Teknologiasta liiketoimintaa. Julkisen tutkimuksen kaupallistaminen - Case VTT
Sundqvist, Henna (2012)
Pro gradu -tutkielma
Sundqvist, Henna
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205295641
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205295641
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa perehdyttiin julkisen tutkimuksen kaupallistamiseen tutkimusorganisaatio VTT:n tapauksen kautta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka julkista tutkimusta voidaan yleensä kaupallistaa, mitkä ovat kaupallistamisprosessin vaiheet, haasteet sekä kriittiset onnistumistekijät. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin henkilöhaastatteluina, joita täydennettiin kirjallisilla lähteillä.
Tutkimuksessa ilmeni, että VTT:llä julkisrahoitteisen tutkimuksen tuloksia
kaupallistetaan lisensoimalla, toimeksianto- eli sopimustutkimuksen kautta, spin-off
toimilla, allianssien ja erilaisten palvelujen, kuten valmistus-, testaus-, ja
analyysipalvelujen kautta. VTT:n näkökulmasta katsottuna merkittävin kaupallistamiskanava on sopimus- eli toimeksiantotutkimus, jota seuraavat lisensointi sekä spin-off toiminta. Kaupallistamistavan valinta riippuu lukuisista tekijöistä, kuten organisaation kaupallistamisstrategiasta, innovaatiotyypistä, teknologian kypsyydestä, tiedon luonteesta, toimialojen ja markkinoiden ominaisuuksista, innovaation hyödynnettävyydestä ja suojauksesta, arvonmuodostuspotentiaalista kuin yksittäisten henkilöiden motivaatiostakin.Valinta onkin tehtävä tapauskohtaisesti.
Julkisesta tutkimuksesta lähtöisin olevien teknologioiden tie markkinoille voi olla
haastava, sillä teknologiat ovat kehitetty ei-kaupallisessa ympäristössä. Tutkimuksessa
kävi ilmi, että kriittisimmiksi koetut kaupallistamisen onnistumistekijät liittyivät
organisaatioon, teknologiaan, markkina- ja asiakastarpeeseen, aineettoman omaisuuden
suojaukseen sekä markkinoille menon nopeuteen. This study focuses on the commercialization of public research findings from the view
point of a Finnish public research organization, VTT. The aim of this study was to
investigate how public research findings can be commercialized, how the
commercialization process proceeds, which are the main challanges and the critical
success factors. The research was carried out as a qualitative case study based on semistructured
interviews, which were complemented by written documents.
This study showed that public research and technology commercialization at VTT
includes licensing, contract research, spin-offs, alliances, and services related to
manufacturing, testing and analysis. From VTT’s point of view the most significant
commercialization route is contract research followed by licensing and spin-off activities.
The commercialization method depends on several factors, like commercialization
strategy of the organization, type of innovation, technology readiness level, type of
knowledge, industry and markets, appropriability, value creation potential, and
motivation of personnel. Thus, the commercialization route has to be decided on a caseby-
case basis.
Commercialization of public research findings and technologies can be challenging due
to the fact that the technologies are developed in a non-commercial environment.
Based on this study the most critical succes factors of public research commercialization
are related to the organisation (e.g. people and motivation), technology, market and
customer demand, IPR, and time to market.
Tutkimuksessa ilmeni, että VTT:llä julkisrahoitteisen tutkimuksen tuloksia
kaupallistetaan lisensoimalla, toimeksianto- eli sopimustutkimuksen kautta, spin-off
toimilla, allianssien ja erilaisten palvelujen, kuten valmistus-, testaus-, ja
analyysipalvelujen kautta. VTT:n näkökulmasta katsottuna merkittävin kaupallistamiskanava on sopimus- eli toimeksiantotutkimus, jota seuraavat lisensointi sekä spin-off toiminta. Kaupallistamistavan valinta riippuu lukuisista tekijöistä, kuten organisaation kaupallistamisstrategiasta, innovaatiotyypistä, teknologian kypsyydestä, tiedon luonteesta, toimialojen ja markkinoiden ominaisuuksista, innovaation hyödynnettävyydestä ja suojauksesta, arvonmuodostuspotentiaalista kuin yksittäisten henkilöiden motivaatiostakin.Valinta onkin tehtävä tapauskohtaisesti.
Julkisesta tutkimuksesta lähtöisin olevien teknologioiden tie markkinoille voi olla
haastava, sillä teknologiat ovat kehitetty ei-kaupallisessa ympäristössä. Tutkimuksessa
kävi ilmi, että kriittisimmiksi koetut kaupallistamisen onnistumistekijät liittyivät
organisaatioon, teknologiaan, markkina- ja asiakastarpeeseen, aineettoman omaisuuden
suojaukseen sekä markkinoille menon nopeuteen.
point of a Finnish public research organization, VTT. The aim of this study was to
investigate how public research findings can be commercialized, how the
commercialization process proceeds, which are the main challanges and the critical
success factors. The research was carried out as a qualitative case study based on semistructured
interviews, which were complemented by written documents.
This study showed that public research and technology commercialization at VTT
includes licensing, contract research, spin-offs, alliances, and services related to
manufacturing, testing and analysis. From VTT’s point of view the most significant
commercialization route is contract research followed by licensing and spin-off activities.
The commercialization method depends on several factors, like commercialization
strategy of the organization, type of innovation, technology readiness level, type of
knowledge, industry and markets, appropriability, value creation potential, and
motivation of personnel. Thus, the commercialization route has to be decided on a caseby-
case basis.
Commercialization of public research findings and technologies can be challenging due
to the fact that the technologies are developed in a non-commercial environment.
Based on this study the most critical succes factors of public research commercialization
are related to the organisation (e.g. people and motivation), technology, market and
customer demand, IPR, and time to market.