Markkinointikampanjoiden ja -aineistojen työnkulun automatisointi
Turpeinen, Antti (2015)
Diplomityö
Turpeinen, Antti
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015101414889
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015101414889
Tiivistelmä
Markkinointi on liikevoittoa tavoitteleville yrityksille yksi tärkeimmistä asioista. Sen
avulla yritykset voivat houkutella asiakkaita ostamaan tuotetta tai/ja palvelua. Jotta
yritykset onnistuisivat markkinoinnissa nyt ja jatkossakin, on niiden kehitettävä jatkuvasti
markkinointiprosessiaan. Markkinointiprosessit ovat digitalisoituneet tietoyhteiskuntien
kehittyessä yhä enenevässä määrin. Markkinointikampanjoihin liittyvien digitaalisten
aineistojen määrän kasvaessa niiden hallinta on tullut hankalammaksi. Hallintaongelmien
ratkaisuksi on kehitetty tietojärjestelmiä, joiden avulla pystyy hallitsemaan suurempia
määriä aineistoja.
Tässä diplomityössä tutustutaan markkinointikampanjoiden ja -aineistojen
työnkulkuprosessiin. Tapauskohtaisessa työssä tavoitteena oli toteuttaa jo olemassa olevan
digitaalisten aineistojenhallintajärjestelmän rinnalle uusi järjestelmä, jonka avulla pyrittiin
tehostamaan prosessia. Markkinointikampanjoita varten uuteen järjestelmään tehtiin
projektinhallintatoiminnallisuuksia. Markkinointiaineistojen kommentointia ja
hyväksyntää varten työssä tutustuttiin kahteen aineistojen kommentointi- ja
hyväksyntäjärjestelmään. Ne integroitiin alustavasti osaksi järjestelmää, minkä jälkeen
niitä testattiin ja arvioitiin. Paremmin käyttötarkoituksiin sopiva järjestelmä otettiin
lopullisesti käyttöön. Tässä diplomityössä raportoiduista tuloksista on hyötyä vastaavien
järjestelmien suunnittelussa. Marketing is one of the most important things for organizations which try to make profit.
By doing marketing, organizations try to tempt customers to buy their products, ideas or
services. To be good at marketing now and in the future, companies need to improve their
marketing process continuously. At the Age of Information, the marketing processes have
digitized more and even more. Count of digital assets, related to marketing campaign, has
increased to such amount that managing them has become more difficult. Management
problems have been attempted to solve by using different kind of information systems
which enable users to handle more assets more easily.
This Master's thesis studies workflow processes of marketing campaigns and marketing
assets. Case by case basis the knowledge of processes is used to create a new system
alongside the existing digital assets management system, in such a way that process
execution becomes more efficient. The new system will contain features which are typical
in campaigns and also in project management systems. Thesis will also study two similar
software which are designed to manage content review and approval. Those systems are
partially integrated to a new system to be able to evaluate them. After evaluation, the better
suited software will be finally integrated to be part of the new system.
avulla yritykset voivat houkutella asiakkaita ostamaan tuotetta tai/ja palvelua. Jotta
yritykset onnistuisivat markkinoinnissa nyt ja jatkossakin, on niiden kehitettävä jatkuvasti
markkinointiprosessiaan. Markkinointiprosessit ovat digitalisoituneet tietoyhteiskuntien
kehittyessä yhä enenevässä määrin. Markkinointikampanjoihin liittyvien digitaalisten
aineistojen määrän kasvaessa niiden hallinta on tullut hankalammaksi. Hallintaongelmien
ratkaisuksi on kehitetty tietojärjestelmiä, joiden avulla pystyy hallitsemaan suurempia
määriä aineistoja.
Tässä diplomityössä tutustutaan markkinointikampanjoiden ja -aineistojen
työnkulkuprosessiin. Tapauskohtaisessa työssä tavoitteena oli toteuttaa jo olemassa olevan
digitaalisten aineistojenhallintajärjestelmän rinnalle uusi järjestelmä, jonka avulla pyrittiin
tehostamaan prosessia. Markkinointikampanjoita varten uuteen järjestelmään tehtiin
projektinhallintatoiminnallisuuksia. Markkinointiaineistojen kommentointia ja
hyväksyntää varten työssä tutustuttiin kahteen aineistojen kommentointi- ja
hyväksyntäjärjestelmään. Ne integroitiin alustavasti osaksi järjestelmää, minkä jälkeen
niitä testattiin ja arvioitiin. Paremmin käyttötarkoituksiin sopiva järjestelmä otettiin
lopullisesti käyttöön. Tässä diplomityössä raportoiduista tuloksista on hyötyä vastaavien
järjestelmien suunnittelussa.
By doing marketing, organizations try to tempt customers to buy their products, ideas or
services. To be good at marketing now and in the future, companies need to improve their
marketing process continuously. At the Age of Information, the marketing processes have
digitized more and even more. Count of digital assets, related to marketing campaign, has
increased to such amount that managing them has become more difficult. Management
problems have been attempted to solve by using different kind of information systems
which enable users to handle more assets more easily.
This Master's thesis studies workflow processes of marketing campaigns and marketing
assets. Case by case basis the knowledge of processes is used to create a new system
alongside the existing digital assets management system, in such a way that process
execution becomes more efficient. The new system will contain features which are typical
in campaigns and also in project management systems. Thesis will also study two similar
software which are designed to manage content review and approval. Those systems are
partially integrated to a new system to be able to evaluate them. After evaluation, the better
suited software will be finally integrated to be part of the new system.