Brändin rakentaminen sosiaalisen median avulla - Case Verohallinto
Repo, Ilona (2016)
Kandidaatintutkielma
Repo, Ilona
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090223469
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090223469
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa pyritään selvittämään, miten yritys käyttää sosiaalista mediaa työkaluna rakentaessaan ja kehittäessään omaa brändiään. Sosiaalisesta mediasta on muodostunut vuosikymmenten kuluessa yrityksille tärkeäksi väyläksi brändin rakentamisessa sekä asiakkaiden kanssa kommunikointiin. Sosiaalisen median käytössä esiintyy myös mahdollisuuksia ja haittoja, joita tullaan tutkielmassa käsittelemään. Tutkimuksessa tarkastellaan julkisella sektorilla toimivaa yritystä Verohallintoa. Verohallinto on alkanut toimimaan aktiivisesti sosiaalisessa mediassa vasta viime vuosina, mutta kehittää toimintaansa jatkuvasti eteenpäin. Tarkoituksena on valaista brändin rakentamista sosiaalisessa mediassa julkisen yrityksen lähtökohdista. Tutkimuksesta pyritään saamaan selville myös, kannattaako case-yrityksen sekä yleisesti yritysten toimia aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja rakentaa siellä brändiään.
Tutkielman empiirinen osuus on suoritettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimuksella ja informaatio kerätty haastattelulla. Tutkimuksessa selvisi, että Verohallinnolla on vuosikymmenten kuluessa muodostunut vankka pohja brändilleen ja sitä pidetään laajalti luotettavana organisaationa. Kuitenkin brändiä pyritään kehittämään jatkuvasti eteenpäin, sillä toimintaympäristö muuttuu. Julkiset yritykset eivät voi enää sivuuttaa sosiaalisen median käyttöä liiketoiminnassa, koska lähes poikkeuksetta se tuo hyötyä yrityksille. Tutkielmassa tulee kuitenkin ilmi se, että julkisen yrityksen tavoitteet sosiaalisen median käytöllä eroavat yksityisten yritysten toiminnassa. Julkiset yritykset korostavatkin mediassa enemmän tiedottamista ja neuvontaa, kuin oman brändinsä korostamista. Brändin rakentamista on tehtävä nykypäivänä, ei vain perinteisen markkinoinnin avulla, vaan myös sosiaalisessa mediassa. Tutkielman lopussa käsitellään vielä Verohallinnon tulevaisuuden haasteita ja mahdollisia kehityskohteita. This bachelor’s thesis aims to figure out, how company uses social media as a tool to build and develop it’s brand. Social media has become an important channel for companiess to build a brand and to communicate with customers. There is many opportunities and also disadvantages concerning the use of social media, and these subjects are addressed in this study. The objective is to study case company Verohallinto, which functions in the public sector. Aim of the study is to research the concept of building a brand in social media, from the public sector’s company’s view. The target of the study is also to discover the fact if it’s necessary for the case company and other companies to function actively in social media and build their brands there.
Empricial section of the study has been done with qualitative research and information has been collected with a interview. One of the results of the study was that Verohallinto has already build a stable brand and it has been considered as a reliable company. Public sector companies cannot longer ignore the use of social media in their business, because it brings advantages almost without expection. However the goals of using social media in business, differ between public sector companies and private sector companies. Companies in public sector emphazise in media more of their guidance and information than highlighting their brand. Social media gives an opportunity to reach a wide crowd of people from different ages. Nowadays building a brand must be done not only by the traditional marketing way, but also with social media. At the end of the study is also viewed the future challenges of Verohallinto along with opportunities.
Tutkielman empiirinen osuus on suoritettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimuksella ja informaatio kerätty haastattelulla. Tutkimuksessa selvisi, että Verohallinnolla on vuosikymmenten kuluessa muodostunut vankka pohja brändilleen ja sitä pidetään laajalti luotettavana organisaationa. Kuitenkin brändiä pyritään kehittämään jatkuvasti eteenpäin, sillä toimintaympäristö muuttuu. Julkiset yritykset eivät voi enää sivuuttaa sosiaalisen median käyttöä liiketoiminnassa, koska lähes poikkeuksetta se tuo hyötyä yrityksille. Tutkielmassa tulee kuitenkin ilmi se, että julkisen yrityksen tavoitteet sosiaalisen median käytöllä eroavat yksityisten yritysten toiminnassa. Julkiset yritykset korostavatkin mediassa enemmän tiedottamista ja neuvontaa, kuin oman brändinsä korostamista. Brändin rakentamista on tehtävä nykypäivänä, ei vain perinteisen markkinoinnin avulla, vaan myös sosiaalisessa mediassa. Tutkielman lopussa käsitellään vielä Verohallinnon tulevaisuuden haasteita ja mahdollisia kehityskohteita.
Empricial section of the study has been done with qualitative research and information has been collected with a interview. One of the results of the study was that Verohallinto has already build a stable brand and it has been considered as a reliable company. Public sector companies cannot longer ignore the use of social media in their business, because it brings advantages almost without expection. However the goals of using social media in business, differ between public sector companies and private sector companies. Companies in public sector emphazise in media more of their guidance and information than highlighting their brand. Social media gives an opportunity to reach a wide crowd of people from different ages. Nowadays building a brand must be done not only by the traditional marketing way, but also with social media. At the end of the study is also viewed the future challenges of Verohallinto along with opportunities.