Toimittajan valintakriteerit erilaisissa hankintatilanteissa
Paarma, Lasse; Karhinen, Ville (2017)
Kandidaatintutkielma
Paarma, Lasse
Karhinen, Ville
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705106368
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705106368
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on esitellä toimittajan valintakriteereitä
erilaisissa hankintatilanteissa. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja
valintakriteerien käsittelyssä hyödynnetään Kraljicin ostoportfoliota. Portfolio
sisältää neljä erilaista hankintatyyppiä, joita ovat volyymituote, pullonkaulatuote,
rutiinituote ja strateginen tuote. Työssä esitellään näiden hankintatyyppien
perusominaisuudet ja hankinnan vaatimukset. Lisäksi käsitellään myös yleisimmät
toimittajan valintaan vaikuttavat kriteerit, jotka ovat jaoteltu taloudellisiin,
toimittajan palvelutason ja ominaisuuksien sekä tuotteen ominaisuuksien
kriteereihin. Jokainen ostoportfolion mukainen kategoria hyödyntää hankinnassa
eri tavalla näitä kriteereitä.
Työn tuloksena on analysoitu tärkeimpien kriteerien soveltuvuutta erilaisissa
hankinnoissa. Strategisille tuotteille tärkeimpiä toimittajan valintakriteereitä ovat
laatu, toimituskyky, taloudellinen tila ja tekninen osaaminen. Volyymituotteilla
tärkeimpiä ovat toimitustäsmällisyys, hinta, toimittajasuhteet, toimituskyky ja
laatu. Pullonkaulatuotteilla tärkeimpiä ovat laatu, toimittajasuhteet ja
toimituskyky. Viimeisenä ovat rutiinituotteiden tärkeimmät valintakriteerit joita
ovat kustannukset ja toimittajan sijainti.
erilaisissa hankintatilanteissa. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja
valintakriteerien käsittelyssä hyödynnetään Kraljicin ostoportfoliota. Portfolio
sisältää neljä erilaista hankintatyyppiä, joita ovat volyymituote, pullonkaulatuote,
rutiinituote ja strateginen tuote. Työssä esitellään näiden hankintatyyppien
perusominaisuudet ja hankinnan vaatimukset. Lisäksi käsitellään myös yleisimmät
toimittajan valintaan vaikuttavat kriteerit, jotka ovat jaoteltu taloudellisiin,
toimittajan palvelutason ja ominaisuuksien sekä tuotteen ominaisuuksien
kriteereihin. Jokainen ostoportfolion mukainen kategoria hyödyntää hankinnassa
eri tavalla näitä kriteereitä.
Työn tuloksena on analysoitu tärkeimpien kriteerien soveltuvuutta erilaisissa
hankinnoissa. Strategisille tuotteille tärkeimpiä toimittajan valintakriteereitä ovat
laatu, toimituskyky, taloudellinen tila ja tekninen osaaminen. Volyymituotteilla
tärkeimpiä ovat toimitustäsmällisyys, hinta, toimittajasuhteet, toimituskyky ja
laatu. Pullonkaulatuotteilla tärkeimpiä ovat laatu, toimittajasuhteet ja
toimituskyky. Viimeisenä ovat rutiinituotteiden tärkeimmät valintakriteerit joita
ovat kustannukset ja toimittajan sijainti.