Ympäristöystävällisyyden vaikutus yrityksen hankintastrategiaan
Rajakangas, Miina (2016)
Kandidaatintutkielma
Rajakangas, Miina
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016091223694
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016091223694
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi yritykset haluavat hyödyntää ympäristöystävällistä hankintastrategiaa hankintatoimensa tukena. Ympäristöystävällisen hankintatoimen ja -strategian määrittelyn jälkeen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella motiiveja, jotka ohjaavat yrityksen korostamaan ympäristöystävällisiä arvoja hankintapäätöksiä tehtäessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä perehtyen ensin teoriaosiossa aikaisempaan aiheesta kirjoitettuun teoriakirjallisuuteen ja tieteellisiin artikkeleihin, jonka jälkeen empiriaosio toteutettiin hyödyntäen esimerkkiyritykseltä saatua haastattelua.
Tutkimuksen perusteella ympäristöystävällisen hankintastrategian päämääränä on hankintojen toteuttaminen ympäristöä säästävin keinoin. Tämä ajatustapa toimii kaikkia yrityksen hankintaosaston toimia määrittävänä kriteerinä. Ympäristöystävällisyyden ollessa yritystason arvo on hankintatoimen hyväksyttävä se osaksi toimintaansa, jotta yhteiset tavoitteet ympäristön osalta voitaisiin saavuttaa. Ympäristöystävällisellä toiminnalla vastataan myös lainsäädännön ja erilaisten ympäristöjärjestelmien asettamiin vaatimuksiin sekä sidosryhmien kasvaviin odotuksiin.
Ympäristöystävällisellä hankintatoimella yritykset tavoittelevat tyypillisesti taloudellisia hyötyjä sekä kustannussäästöjen että suurempien tuottojen muodossa. Tämän lisäksi yritykset pyrkivät ympäristöystävällisen toiminnan avulla parantamaan brändiään ja mainettaan, jotta ympäristötietoiset kuluttajat saataisiin ostamaan yrityksen tuotteita. Parantuneen taloudellisen tilanteen sekä hyvän maineen avulla pyritään myös saavuttamaan kilpailuetua suhteessa muihin alan toimijoihin tai ainakin vastaamaan jo markkinoilla vallitsevaan kilpailuun niin, ettei yritys erotu negatiivisessa mielessä kilpailijoistaan heikon ympäristötietoisuutensa vuoksi.
Tutkimuksen perusteella ympäristöystävällisen hankintastrategian päämääränä on hankintojen toteuttaminen ympäristöä säästävin keinoin. Tämä ajatustapa toimii kaikkia yrityksen hankintaosaston toimia määrittävänä kriteerinä. Ympäristöystävällisyyden ollessa yritystason arvo on hankintatoimen hyväksyttävä se osaksi toimintaansa, jotta yhteiset tavoitteet ympäristön osalta voitaisiin saavuttaa. Ympäristöystävällisellä toiminnalla vastataan myös lainsäädännön ja erilaisten ympäristöjärjestelmien asettamiin vaatimuksiin sekä sidosryhmien kasvaviin odotuksiin.
Ympäristöystävällisellä hankintatoimella yritykset tavoittelevat tyypillisesti taloudellisia hyötyjä sekä kustannussäästöjen että suurempien tuottojen muodossa. Tämän lisäksi yritykset pyrkivät ympäristöystävällisen toiminnan avulla parantamaan brändiään ja mainettaan, jotta ympäristötietoiset kuluttajat saataisiin ostamaan yrityksen tuotteita. Parantuneen taloudellisen tilanteen sekä hyvän maineen avulla pyritään myös saavuttamaan kilpailuetua suhteessa muihin alan toimijoihin tai ainakin vastaamaan jo markkinoilla vallitsevaan kilpailuun niin, ettei yritys erotu negatiivisessa mielessä kilpailijoistaan heikon ympäristötietoisuutensa vuoksi.