Coaching-konstruktio strategian jalkauttamisessa
Waljus, Emilia (2014)
Pro gradu -tutkielma
Waljus, Emilia
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014080432624
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014080432624
Tiivistelmä
Tämän pro gradu – työn tavoitteena on selvittää miten coachingia
voitaisiin hyödyntää strategian jalkauttamisessa esimiehen ja alaisen
välisen viestinnän näkökulmasta. Tavoitteena on myös luoda ja toteuttaa
konstruktio, jota voitaisiin käyttää johtamismenetelmänä esimiehen ja
alaisen välisen viestinnän ohjaamisessa strategian jalkauttamisen hyväksi.
Tutkielmassa sovelletaan kvalitatiivista ja kvantitatiivisista analyysitapaa ja
tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Aineistonkeruu suoritetaan
empiirisen osion osalta strukturoidun haastattelun avulla. Teoreettinen
viitekehys rakentuu strategian jalkauttamisen ja esimies – alaisviestinnän
aihepiireistä. Tutkielmassa kartoitetaan kohdeyrityksen strategian
jalkauttamisen tasoa ja siinä tapahtuvia muutoksia coachingin
seurauksena. Tutkielma nostaa esille niitä strategian jalkauttamisen osaalueita,
joihin coachingilla voidaan mahdollisesti vaikuttaa. Aineiston
analyysin perusteella coaching-työkalun käyttämisellä ei kuitenkaan
pääosin ollut merkittäviä vaikutuksia strategian jalkauttamisen valittuihin
osa-alueisiin. Työn suorittamisen tueksi saadun tiedon riittävyyden,
oleellisen tiedon liikkumisen, strategian toteutumisesta keskustelun ja
palautekäytäntöjen todettiin hieman parantuneen. The aim of this Master's Thesis is to figure out how coaching could be used in strategy implementation between manager and subordinate. The aim is also to create and implement a construction that could be used as a management approach to guide the communication between manager and subordinate in order to exploit strategy implementation. The method of analysis is qualitative and quantitative and the research is conducted as a case study. Collection of empirical data is done through interviews. The theoretical framework is build around strategy implementation and communication between manager and subordinates. In the thesis, the stage and the changes of strategy implementation in the case firm is mapped. Thesis introduces those viewpoints of strategy implementation that could be affected by coaching. However, using coaching did not have significant effects on strategy implementation in selected areas based on data analysis. Adequate information for work performance, essential information flow, conversations of strategy implementation and feedback practices were discovered slightly improved.
voitaisiin hyödyntää strategian jalkauttamisessa esimiehen ja alaisen
välisen viestinnän näkökulmasta. Tavoitteena on myös luoda ja toteuttaa
konstruktio, jota voitaisiin käyttää johtamismenetelmänä esimiehen ja
alaisen välisen viestinnän ohjaamisessa strategian jalkauttamisen hyväksi.
Tutkielmassa sovelletaan kvalitatiivista ja kvantitatiivisista analyysitapaa ja
tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Aineistonkeruu suoritetaan
empiirisen osion osalta strukturoidun haastattelun avulla. Teoreettinen
viitekehys rakentuu strategian jalkauttamisen ja esimies – alaisviestinnän
aihepiireistä. Tutkielmassa kartoitetaan kohdeyrityksen strategian
jalkauttamisen tasoa ja siinä tapahtuvia muutoksia coachingin
seurauksena. Tutkielma nostaa esille niitä strategian jalkauttamisen osaalueita,
joihin coachingilla voidaan mahdollisesti vaikuttaa. Aineiston
analyysin perusteella coaching-työkalun käyttämisellä ei kuitenkaan
pääosin ollut merkittäviä vaikutuksia strategian jalkauttamisen valittuihin
osa-alueisiin. Työn suorittamisen tueksi saadun tiedon riittävyyden,
oleellisen tiedon liikkumisen, strategian toteutumisesta keskustelun ja
palautekäytäntöjen todettiin hieman parantuneen.