Modulaarisen tuotteen mallivalikoiman ja tuoterakenteen keventäminen
Säilynoja, Pekka (2014)
Diplomityö
Säilynoja, Pekka
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014052225967
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014052225967
Tiivistelmä
Työn päätavoitteena on analysoida Konecranesin nosturiohjaamoperheitä ja tehdä analyysin pohjalta ehdotuksia liiketoimintayksiköiden käyttämän ohjaamovalikoiman ja modulaarisen tuoterakenteen keventämisestä.
Ohjaamovalikoiman ja ohjaamojen tuoterakenteen keventämiselle on tarvetta koska laajan ohjaamovalikoiman ja monimutkaisen tuoterakenteen myötä tuotehallinta on vaikeutunut hankaloittaen myyntiprosessia ja lisäten samalla myös tuotteen tilaus-toimitusprosessin virhealttiutta ja kustannuksia. Suuren valikoiman ja monimutkaisen tuoterakenteen takia tuotekonfiguroinnissa tarvittavia teknisiä lausekkeita ei voida myöskään soveltaa kaikkiin ohjaamomalleihin ja ne ovatkin sen takia jääneet vajaakäyttöön
Työn tuloksena ehdotetaan elinkaarensa päähän tulleiden ja/tai duplikaateiksi luokiteltavien mallien poistamista valikoimasta ja vain vähäistä myyntipotentiaalia omaavien tuotteiden siirtämistä erikoistuotteiden valikoimaan tarjottavaksi suunnittelua vaativina, projektiluonteisina tuotteina. Työn tuloksena ehdotetaan myös ohjaamoperheiden tuoterakenteen yhtenäistämistä ja tuotealustojen vari-oituvuuden vähentämisestä siirtämällä pienen myyntipotentiaalin omaavia alustoja projektituotteiksi. The main objective of the thesis is to analyze Konecranes cabin families and submit development proposals for harmonizing the cabin assortment and modular product structure used by various business units.
Harmonizing is required due to very wide product range and complex product structure that have proved to be problematic, error-prone and costly from the product management, sales and order to delivery points of view. Also, underutilization of the technical clauses required for specifying the product features is problematic due to the complex product range and structure.
As the result of the study there are harmonization proposals of ramping down some cabin models that are obviously at the end of their life cycle or can be substituted by other cabin models. Also there are proposals for equalizing the product structures between the cabin families and reducing the number of platform variants by relocating low volume platform variants from standard products to nonstandard special project offering.
Ohjaamovalikoiman ja ohjaamojen tuoterakenteen keventämiselle on tarvetta koska laajan ohjaamovalikoiman ja monimutkaisen tuoterakenteen myötä tuotehallinta on vaikeutunut hankaloittaen myyntiprosessia ja lisäten samalla myös tuotteen tilaus-toimitusprosessin virhealttiutta ja kustannuksia. Suuren valikoiman ja monimutkaisen tuoterakenteen takia tuotekonfiguroinnissa tarvittavia teknisiä lausekkeita ei voida myöskään soveltaa kaikkiin ohjaamomalleihin ja ne ovatkin sen takia jääneet vajaakäyttöön
Työn tuloksena ehdotetaan elinkaarensa päähän tulleiden ja/tai duplikaateiksi luokiteltavien mallien poistamista valikoimasta ja vain vähäistä myyntipotentiaalia omaavien tuotteiden siirtämistä erikoistuotteiden valikoimaan tarjottavaksi suunnittelua vaativina, projektiluonteisina tuotteina. Työn tuloksena ehdotetaan myös ohjaamoperheiden tuoterakenteen yhtenäistämistä ja tuotealustojen vari-oituvuuden vähentämisestä siirtämällä pienen myyntipotentiaalin omaavia alustoja projektituotteiksi.
Harmonizing is required due to very wide product range and complex product structure that have proved to be problematic, error-prone and costly from the product management, sales and order to delivery points of view. Also, underutilization of the technical clauses required for specifying the product features is problematic due to the complex product range and structure.
As the result of the study there are harmonization proposals of ramping down some cabin models that are obviously at the end of their life cycle or can be substituted by other cabin models. Also there are proposals for equalizing the product structures between the cabin families and reducing the number of platform variants by relocating low volume platform variants from standard products to nonstandard special project offering.