Virtuaalijohtaminen – esimiehen rooli ja tärkeimmät vaikuttamiskeinot virtuaalisen tiimin menestyksen kannalta
Pöllänen, Lilli (2015)
Pro gradu -tutkielma
Pöllänen, Lilli
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015100214525
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015100214525
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin esimiehen merkitystä ja roolia virtuaalisessa ympäristössä, jossa tiimit ovat osittain itseohjautuvia ja vastaavat osasta perinteisesti esimiehelle kuuluvista vastuista sekä johtamiskäytäntöjä, joilla esimies pystyy parhaiten tukemaan tiimiään kun vuorovaikutus tapahtuu pääasiassa teknologiavälitteisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä tekijöistä muodostuu virtuaalisen tiimin tehokas johtaminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla finanssialalla toimivasta tietointensiivisestä asiantuntijaorganisaatiosta. Haastateltavana oli sekä esimiehiä että asiantuntijoita.
Tutkimus osoitti, että hajautuneisuus korostaa esimiehen merkitystä virtuaalisessa ympäristössä. Virtuaalinen konteksti vaatii vahvan ihmisten johtamiseen keskittyvän esimiehen, joka johtaa tiimin jäseniä yksilöinä sekä tiimiä kokonaisuutena valmentavalla otteella. Virtuaalijohtamisessa on ennen kaikkea kyse tiimin yhteistyön mahdollistamisesta ja itseohjautuvuuden tukemisesta ja siinä korostuu suhteiden luomiseen, tiimin muodostumiseen, vuorovaikutukseen, kommunikointiin ja tiedon jakamiseen liittyvät johtamiskäytännöt. This study examined the role of virtual leader and its impact in virtual working environment where teams are partly self-driven and manage some of the responsibilities usually taken care by leaders. The study also examined leader’s practices that enhance virtual team’s performance in the most effective ways in the environment where interactions are mostly conducted through information technology. The aim of the study was to find out what creates effective virtual leadership.
The study was conducted as a qualitative study. The empirical part of the study was executed as semi-structured interviews in a knowledge intensive organisation in finance sector. Both leaders and experts were interviewed.
The study indicated that dispersion of virtual environment makes leaders highly important. Virtual context demands a strong people orientated leader who leads team members at individual and team level. The core of virtual leadership is in enhancing virtual team’s cooperation and supporting team’s self-drivenness. Virtual leader’s most important practices are related to relationship building, team building, interactions, communication and knowledge sharing.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla finanssialalla toimivasta tietointensiivisestä asiantuntijaorganisaatiosta. Haastateltavana oli sekä esimiehiä että asiantuntijoita.
Tutkimus osoitti, että hajautuneisuus korostaa esimiehen merkitystä virtuaalisessa ympäristössä. Virtuaalinen konteksti vaatii vahvan ihmisten johtamiseen keskittyvän esimiehen, joka johtaa tiimin jäseniä yksilöinä sekä tiimiä kokonaisuutena valmentavalla otteella. Virtuaalijohtamisessa on ennen kaikkea kyse tiimin yhteistyön mahdollistamisesta ja itseohjautuvuuden tukemisesta ja siinä korostuu suhteiden luomiseen, tiimin muodostumiseen, vuorovaikutukseen, kommunikointiin ja tiedon jakamiseen liittyvät johtamiskäytännöt.
The study was conducted as a qualitative study. The empirical part of the study was executed as semi-structured interviews in a knowledge intensive organisation in finance sector. Both leaders and experts were interviewed.
The study indicated that dispersion of virtual environment makes leaders highly important. Virtual context demands a strong people orientated leader who leads team members at individual and team level. The core of virtual leadership is in enhancing virtual team’s cooperation and supporting team’s self-drivenness. Virtual leader’s most important practices are related to relationship building, team building, interactions, communication and knowledge sharing.