Perusyksikön päällikkö ja pedagoginen johtaminen
Lehtola, Miikkael (2013-03)
Lehtola, Miikkael
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
Kadettikurssi 97
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2013
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201310236824
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201310236824
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä pedagogiseen johtamiseen ja sen suhteeseen
perusyksikön päällikköön. Pedagogista johtamista lähestytään sotilaspedagogiikan näkökulmasta.
Tutkimuksella pyrittiin jäsentämään, analysoimaan ja erittelemään käsite pedagoginen
johtaminen ja tämän jälkeen sitomaan se osaksi päällikön jokapäiväistä toimintaa.
Tutkimuksella pyrittiin saamaan vastaus kolmeen kysymykseen. Päätutkimuskysymyksenä
oli ”mitä on pedagoginen johtaminen?” ja alatutkimuskysymyksinä olivat ”miten pedagoginen
johtaminen näkyy tai voisi näkyä perusyksikössä?” ja ”miten johtaa pedagogisesti oikein?”.
Näihin kysymyksiin on vastattu jakamalla tutkimus kahteen osaan. Ensimmäisessä
osassa käsitellään käsitettä pedagoginen johtaminen, mitä se on, mitä siihen kuuluu ja minkälaisia
työkaluja se pitää sisällään. Käsittely on toteutettu keräämällä useita pedagogisen johtamisen
määritelmiä erilaisista toimintaympäristöistä. Kyseisistä määritelmistä on etsitty jäsentelyn,
analysoinnin ja erittelyn keinoin toistuvuuksia ja yhteneväisyyksiä, ja etsinnän tulokset
on julkaistu ensimmäisen osan lopussa. Toisessa osassa perehdytään perusyksikön
päällikköön, hänen työtehtäviinsä sekä vaatimuksiinsa. Tässä osiossa suurimpana lähteenä on
ollut Perusyksikön päällikön opas vuodelta 1997.
Tutkimuksen perusteella pedagoginen johtaminen voidaan määritellä olevan johtamisen, vuorovaikutuksen
ja suunnittelun keinoin tapahtuvaa oppimisen ja osaamisen johtamista, jonka
tärkeimpänä tavoitteena on jatkuva kehittyminen kaikissa organisaation ulottuvuuksissa.
Pedagoginen johtaminen näyttäytyy perusyksikössä päällikön jokapäiväisenä toimintana, jossa
yhdistyvät pedagogiset työkalut sekä pedagogiselle johtajalle ominaiset luonteenpiirteet ja
ominaisuudet.
Pedagogisesti oikein johdettaessa johtajan on omattava halu täyttää työtehtävänsä mahdollisimman
hyvin. Hänen on tunnettava pedagogiset työkalut sekä niiden käyttö. Lisäksi hänen
on omattava hyvälle johtajalle ominaiset luonteenpiirteet sekä tärkeimpänä tunnettava pedagogisen
johtamisen määritelmä. Kun johtajalla on edellä mainitut asiat kunnossa, on hänellä
edellytykset johtaa pedagogisesti oikein.
perusyksikön päällikköön. Pedagogista johtamista lähestytään sotilaspedagogiikan näkökulmasta.
Tutkimuksella pyrittiin jäsentämään, analysoimaan ja erittelemään käsite pedagoginen
johtaminen ja tämän jälkeen sitomaan se osaksi päällikön jokapäiväistä toimintaa.
Tutkimuksella pyrittiin saamaan vastaus kolmeen kysymykseen. Päätutkimuskysymyksenä
oli ”mitä on pedagoginen johtaminen?” ja alatutkimuskysymyksinä olivat ”miten pedagoginen
johtaminen näkyy tai voisi näkyä perusyksikössä?” ja ”miten johtaa pedagogisesti oikein?”.
Näihin kysymyksiin on vastattu jakamalla tutkimus kahteen osaan. Ensimmäisessä
osassa käsitellään käsitettä pedagoginen johtaminen, mitä se on, mitä siihen kuuluu ja minkälaisia
työkaluja se pitää sisällään. Käsittely on toteutettu keräämällä useita pedagogisen johtamisen
määritelmiä erilaisista toimintaympäristöistä. Kyseisistä määritelmistä on etsitty jäsentelyn,
analysoinnin ja erittelyn keinoin toistuvuuksia ja yhteneväisyyksiä, ja etsinnän tulokset
on julkaistu ensimmäisen osan lopussa. Toisessa osassa perehdytään perusyksikön
päällikköön, hänen työtehtäviinsä sekä vaatimuksiinsa. Tässä osiossa suurimpana lähteenä on
ollut Perusyksikön päällikön opas vuodelta 1997.
Tutkimuksen perusteella pedagoginen johtaminen voidaan määritellä olevan johtamisen, vuorovaikutuksen
ja suunnittelun keinoin tapahtuvaa oppimisen ja osaamisen johtamista, jonka
tärkeimpänä tavoitteena on jatkuva kehittyminen kaikissa organisaation ulottuvuuksissa.
Pedagoginen johtaminen näyttäytyy perusyksikössä päällikön jokapäiväisenä toimintana, jossa
yhdistyvät pedagogiset työkalut sekä pedagogiselle johtajalle ominaiset luonteenpiirteet ja
ominaisuudet.
Pedagogisesti oikein johdettaessa johtajan on omattava halu täyttää työtehtävänsä mahdollisimman
hyvin. Hänen on tunnettava pedagogiset työkalut sekä niiden käyttö. Lisäksi hänen
on omattava hyvälle johtajalle ominaiset luonteenpiirteet sekä tärkeimpänä tunnettava pedagogisen
johtamisen määritelmä. Kun johtajalla on edellä mainitut asiat kunnossa, on hänellä
edellytykset johtaa pedagogisesti oikein.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]