Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia vertaisoppimisesta
Eteläaho, Jari-Pekka (2016)
Eteläaho, Jari-Pekka
Lapin yliopisto
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaistakäyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016062822160
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016062822160
Tiivistelmä
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena
oli tutkia vertaisoppimisen ilmiötä Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden
kokemana. Tutkin miten opiskelijoiden yhteistyö opinnoissa voi vaikuttaa positiivisesti
tai negatiivisesti oppimiseen. Tutkimusaineistoni koostui 38:sta opettajaopiskelijoiden
laatimasta kirjoitelmasta, joissa he kuvasivat opiskelijoiden välistä
yhteistyötä, vaikutuksia heidän oppimiseensa ja myös yhteistyön tuomia haasteita
vertaisoppimiselle. Analysoin aineistoni laadullisen sisällönanalyysin teemoittelua
hyväksi käyttäen.
Opiskelijoiden mukaan luokanopettajankoulutusohjelman opetuksessa käytetään
paljon opiskelijoiden välistä pari- ja ryhmätyöskentelyä ja siten mahdollisuus vertaisoppimiseen
on yleensä hyvä. Opiskelijoiden mukaan kanssaopiskelijoiden yhteistyö
parhaimmillaan edesauttoi oppimista ja opiskelua tehden siitä nopeampaa
ja helpompaa. Oppimisen nähtiin olevan syvempää sosiaalisen vuorovaikutuksen
tuloksena. Opiskelijoiden mielestä yhteistyö ei aina edesauta vertaisoppimista.
Muun muassa aikataululliset ongelmat ja ryhmän jäsenten erilaiset tavoitteet nähtiin
vaikeuttavan yhteistyötä ja siten vertaisoppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli
myös selvittää miten yhteistyön ja vertaisoppimisen mahdollisuutta voitaisiin lisätä
luokanopettajaopinnoissa. Opiskelijat toivat esiin muun muassa kuinka yliopiston
henkilökunnan ja opiskelijoiden koulutukseen ja ohjaamiseen pitäisi kiinnittää
huomiota.
Tutkimuksessani pyrin tuomaan esiin mahdollisimman monipuolisesti opiskelijoiden
kokemuksia ja näkemyksiä vertaisoppimisesta opinnoissaan Lapin yliopistossa.
oli tutkia vertaisoppimisen ilmiötä Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden
kokemana. Tutkin miten opiskelijoiden yhteistyö opinnoissa voi vaikuttaa positiivisesti
tai negatiivisesti oppimiseen. Tutkimusaineistoni koostui 38:sta opettajaopiskelijoiden
laatimasta kirjoitelmasta, joissa he kuvasivat opiskelijoiden välistä
yhteistyötä, vaikutuksia heidän oppimiseensa ja myös yhteistyön tuomia haasteita
vertaisoppimiselle. Analysoin aineistoni laadullisen sisällönanalyysin teemoittelua
hyväksi käyttäen.
Opiskelijoiden mukaan luokanopettajankoulutusohjelman opetuksessa käytetään
paljon opiskelijoiden välistä pari- ja ryhmätyöskentelyä ja siten mahdollisuus vertaisoppimiseen
on yleensä hyvä. Opiskelijoiden mukaan kanssaopiskelijoiden yhteistyö
parhaimmillaan edesauttoi oppimista ja opiskelua tehden siitä nopeampaa
ja helpompaa. Oppimisen nähtiin olevan syvempää sosiaalisen vuorovaikutuksen
tuloksena. Opiskelijoiden mielestä yhteistyö ei aina edesauta vertaisoppimista.
Muun muassa aikataululliset ongelmat ja ryhmän jäsenten erilaiset tavoitteet nähtiin
vaikeuttavan yhteistyötä ja siten vertaisoppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli
myös selvittää miten yhteistyön ja vertaisoppimisen mahdollisuutta voitaisiin lisätä
luokanopettajaopinnoissa. Opiskelijat toivat esiin muun muassa kuinka yliopiston
henkilökunnan ja opiskelijoiden koulutukseen ja ohjaamiseen pitäisi kiinnittää
huomiota.
Tutkimuksessani pyrin tuomaan esiin mahdollisimman monipuolisesti opiskelijoiden
kokemuksia ja näkemyksiä vertaisoppimisesta opinnoissaan Lapin yliopistossa.