Ymmärrystä ja keinoja osaamisen ja tiedon johtamiseen
Jokimies, Sari (2006)
Kandidaatintutkielma
Jokimies, Sari
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061554
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061554
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksentavoitteena on tarkastella osaamisen ja tiedon
johtamista. Työssä tarkastellaan aiheeseen liittyviä teoreettisia kehyksiä.
Työ ei sisällä empiiristä tutkimusosaa.
Tutkimuksen teoreettisina viitekehyksinä ovat eritutkijoiden näkemykset
tiedon ja osaamisen johtamisesta, tiedon ja osaamisen johtamisen
sukupolvista, tiedon ja osaamisen johtamisen yhdistymisestä sekä
näkemykset osaamisen kehittämisestä.
Tutkimus osoittaa selkeästi osaamisen ja tiedon tärkeyden ja merkityksen
organisaatiolle. Tulevaisuuden kilpailukyky rakentuu paljolti juuri
osaamisen varaan. Osaaminen voidaan jakaa eri alueisiin, mistä yleinen
näkemys osaamisen ja tiedon jakautumisesta. Osaamisen
kehittämisprosessi etenee useilla tutkijoilla samansuuntaisesti visiosta ja
strategiasta kehittämissuunnitelmaan. Tiedon luomisen tärkeys on päivä
päivältä merkittävämpää myös organisaation osaamisen kannalta.
Knowledge Managementin ja Competence Managementin kehitys ajan
kuluessa kohti integroitunutta ja systeemistä näkemystä, missä molempien mahdollisuutena voidaan pitää koko systeemin hallintaa kohti itse
uudistuvaa organisaatiota mahdollistaa myös ymmärryksen teorioiden
viidakossa.
johtamista. Työssä tarkastellaan aiheeseen liittyviä teoreettisia kehyksiä.
Työ ei sisällä empiiristä tutkimusosaa.
Tutkimuksen teoreettisina viitekehyksinä ovat eritutkijoiden näkemykset
tiedon ja osaamisen johtamisesta, tiedon ja osaamisen johtamisen
sukupolvista, tiedon ja osaamisen johtamisen yhdistymisestä sekä
näkemykset osaamisen kehittämisestä.
Tutkimus osoittaa selkeästi osaamisen ja tiedon tärkeyden ja merkityksen
organisaatiolle. Tulevaisuuden kilpailukyky rakentuu paljolti juuri
osaamisen varaan. Osaaminen voidaan jakaa eri alueisiin, mistä yleinen
näkemys osaamisen ja tiedon jakautumisesta. Osaamisen
kehittämisprosessi etenee useilla tutkijoilla samansuuntaisesti visiosta ja
strategiasta kehittämissuunnitelmaan. Tiedon luomisen tärkeys on päivä
päivältä merkittävämpää myös organisaation osaamisen kannalta.
Knowledge Managementin ja Competence Managementin kehitys ajan
kuluessa kohti integroitunutta ja systeemistä näkemystä, missä molempien mahdollisuutena voidaan pitää koko systeemin hallintaa kohti itse
uudistuvaa organisaatiota mahdollistaa myös ymmärryksen teorioiden
viidakossa.