Jäänmurtopalveluiden kilpailutus palvelua tarjoavan yrityksen näkökulmasta
Kääriä, Markus (2011)
Diplomityö
Kääriä, Markus
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201101311163
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201101311163
Tiivistelmä
Jäänmurtajien ja jäänmurtopalveluiden kehittymisen myötä Suomen teollisuus
ja ulkomaankauppa on voinut tukeutua ympärivuotisiin merikuljetuksiin.
Vuodesta 1889 lähtien, yli sadan vuoden ajan, jäänmurto oli valtion
virkamiesten hoitamaa palvelua. Viimeisen seitsemän vuoden aikana
jäänmurtajat ja palveluntuotanto on siirtynyt liikelaitoksen kautta valtion
omistamalle osakeyhtiölle. Tarkoituksena on ollut monien muiden palveluiden
tapaan saada myös jäänmurto kilpailutuksen piiriin.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli selvittää jäänmurto -liiketoiminnan
kannattavuutta kilpailuun mahdollisesti osallistuvien yritysten näkökulmasta.
Kannattavuutta selvitettiin kolmen tutkimuskokonaisuuden avulla. Tutkittavat
osa-alueet olivat jäänmurron sopimukset, kustannusrakenne sekä
muu mahdollinen jäänmurtajalla avovesikaudella suoritettava liiketoiminta.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena. Haastateltavina oli sekä
jäänmurrossa mukana olevia ja siitä kiinnostuneita varustamoita että muita
merenkulun sidosryhmiä, joiden toiminta vaikuttaa liiketoiminnan kannattavuuteen.
Lisäksi tehtiin laskelmia kilpailutekijöiden selventämiseksi.
Työn tuloksena ei pyritty saamaan ehdotonta tulosta kannattavuudesta,
vaan tuloksina esiteltiin yritysten ja sidosryhmien näkemyksiä siitä, miten
jäänmurron kilpailutusta voisi kehittää. Erityisesti haluttiin tuoda esille ne
seikat, mitkä varustamot näkivät tärkeänä ja mitkä tukisivat heidän osallistumistaan mahdolliseen kilpailuun. Subsequent to the development of icebreakers and icebreaking services
Finnish industry and foreign trade have had a chance to benefit from year
around shipments. Since 1889, for over one hundred years, icebreaking
has been the responsibility of government authorities. During the last
seven years icebreakers and related services have been provided first by
a commercial enterprise and then by a government owned public limited
company. Like with the other public services the idea has been to expose
also icebreaking to public tendering.
The idea of this Master’s thesis was to study the profitability of
icebreaking as a business from a potential company’s point of view. Three
different aspects were examined: icebreaking contracts, the cost structure
and possible other business activities available for an icebreaker during
the open water season.
The research method was an interview study. Both shipping companies
already in the icebreaking business and those interested in participating in
tendering as well as some other interest groups affecting the profitability
of icebreaking were interviewed. I addition some calculations were made
to clarify competitive factors.
The aim was not to get an exact result of the profitability. Instead some
ideas of the shipping companies and interest groups were listed on how
public tendering for icebreaking could be improved. Especially those facts
were brought up that the ship owners felt important as well as those which
would support their participation in the tendering.
ja ulkomaankauppa on voinut tukeutua ympärivuotisiin merikuljetuksiin.
Vuodesta 1889 lähtien, yli sadan vuoden ajan, jäänmurto oli valtion
virkamiesten hoitamaa palvelua. Viimeisen seitsemän vuoden aikana
jäänmurtajat ja palveluntuotanto on siirtynyt liikelaitoksen kautta valtion
omistamalle osakeyhtiölle. Tarkoituksena on ollut monien muiden palveluiden
tapaan saada myös jäänmurto kilpailutuksen piiriin.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli selvittää jäänmurto -liiketoiminnan
kannattavuutta kilpailuun mahdollisesti osallistuvien yritysten näkökulmasta.
Kannattavuutta selvitettiin kolmen tutkimuskokonaisuuden avulla. Tutkittavat
osa-alueet olivat jäänmurron sopimukset, kustannusrakenne sekä
muu mahdollinen jäänmurtajalla avovesikaudella suoritettava liiketoiminta.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena. Haastateltavina oli sekä
jäänmurrossa mukana olevia ja siitä kiinnostuneita varustamoita että muita
merenkulun sidosryhmiä, joiden toiminta vaikuttaa liiketoiminnan kannattavuuteen.
Lisäksi tehtiin laskelmia kilpailutekijöiden selventämiseksi.
Työn tuloksena ei pyritty saamaan ehdotonta tulosta kannattavuudesta,
vaan tuloksina esiteltiin yritysten ja sidosryhmien näkemyksiä siitä, miten
jäänmurron kilpailutusta voisi kehittää. Erityisesti haluttiin tuoda esille ne
seikat, mitkä varustamot näkivät tärkeänä ja mitkä tukisivat heidän osallistumistaan mahdolliseen kilpailuun.
Finnish industry and foreign trade have had a chance to benefit from year
around shipments. Since 1889, for over one hundred years, icebreaking
has been the responsibility of government authorities. During the last
seven years icebreakers and related services have been provided first by
a commercial enterprise and then by a government owned public limited
company. Like with the other public services the idea has been to expose
also icebreaking to public tendering.
The idea of this Master’s thesis was to study the profitability of
icebreaking as a business from a potential company’s point of view. Three
different aspects were examined: icebreaking contracts, the cost structure
and possible other business activities available for an icebreaker during
the open water season.
The research method was an interview study. Both shipping companies
already in the icebreaking business and those interested in participating in
tendering as well as some other interest groups affecting the profitability
of icebreaking were interviewed. I addition some calculations were made
to clarify competitive factors.
The aim was not to get an exact result of the profitability. Instead some
ideas of the shipping companies and interest groups were listed on how
public tendering for icebreaking could be improved. Especially those facts
were brought up that the ship owners felt important as well as those which
would support their participation in the tendering.