Laadulliset tutkimusmenetelmät teollisessa markkinoinnissa
Kiuru, Mikael; Karppinen, Ville (2014)
Kandidaatintyö
Kiuru, Mikael
Karppinen, Ville
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014071432464
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014071432464
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö käsittelee laadullisten tutkimusmenetelmien käyttöön teollisessa markkinoinnissa. Työssä tutkitaan laadullisten tutkimusmenetelmien käyttöä vuosien 2010-2013 aikana Industrial Marketing Management –lehdessä.
Työssä käsitellään käytetyimpien menetelmien piirteitä, käyttöä ja soveltuvuutta teollisen markkinoinnin tutkimuksessa sekä vertaillaan menetelmiä keskenään. Työn lopussa pohditaan myös laadullisten tutkimusmenetelmien käyttöä tulevaisuudessa.
Tutkimuksen pohjalta laadullisten tutkimusmenetelmien huomataan olevan kasvussa, kun taas kvantitatiivisten menetelmien käyttö on vähenemässä. Käytetyimmiksi tunnistetut menetelmät ovat case-menetelmä, joka on tutkimuksen perusteella tällä hetkellä suosituin menetelmä, grounded theory, etnografia ja narratiivinen tutkimus. This bachelor's thesis deals with qualitative research methods in industrial marketing. The thesis studies the use of qualitative research methods during the period 2010-2013 in Industrial Marketing Management magazine.
The work deals with the methods used, features, use, and suitability for industrial marketing research, as well as a comparison of methods with each other. At the end of the work will also consider the use of qualitative research methods in the future.
Based on the study of qualitative research methods is found to be on the rise, while quantitative methods is declining. Identified methods are used in the case study method, which is the study of the currently most popular method, grounded theory, ethnography and narrative research.
Työssä käsitellään käytetyimpien menetelmien piirteitä, käyttöä ja soveltuvuutta teollisen markkinoinnin tutkimuksessa sekä vertaillaan menetelmiä keskenään. Työn lopussa pohditaan myös laadullisten tutkimusmenetelmien käyttöä tulevaisuudessa.
Tutkimuksen pohjalta laadullisten tutkimusmenetelmien huomataan olevan kasvussa, kun taas kvantitatiivisten menetelmien käyttö on vähenemässä. Käytetyimmiksi tunnistetut menetelmät ovat case-menetelmä, joka on tutkimuksen perusteella tällä hetkellä suosituin menetelmä, grounded theory, etnografia ja narratiivinen tutkimus.
The work deals with the methods used, features, use, and suitability for industrial marketing research, as well as a comparison of methods with each other. At the end of the work will also consider the use of qualitative research methods in the future.
Based on the study of qualitative research methods is found to be on the rise, while quantitative methods is declining. Identified methods are used in the case study method, which is the study of the currently most popular method, grounded theory, ethnography and narrative research.