The Boundaries of a Firm in the Pulp and Paper Industry: Complementarities of the Resource-Based View and Transaction Cost Economics
Anttila, Ville (2007)
Pro gradu -tutkielma
Anttila, Ville
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20071347
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20071347
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sellu- ja paperiteollisuuden toimintojen luonnetta sekä miten yrityksen rajapinnat ovat muodostuneet ko.
teollisuudenalalla. Tutkimus on eksploratiivinen ja luonteeltaan
kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin yrityksissä tehdyillä
teemahaastatteluilla. Sellu- ja paperitehtaan toimintojen analysoinnissa käytetään resurssiperusteista näkemystä ja transaktiokustannusteoriaa.
Tutkimuksen yritysten rakennetta voidaan pitää varsin konservatiivisena.
Teoreettinen kehys pystyi selittämään varsinaisen tuotannon järjestämistä varsin hyvin. Tukitoiminnoissa löytyi ristiriitoja teorian ja todellisuuden välillä. Tuotantotoiminnot kannattaa pitää yrityksen sisällä, koska ne
täyttävät VRIN-attribuutit ja niihin liittyy korkeita
transaktiokustannuksia. Suurin osa tukitoiminnoista voidaan luokitella
triviaaleiksi. Joitain tukitoimintoja voidaan kuitenkin luokitella
strategisesti tärkeiksi, ja voidaan päätellä, että ne pitäisi pitää
yrityksen sisällä. Tässä suhteessa tulokset olivat kuitenkin
ristiriitaisia, ja lisätutkimuksia tarvittaisiin lopullisten johtopäätösten tekemiseen.
teollisuudenalalla. Tutkimus on eksploratiivinen ja luonteeltaan
kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin yrityksissä tehdyillä
teemahaastatteluilla. Sellu- ja paperitehtaan toimintojen analysoinnissa käytetään resurssiperusteista näkemystä ja transaktiokustannusteoriaa.
Tutkimuksen yritysten rakennetta voidaan pitää varsin konservatiivisena.
Teoreettinen kehys pystyi selittämään varsinaisen tuotannon järjestämistä varsin hyvin. Tukitoiminnoissa löytyi ristiriitoja teorian ja todellisuuden välillä. Tuotantotoiminnot kannattaa pitää yrityksen sisällä, koska ne
täyttävät VRIN-attribuutit ja niihin liittyy korkeita
transaktiokustannuksia. Suurin osa tukitoiminnoista voidaan luokitella
triviaaleiksi. Joitain tukitoimintoja voidaan kuitenkin luokitella
strategisesti tärkeiksi, ja voidaan päätellä, että ne pitäisi pitää
yrityksen sisällä. Tässä suhteessa tulokset olivat kuitenkin
ristiriitaisia, ja lisätutkimuksia tarvittaisiin lopullisten johtopäätösten tekemiseen.