NH90 helikopterin moottoreiden syklilaskennan tehostaminen ja elinkaarihallinta
Hartikainen, Eetu (2014)
Diplomityö
Hartikainen, Eetu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014051525873
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014051525873
Tiivistelmä
Tutkimustyö liittyy NH90 Helikopterin RTM-322 moottoreiden syklivaihdettavi-en osien huollonsuunnitteluun ja sen kehittämiseen. Tavoitteena oli löytää nykyi-sen käyttösyklilaskennan tilalle säästävämpi ratkaisumalli ja saada määritettyä suihkumoottorin osakokonaisuuksille lisälentoaikaa sekä huollonsuunnitteluun järkevämmät käyttöjaksot. Tähän päästiin selvittämällä käytännön lentotoiminnan avulla uudet laskentakertoimet ja -mallit moottorin eri osien eliniän määrittämi-seksi. Konkreettisena tavoitteena oli saada koneen käyttöhistoriaan perustuen kohdeorganisaatiolle esitys, miten moottoreiden käyttösyklilaskentaa tulisi muut-taa ja tehostaa.
Diplomityön aihe muodostuu kolmesta tutkimusongelmakokonaisuudesta; moot-torin käyttöhistorian tutkimisesta, moottorivalmistajan hyväksymien syklilasken-tamenetelmien tutkimisesta ja moottorin syklien säästövaikutustarkastelusta tut-kimuksen määrittämillä uusilla laskentamenetelmillä.
Tutkimuksen tuloksena muodostui NH90 huollonsuunnitteluun arvio mahdollisis-ta moottorisyklisäästöistä sekä moottoreiden näkökulmasta priorisoitu lista heli-kopterien moottoreiden laitevaihtohuoltojen järjestyksestä seuraavan viiden vuo-den aikana. Syklien säästötarkastelun pohjalta suoritettiin yhden koneen osalta koko käyttöhistorian ajalta takaisinlaskentatarkastelu. Tutkimuksessa selvitettiin Ilmavoimien meneillään olevien projektien valossa moottorisyklien tarkanlasken-nan toteuttamismahdollisuudet tulevaisuudessa. Tutkimuksessa saatujen tulosten avulla vältyttäisiin tulevaisuudessa RTM-322 moottorin ennenaikaisilta laitevaih-doilta koko NH90 kaluston suhteen ja näin saataisiin aikaan merkittävän suuria säästöjä vuoteen 2020 mennessä. Master`s thesis is related to NH90 helicopters RTM-322 engine cycle limited parts maintenance planning and its improvement. The aim of this study was to develope RTM-322 engine cycle counting more economical within manufactures guidelines. This was achieved by solving new calculation multiplyers and calculation models to find out parts new lifespans during normal flight service. The specific aim of work was to create proposal to the target organization how they should develope and chance engine cycle counting based on the history of use.
The thesis topic consists of three research problem parts; engine using history examination, investigating of engine manufacturer approved cycle counting method and engine cycle saving effects investigation identified by the new calculation method.
Result of the study formed estimation of the possible engine cycle savings and priorized list of engine maintenance order to NH90 maintenance planning for next five years. Estimation calculation of engine cycles in the future were done according to saving based cycle review and cycle back recalculation in one helicopter whole it´s using history. The study examined the Air Force´s ongoing projects potentiality effects to cycles back recalculation in the future. The results of this study will help to avoid premature RTM-322 engine part exhances of whole NH90 fleet and thus arrive at a significantly high levels of savings by 2020.
Diplomityön aihe muodostuu kolmesta tutkimusongelmakokonaisuudesta; moot-torin käyttöhistorian tutkimisesta, moottorivalmistajan hyväksymien syklilasken-tamenetelmien tutkimisesta ja moottorin syklien säästövaikutustarkastelusta tut-kimuksen määrittämillä uusilla laskentamenetelmillä.
Tutkimuksen tuloksena muodostui NH90 huollonsuunnitteluun arvio mahdollisis-ta moottorisyklisäästöistä sekä moottoreiden näkökulmasta priorisoitu lista heli-kopterien moottoreiden laitevaihtohuoltojen järjestyksestä seuraavan viiden vuo-den aikana. Syklien säästötarkastelun pohjalta suoritettiin yhden koneen osalta koko käyttöhistorian ajalta takaisinlaskentatarkastelu. Tutkimuksessa selvitettiin Ilmavoimien meneillään olevien projektien valossa moottorisyklien tarkanlasken-nan toteuttamismahdollisuudet tulevaisuudessa. Tutkimuksessa saatujen tulosten avulla vältyttäisiin tulevaisuudessa RTM-322 moottorin ennenaikaisilta laitevaih-doilta koko NH90 kaluston suhteen ja näin saataisiin aikaan merkittävän suuria säästöjä vuoteen 2020 mennessä.
The thesis topic consists of three research problem parts; engine using history examination, investigating of engine manufacturer approved cycle counting method and engine cycle saving effects investigation identified by the new calculation method.
Result of the study formed estimation of the possible engine cycle savings and priorized list of engine maintenance order to NH90 maintenance planning for next five years. Estimation calculation of engine cycles in the future were done according to saving based cycle review and cycle back recalculation in one helicopter whole it´s using history. The study examined the Air Force´s ongoing projects potentiality effects to cycles back recalculation in the future. The results of this study will help to avoid premature RTM-322 engine part exhances of whole NH90 fleet and thus arrive at a significantly high levels of savings by 2020.