Toimittajan valintakriteerien muodostuminen organisaatiossa
Tuominen, Tinja (2017)
Kandidaatintutkielma
Tuominen, Tinja
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701231273
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701231273
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan toimittajan valintaa keskittyen erityisesti toimittajan valinnassa käytettäviin valintakriteereihin ja niiden muodostumiseen. Tutkielman tavoitteena on selvittää millaisia valintakriteerejä case-yrityksessä on käytössä ja mitkä tekijät määrittelevät kyseiset valintakriteerit. Tutkimusaihetta lähestytään tarkastelemalla toimittajan valintaprosessia sekä toimittajien luokittelua, sillä valintakriteerit kuuluvat osaksi toimittajan valintaprosessia ja valintakriteerit vaihtelevat eritasoisissa toimittajasuhteissa.
Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa tavoitteena on saada mahdollisimman kokonaisvaltainen kuvaus tutkittavasta kohteesta. Tämän tutkielman caseyritys on elektroniikka-alalla toimiva yritys. Tutkimusaineisto on kerätty kahden puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastateltaviksi valikoituivat case-yrityksen hankintapäällikkö ja kehityspäällikkö.
Tutkielman tulokset osoittavat, että toimittajan valinnassa käytetään apuna lukuisia eri valintakriteerejä, joiden muodostumiseen vaikuttavat useat eri tekijät. Oikeiden valintakriteerien käyttöön ja muodostamiselle ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, vaan jokaisen yrityksen tulee valita käytettävät kriteerit oman liiketoimintansa kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Nykypäivänä pelkkä hinta ei ole enää ratkaiseva tekijä, vaan toimittajan valinnassa kiinnitetään huomiota yhä enemmän yhteistyöhön ja kokonaiskustannuksiin. Valintakriteerien muodostumiseen vaikuttavat tuotteen luonteen lisäksi yrityksen toimiala, arvot ja strategia. Näiden lisäksi toimittajan strateginen tärkeys määrittelee osaltaan käytettävät valintakriteerit. Valintakriteerien tarkalla määrittämisellä pystytään parantamaan yrityksen liiketoimintaa sekä kilpailukykyä. This study examines supplier selection particularly supplier selection criteria and their formation. The objective of this study is to investigate what kind of selection criteria the casecompany is using and what factors determine the selection criteria. The research subject is approached by looking at the supplier selection process as well as the classification of the suppliers, because the selection process include the selection criteria and selection criteria vary in different supplier relationship of varying levels.
This study was conducted as a qualitative case study, which aims to create overall understanding of the subject. The case company in this study is operating in the field of electronics. The data was collected through two semi-structured interview with sourcing manager and development manager of the case company.
The results of this study indicate that companies are using many different supplier selection criteria and multiple factors have an effect on their formation. There is not one right way to use supplier selection criteria or to form them. Each company needs to choose their own criteria based on the company’s business. Nowadays the price is not the only key factor, but companies are also more and more taking into account cooperation and total costs in the supplier selection process. In addition to the nature of the product, the industry, values and strategy of the company have an effect on the formation of the supplier selection criteria. Also supplier’s strategic significance defines the used selection criteria. Defining the selection criteria accurately helps a company to improve its business and competitiveness.
Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa tavoitteena on saada mahdollisimman kokonaisvaltainen kuvaus tutkittavasta kohteesta. Tämän tutkielman caseyritys on elektroniikka-alalla toimiva yritys. Tutkimusaineisto on kerätty kahden puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastateltaviksi valikoituivat case-yrityksen hankintapäällikkö ja kehityspäällikkö.
Tutkielman tulokset osoittavat, että toimittajan valinnassa käytetään apuna lukuisia eri valintakriteerejä, joiden muodostumiseen vaikuttavat useat eri tekijät. Oikeiden valintakriteerien käyttöön ja muodostamiselle ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, vaan jokaisen yrityksen tulee valita käytettävät kriteerit oman liiketoimintansa kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Nykypäivänä pelkkä hinta ei ole enää ratkaiseva tekijä, vaan toimittajan valinnassa kiinnitetään huomiota yhä enemmän yhteistyöhön ja kokonaiskustannuksiin. Valintakriteerien muodostumiseen vaikuttavat tuotteen luonteen lisäksi yrityksen toimiala, arvot ja strategia. Näiden lisäksi toimittajan strateginen tärkeys määrittelee osaltaan käytettävät valintakriteerit. Valintakriteerien tarkalla määrittämisellä pystytään parantamaan yrityksen liiketoimintaa sekä kilpailukykyä.
This study was conducted as a qualitative case study, which aims to create overall understanding of the subject. The case company in this study is operating in the field of electronics. The data was collected through two semi-structured interview with sourcing manager and development manager of the case company.
The results of this study indicate that companies are using many different supplier selection criteria and multiple factors have an effect on their formation. There is not one right way to use supplier selection criteria or to form them. Each company needs to choose their own criteria based on the company’s business. Nowadays the price is not the only key factor, but companies are also more and more taking into account cooperation and total costs in the supplier selection process. In addition to the nature of the product, the industry, values and strategy of the company have an effect on the formation of the supplier selection criteria. Also supplier’s strategic significance defines the used selection criteria. Defining the selection criteria accurately helps a company to improve its business and competitiveness.