Re-shaping the Resourcing: Recruitment in Social Media
Hakkarainen, Noora (2014)
Pro gradu -tutkielma
Hakkarainen, Noora
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061629244
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061629244
Tiivistelmä
Social media is very current topic in today’s society and organisations. In the times of economic challenges, companies are looking for efficient ways to resource workforce. In addition, there is competition of competent workforce in employment markets. Employer image plays important role in recruitment as people seek to organisations they find interesting and have a reputation as a good employer. This study concerns the discussion on utilising social media in recruitment and employer image in a corporate enterprise. I will find solutions how to utilize social media in recruitment, in which channels and methods that can be done and what these actions require from a company doing social recruitment. I bring up the discussion and challenges that relate to starting to take social media into use in an organization overall and in recruitment. The qualitative material has been gathered with interviews of eighteen persons and the material available about the topic in the enterprise intranet.
According to the study, social media is seen both as an opportunity to reach large amount of people quickly and cost-efficiently, but then again it brings news aspects for controlling the employer image and communication towards the audience. Taking social media into use as part of recruiters and managers daily work requires both finding the right channels and attention to the internal communication culture and resourcing.
Social recruitment requires a strategy and a proper plan to be able to work in a company. There are several social media channels that enable to reach people, but they don’t do the social recruitment alone. Sosiaalinen media on erittäin ajankohtainen aihe yhteiskunnassa sekä yritysmaailmassa. Haastavien talousolosuhteiden vallitessa yritykset etsivät tehokkaita tapoja rekrytoida työvoimaa. Lisäksi kilpailu osaavasta työvoimasta on kiristynyt. Työnantajakuva on tärkeässä osassa rekrytointia. Tutkielma käsittelee sosiaalisen median hyödyntämistä rekrytoinnissa sekä työnantajakuvan luomisessa globaalissa suuryrityksessä. Työn tarkoituksena on löytää vastauksia siihen, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää rekrytoinnissa. Tuon esille kanavia ja tapoja, joilla sosiaalista rekrytointia voidaan tehdä. Työssä myös tuodaan esille seikkoja, joita yrityksen täytyy huomioida pystyäkseen aloittamaan järjestelmällisen sosiaalisen rekrytoinnin. Työssä tuodaan esille keskustelua ja haasteita, jotka liittyvät sosiaalisen median käyttöönottoon organisaatioissa ylipäätään sekä rekrytointinäkökulmasta. Kvalitatiivinen aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaatoista henkilöä sekä hyödyntämällä yrityksestä saatua materiaalia aiheeseen liittyen.
Tutkielman mukaan sosiaalinen media nähdään kahtalaisena ilmiönä yrityksen kannalta. Yhtäältä se mahdollistaa tehokkaan rekrytoinnin niin peittävyytensä kuin kustannustehokkuutensa suhteen. Toisaalta se haastaa yrityksen yksisuuntaiset viestintätavat sekä työnantajakuvan tuottamisen. Sosiaalisen median käyttöönotto vaatii rekrytoijilta sekä esimiehiltä oikeiden kanavien löytämisen, sisäisen kommunikaatiokulttuurin muokkaamisen sosiaaliseen mediaan sopivaksi sekä tarvittavat resurssit.
Ennen kaikkea sosiaalinen rekrytointi vaatii toimiakseen strategian ja suunnitelman. Sosiaalisen median kanavia on useita, joita voidaan hyödyntää rekrytoinnissa, mutta yksin ne eivät riitä.
According to the study, social media is seen both as an opportunity to reach large amount of people quickly and cost-efficiently, but then again it brings news aspects for controlling the employer image and communication towards the audience. Taking social media into use as part of recruiters and managers daily work requires both finding the right channels and attention to the internal communication culture and resourcing.
Social recruitment requires a strategy and a proper plan to be able to work in a company. There are several social media channels that enable to reach people, but they don’t do the social recruitment alone.
Tutkielman mukaan sosiaalinen media nähdään kahtalaisena ilmiönä yrityksen kannalta. Yhtäältä se mahdollistaa tehokkaan rekrytoinnin niin peittävyytensä kuin kustannustehokkuutensa suhteen. Toisaalta se haastaa yrityksen yksisuuntaiset viestintätavat sekä työnantajakuvan tuottamisen. Sosiaalisen median käyttöönotto vaatii rekrytoijilta sekä esimiehiltä oikeiden kanavien löytämisen, sisäisen kommunikaatiokulttuurin muokkaamisen sosiaaliseen mediaan sopivaksi sekä tarvittavat resurssit.
Ennen kaikkea sosiaalinen rekrytointi vaatii toimiakseen strategian ja suunnitelman. Sosiaalisen median kanavia on useita, joita voidaan hyödyntää rekrytoinnissa, mutta yksin ne eivät riitä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Yrittäjän sosiaalisten verkostojen muodostuminen, niihin vaikuttavat tekijät, niiden rakenne ja merkitys yrittäjälle
Saarinen, Sari (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka yrittäjän verkostot muodostuvat ja minkälainen niiden rakenne on. Tavoitteena oli myös saada tietoa yrittäjän sosiaalisten verkostojen merkityksestä yrittäjälle. Tutkimus ... -
Measurement of social value creation with non-financial measures
Ilmarinen, Anne (2015)This research examines the concept of social entrepreneurship which is a fairly new business model. In the field of business it has become increasingly popular in recent years. The growing awareness of the environment and ... -
The Contribution of Socially Driven Businesses and Innovations to Social Sustainability
Khan, Rakhshanda
Acta Universitatis Lappeenrantaensis (Lappeenranta University of Technology, 21.06.2017)Social sustainability is considered a fundamental component of sustainable development. A multifaceted concept, social sustainability has been studied through the lenses of disparate disciplines and theoretical perspectives. ...