelman laatiminen, ratasuunnitelman laatiminen sekä kunnallistekniikan yleissuunnitelman laatiminen.
Työn tuloksena nykyisten käytännön ja kirjallisuuden pohjalta määriteltiin tyyppiprojektien suunnittelu- ja päätöksentekoprosessi sekä laadittiin osituksen ja aikataulutuksen ohjeet ja mallit. Malleja parannettiin yhteistyössä projektipäälliköiden ja asiantuntijoiden kanssa. Kehitettyjä aikatauluohjauksen menetelmiä testattiin asiakasprojektissa. Menetelmien toimivuudesta hankittiin palautetta projektiin osallistuneilta henkilöiltä.
More accurate objectives for research and development were defined on the basis of the interviews and the current state analysis. The objectives were to model and to describe the design and decision-making process for the multidisciplinary civil engineering projects. Additional objectives were to develop instructions and models for the creation of work breakdown structures and project schedules. The research was limited to three different project types which were railroad design, road design and utilities design.
As a result, the design and decision-making process was modeled and described. The instructions and models for work breakdown structures and project schedules were also created. The models were further developed in cooperation with project managers and experts from the case company. The developed methods were tested in a client project. Feedback was gathered on the feasibility of the methods from project participants.