Suomalaisten yritysten varautuminen ulkoisiin riskeihin Venäjän markkinoilla
Hyytiäinen, Sonja (2016)
Kandidaatintutkielma
Hyytiäinen, Sonja
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701091090
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701091090
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia suomalaisten yritysten varautumista ulkoisiin riskeihin, joita yritykset kokevat harjoittaessaan liiketoimintaa Venäjän markkinoilla. Tutkielmassa selvitetään, miten suomalaiset yritykset tunnistavat ja analysoivat riskejä. Lisäksi selvitetään, millaisia työkaluja yritykset käyttävät ulkoisilta riskeiltä suojautumiseen.
Tutkielmassa toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea johtotehtävissä työskentelevää henkilöä kolmesta eri yrityksestä: Jalotakka Oy, UPM-Kymmene Oyj ja Centre d' Expertise Oy. Haastattelut toteutettiin henkilö-, puhelin- sekä sähköpostihaastatteluina. Haastatteluja vietiin eteenpäin valmiiksi luodun kysymysjoukon avulla.
Tutkimus osoitti, että suomalaiset yritykset tunnistavat ja analysoivat riskejä seuraamalla kohdemaan politiikan ja lainsäädännön kehitystä sekä hyödyntämällä kontaktien ja asiantuntijoiden tietotaitoa. Tutkimuksen avulla saatiin selville, että suomalaiset yritykset varautuvat ulkoisiin riskeihin Venäjän markkinoilla vakuutuksien ja sopimuksien avulla, toimimalla hyvänä yrityskansalaisena, seuraamalla Venäjän liiketoimintaympäristön kehittymistä, kehittämällä tuotteitaan sekä rekisteröimällä tuotemerkkejään. Tulokset ovat yhteneväisiä aikaisempien tutkimusten kanssa.
Tutkielmassa toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea johtotehtävissä työskentelevää henkilöä kolmesta eri yrityksestä: Jalotakka Oy, UPM-Kymmene Oyj ja Centre d' Expertise Oy. Haastattelut toteutettiin henkilö-, puhelin- sekä sähköpostihaastatteluina. Haastatteluja vietiin eteenpäin valmiiksi luodun kysymysjoukon avulla.
Tutkimus osoitti, että suomalaiset yritykset tunnistavat ja analysoivat riskejä seuraamalla kohdemaan politiikan ja lainsäädännön kehitystä sekä hyödyntämällä kontaktien ja asiantuntijoiden tietotaitoa. Tutkimuksen avulla saatiin selville, että suomalaiset yritykset varautuvat ulkoisiin riskeihin Venäjän markkinoilla vakuutuksien ja sopimuksien avulla, toimimalla hyvänä yrityskansalaisena, seuraamalla Venäjän liiketoimintaympäristön kehittymistä, kehittämällä tuotteitaan sekä rekisteröimällä tuotemerkkejään. Tulokset ovat yhteneväisiä aikaisempien tutkimusten kanssa.