Ilmastonmuutosteknologiat maailman patenttijärjestelmissä: Case autoteollisuus
Ruuni, Johannes; Jäävalli, Jesse (2015)
Kandidaatintyö
Ruuni, Johannes
Jäävalli, Jesse
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504307983
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504307983
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkastellaan kahden kansainvälisen patenttiluokitusjärjestelmän vihreiden teknologioiden luokitusjärjestelmiä autoteollisuudessa. Työn tarkoitus on tutkia, kuinka paljon vihreän teknologian patenttianalyysin tulokset eroavat toisistaan, jos tutkimuksissa käytetään eri patenttien luokitusjärjestelmiä. Vanhempi järjestelmä, International Patent Classification, on asemansa vakiinnuttanut kansainvälinen patenttienluokitusjärjestelmä. Vasta viime vuosina käyttöön otettu Cooperative Patent Classification on Euroopan ja Yhdysvaltojen patenttijärjestöjen kehittämä patenttien luokitusjärjestelmä. Tutkimusmenetelmissä hyödynnetään patenttianalyysia ja joukko-oppia. Tutkimuksessa vihreiden teknologioiden luokittelumenetelmien vertailukohteille saatiin määrällisesti samankaltaiset tulokset, mutta niiden sisältämät patentit eivät olleet pääsäännöllisesti samoja. Työssä tarkastellaan myös Toyotan, Daimlerin ja Fordin vihreiden autoteknologiapolkujen kehitystä. Varsinkin Toyota ja Daimler tulevat yhä enemmän panostamaan sähkö- ja hybridiautoihin verrattuna polttomoottoriautoihin. This thesis views green technology classification of two international patent classification systems in the car industry. Intent of this thesis is to research, if there is considerable differences in results of patent analysis of green technology between these two patent classification systems. The older system, International Patent Classification, has established its position as international patent classification system. Introduced only in recent years, Cooperative Patent Classification is a patent classification system developed by European Patent Office and the United States Patent and Trademark Office. Research methods utilize patent analysis and set theory. In the study, compared subjects of green technology classification methods yielded similar results quantitatively, but the systems contained mainly separate patents. This study also views development of green car technology paths of Toyota, Daimler and Ford. Especially Toyota and Daimler will invest more heavily on electric and hybrid vehicles compared to internal combustion engine vehicles.