Sairaanhoitajan opiskelijaohjaustaidot sekä ohjaajakoulutuksen tarve ja hyöty hoitotyön ohjatun harjoittelun oppimisympäristössä
Kukkola, Eliisa (2008-06-03T07:12:05Z)
Sairaanhoitajan opiskelijaohjaustaidot sekä ohjaajakoulutuksen tarve ja hyöty hoitotyön ohjatun harjoittelun oppimisympäristössä
Kukkola, Eliisa
(03.06.2008)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201101171073
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201101171073
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan koulutukseen kuuluu olennaisena osana ohjattu harjoittelu terveydenhuollon yksikoissa. Sairaanhoitajat huolehtivat opiskelijan ohjauksesta ohjatun harjoittelun jaksoilla ja heidan merkityksensa opiskelijan oppimisen kannalta on todettu kaikkein tarkeimmaksi tekijaksi ohjatun harjoittelun oppimisymparistossa. Ohjaajien opiskelijaohjaustaitojen kehittamiseksi on jarjestetty ohjaajakoulutusta eri koulutusyksikoissa. Taman tutkimuksen tarkoituksena oli selvittaa sairaanhoitajaohjaajien opiskelijaohjaustaitoja, ohjaajakoulutuksen kayneiden ja kaymattomien opiskelijaohjaustaitojen eroja seka kuvata heidan kokemuksiaan omasta opiskelijan ohjaajakoulutustarpeestaan ja koulutuksen hyodyllisyydesta. Sairaanhoitajien ohjaustaitoihin katsottiin kuuluvaksi kaikki se toiminta, joka edistaa opiskelijan oppimista. Tutkimustiedon perusteella ohjaustaidot jaettiin osa-alueisiin, joita ovat hoitotyon ammattitaito, ohjaussuhteen luominen, ohjauksen suunnittelu, ohjauksen toteuttaminen, teorian yhdistaminen kaytantoon ja arviointi.
Tutkimuskohteena olivat eraan Etelasuomalaisen sairaalan kaikki sairaanhoitajat (n = 128), jotka ohjasivat sairaanhoitajaopiskelijoita. Aineisto kerattiin kyselylomakkeella, joka sisalsi strukturoituja ja avoimia kysymyksia. Strukturoiduilla kysymyksilla selvitettiin ohjaustaitoja ja avoimilla ohjaajakoulutuksen tarvetta ja hyotya. Aineisto analysoitiin tilastollisella SAS-ohjelmalla ja laadullisella sisallon analyysilla. Opiskelijaohjaustaidot kaikilla ohjaustaitojen alueilla osoittautuivat hyviksi. Ne olivat paremmat ohjaajakoulutuksen kayneilla kuin kaymattomilla kaikilla muilla alueilla paitsi ”ohjaussuhteen luomisen” -alueella. Erot eivat kuitenkaan osoittautuneet tilastollisesti merkitseviksi. Ohjauskoulutuksen tarvetta oli eniten arvioinnissa ja opiskelijan tavoitteiden asettamisessa. Naiden pohjaksi ohjaajat halusivat tietoa koulutuksesta ja opiskelijoiden vaatimuksista. Ohjaajakoulutuksesta oli ollut eniten hyotya hyvan ohjaussuhteen luomisessa ja arvioinnissa.
Ohjaajat arvioivat opiskelijaohjaustaitonsa hyviksi, kuitenkin tarvetta koulutukseen olisi, joten tulokset nailta osin ovat ristiriitaisia. Tuloksia voidaan kayttaa ohjaajien ohjaustaitojen kehittamisessa ja ohjaajakoulutuksen suunnittelussa. asiasanat: opiskelijaohjaustaidot, ohjaajakoulutus, ohjattu harjoittelu
Tutkimuskohteena olivat eraan Etelasuomalaisen sairaalan kaikki sairaanhoitajat (n = 128), jotka ohjasivat sairaanhoitajaopiskelijoita. Aineisto kerattiin kyselylomakkeella, joka sisalsi strukturoituja ja avoimia kysymyksia. Strukturoiduilla kysymyksilla selvitettiin ohjaustaitoja ja avoimilla ohjaajakoulutuksen tarvetta ja hyotya. Aineisto analysoitiin tilastollisella SAS-ohjelmalla ja laadullisella sisallon analyysilla. Opiskelijaohjaustaidot kaikilla ohjaustaitojen alueilla osoittautuivat hyviksi. Ne olivat paremmat ohjaajakoulutuksen kayneilla kuin kaymattomilla kaikilla muilla alueilla paitsi ”ohjaussuhteen luomisen” -alueella. Erot eivat kuitenkaan osoittautuneet tilastollisesti merkitseviksi. Ohjauskoulutuksen tarvetta oli eniten arvioinnissa ja opiskelijan tavoitteiden asettamisessa. Naiden pohjaksi ohjaajat halusivat tietoa koulutuksesta ja opiskelijoiden vaatimuksista. Ohjaajakoulutuksesta oli ollut eniten hyotya hyvan ohjaussuhteen luomisessa ja arvioinnissa.
Ohjaajat arvioivat opiskelijaohjaustaitonsa hyviksi, kuitenkin tarvetta koulutukseen olisi, joten tulokset nailta osin ovat ristiriitaisia. Tuloksia voidaan kayttaa ohjaajien ohjaustaitojen kehittamisessa ja ohjaajakoulutuksen suunnittelussa. asiasanat: opiskelijaohjaustaidot, ohjaajakoulutus, ohjattu harjoittelu