Analytiikan hyödyntäminen markkinoinnissa: segmentointi ja asiakkaan arvottaminen
Suortti, Topias; Lahtinen, Joel (2017)
Kandidaatintutkielma
Suortti, Topias
Lahtinen, Joel
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705036307
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705036307
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää, miten data-analytiikkaa voidaan käyttää
markkinoinnissa. Kandidaatintyö käsittelee data-analytiikkaa, sen käyttöä ja sen
hyödyntämistä markkinoinnissa. Pääpaino työssä on analytiikalla saavutettavista
hyödyistä markkinoinnin toimialueella.
Markkinointianalytiikka on osa-alue, joka kuuluu data-analytiikkaan ja se on
liiketoimintatiedon hallinan sovelluksen alue. Kandidaatintyö on
kirjallisuuskatsaus, jossa yhdistetään eri lähteitä yhdeksi kokonaisuudeksi. Työssä
käydään läpi tarpeen määrittämisen ja datan löytämisen kautta analysoinnin avulla
tuotaviin etuihin ja sovellutuksiin. Kahden esimerkkicasen avulla
havainnollistetaan mahdollisia sovellutustapoja.
Tärkeimpiä tuloksia työssä on se, että jo tällä hetkellä markkinoinnin
tehostamiseksi ja kohdentamiseksi data-analytiikka on erittäin tarpeellinen väline.
Dataa on tarjolla niin paljon ja tapoja on monenlaisia luoda lisää arvoa yritykselle
tästä datasta. Yritysten on suositeltavaa käyttää analyyttisia keinoja kilpailuedun
saavuttamiseksi.
markkinoinnissa. Kandidaatintyö käsittelee data-analytiikkaa, sen käyttöä ja sen
hyödyntämistä markkinoinnissa. Pääpaino työssä on analytiikalla saavutettavista
hyödyistä markkinoinnin toimialueella.
Markkinointianalytiikka on osa-alue, joka kuuluu data-analytiikkaan ja se on
liiketoimintatiedon hallinan sovelluksen alue. Kandidaatintyö on
kirjallisuuskatsaus, jossa yhdistetään eri lähteitä yhdeksi kokonaisuudeksi. Työssä
käydään läpi tarpeen määrittämisen ja datan löytämisen kautta analysoinnin avulla
tuotaviin etuihin ja sovellutuksiin. Kahden esimerkkicasen avulla
havainnollistetaan mahdollisia sovellutustapoja.
Tärkeimpiä tuloksia työssä on se, että jo tällä hetkellä markkinoinnin
tehostamiseksi ja kohdentamiseksi data-analytiikka on erittäin tarpeellinen väline.
Dataa on tarjolla niin paljon ja tapoja on monenlaisia luoda lisää arvoa yritykselle
tästä datasta. Yritysten on suositeltavaa käyttää analyyttisia keinoja kilpailuedun
saavuttamiseksi.