Tieto- ja viestintätekniikan käyttö maantieteen opetuksessa
Tulivuori, Jukka (2013-01-18)
Tieto- ja viestintätekniikan käyttö maantieteen opetuksessa
Tulivuori, Jukka
(18.01.2013)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201301181629
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201301181629
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintätekniikan avulla tapahtuvan oppimisen pitäisi nykyään olla arkipäivää
suomalaisessa koulumaailmassa. Kuitenkin opettajien, koulujen ja koulutuksen
järjestäjien välillä on tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä suuria eroja. Tämän
takia oppilaat ja opiskelijat joutuvat usein eriarvoiseen asemaan.
Maantieteen opetus on ala, jolla tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pitäisi olla
luontevaa, koska se on oppiaineena jatkuvasti muuttuva ja uutta tutkimustietoa saadaan
koko ajan. Keskeinen osa maantiedettä ovat myös paikkatieto ja erilaiset
paikkatietojärjestelmät, jotka ovat viimeisen kahden vuosikymmenen aikana kehittyneet
nopeasti. Paikkatieto ja paikkatietojärjestelmät tulisi ottaa huomioon myös
kouluopetuksessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoa suomalaisten maantieteen opettajien
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä, paikkatiedon opetuksesta, paikkatiedon
oppimisympäristön PaikkaOpin käytöstä ja soveltuvuudesta kouluopetukseen sekä
lukion maantieteen opetuksen tavoitteiden saavuttamisesta. Tutkielma on tehty
yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.
Tutkielma koostuu kahdesta eri osiosta, kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta
tutkimuksesta. Kvantitatiivisessa osuudessa maantieteen opettajille tehtiin
verkkokysely, jossa selvitettiin heidän opetuksessaan käyttämäänsä tieto- ja
viestintätekniikkaa, paikkatiedon opetusta sekä lukion opetussuunnitelman tavoitteiden
toteutumista. Kvalitatiivisessa osuudessa edellä mainituista tutkimusaiheista saatuja
tietoja syvennettiin tekemällä kuusi teemahaastattelua, joissa haastateltavilta kysyttiin
tarkempia tietoja heidän tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstään sekä paikkatiedon
opetuksestaan.
Tutkielman keskeisiksi tuloksiksi nousivat seuraavat seikat: maantieteen opettajat ovat
melko edistyksellisiä tieto- ja viestintätekniikan käyttäjiä ja paikkatietoa käytetään
opetuksessa. Yleisesti kuitenkin opetussuunnitelman perusteiden maantieteen
tavoitteiden toteutuminen ja saavuttaminen koetaan melko hankalaksi. Lisäksi
helppokäyttöiselle paikkatiedon verkko-oppimisympäristölle on selvä tarve
suomalaisessa kouluopetuksessa.
suomalaisessa koulumaailmassa. Kuitenkin opettajien, koulujen ja koulutuksen
järjestäjien välillä on tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä suuria eroja. Tämän
takia oppilaat ja opiskelijat joutuvat usein eriarvoiseen asemaan.
Maantieteen opetus on ala, jolla tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pitäisi olla
luontevaa, koska se on oppiaineena jatkuvasti muuttuva ja uutta tutkimustietoa saadaan
koko ajan. Keskeinen osa maantiedettä ovat myös paikkatieto ja erilaiset
paikkatietojärjestelmät, jotka ovat viimeisen kahden vuosikymmenen aikana kehittyneet
nopeasti. Paikkatieto ja paikkatietojärjestelmät tulisi ottaa huomioon myös
kouluopetuksessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoa suomalaisten maantieteen opettajien
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä, paikkatiedon opetuksesta, paikkatiedon
oppimisympäristön PaikkaOpin käytöstä ja soveltuvuudesta kouluopetukseen sekä
lukion maantieteen opetuksen tavoitteiden saavuttamisesta. Tutkielma on tehty
yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.
Tutkielma koostuu kahdesta eri osiosta, kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta
tutkimuksesta. Kvantitatiivisessa osuudessa maantieteen opettajille tehtiin
verkkokysely, jossa selvitettiin heidän opetuksessaan käyttämäänsä tieto- ja
viestintätekniikkaa, paikkatiedon opetusta sekä lukion opetussuunnitelman tavoitteiden
toteutumista. Kvalitatiivisessa osuudessa edellä mainituista tutkimusaiheista saatuja
tietoja syvennettiin tekemällä kuusi teemahaastattelua, joissa haastateltavilta kysyttiin
tarkempia tietoja heidän tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstään sekä paikkatiedon
opetuksestaan.
Tutkielman keskeisiksi tuloksiksi nousivat seuraavat seikat: maantieteen opettajat ovat
melko edistyksellisiä tieto- ja viestintätekniikan käyttäjiä ja paikkatietoa käytetään
opetuksessa. Yleisesti kuitenkin opetussuunnitelman perusteiden maantieteen
tavoitteiden toteutuminen ja saavuttaminen koetaan melko hankalaksi. Lisäksi
helppokäyttöiselle paikkatiedon verkko-oppimisympäristölle on selvä tarve
suomalaisessa kouluopetuksessa.