Opintojen sujuvuuden ja saavutettavuuden kokemukset
Toimittaja:
Koivuranta, Sara
Opetus- ja kulttuuriministeriö
09.01.2023
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:1Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-732-1Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastellaan Eurostudent VIII -tiedonkeruussa kartoitettuja korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opintojen sujuvuudesta ja saavutettavuudesta eri elämäntilanteissa ja taustoissa. Eurostudent VIII -aineisto on kerätty keväällä 2022, ja siinä on kysytty korkeakouluopiskelijoilta esimerkiksi opintojen olosuhteista, ajankäytöstä ja toimeentulosta. Artikkelissa keskitytään neljään korkeakoulututkintoa suorittavaan ryhmään: perheelliset, kansainväliset tutkinto-opiskelijat, osaopiskelukykyiset sekä matalasta sosioekonomisesta taustasta tulevat opiskelijat.
Artikkelissa nostetaan esiin mainituissa ryhmissä koettuja yleisimpiä opintojen hidastustekijöitä, ryhmien tyytyväisyyttä opintoihin ja korkeakouluyhteisöön sekä kokemuksia syrjinnästä opintojen yhteydessä. Artikkelissa on verrattu tarkastelussa olevien ryhmien kokemuksia korkeakouluopintojen hidastustekijöistä vuoden 2019 Eurostudent VII -tiedonkeruun tuloksiin.
Erityisesti osaopiskelukykyisten kokemukset opintojen sujuvuudesta ja saavutettavuudesta poikkeavat selvästi muiden korkeakouluopiskelijoiden keskimääräisistä kokemuksista. Myös muissa mainituissa ryhmissä on raportoitu poikkeavia opintojen hidastustekijöitä tai syrjinnän kokemuksia. Osaopiskelukykyisten lisäksi kansainväliset tutkinto-opiskelijat ja matalasta sosioekonomisesta taustasta tulevat opiskelijat ovat kokeneet keskimäärin tavallista enemmän syrjintää opintojen yhteydessä.
Artikkelissa nostetaan esiin mainituissa ryhmissä koettuja yleisimpiä opintojen hidastustekijöitä, ryhmien tyytyväisyyttä opintoihin ja korkeakouluyhteisöön sekä kokemuksia syrjinnästä opintojen yhteydessä. Artikkelissa on verrattu tarkastelussa olevien ryhmien kokemuksia korkeakouluopintojen hidastustekijöistä vuoden 2019 Eurostudent VII -tiedonkeruun tuloksiin.
Erityisesti osaopiskelukykyisten kokemukset opintojen sujuvuudesta ja saavutettavuudesta poikkeavat selvästi muiden korkeakouluopiskelijoiden keskimääräisistä kokemuksista. Myös muissa mainituissa ryhmissä on raportoitu poikkeavia opintojen hidastustekijöitä tai syrjinnän kokemuksia. Osaopiskelukykyisten lisäksi kansainväliset tutkinto-opiskelijat ja matalasta sosioekonomisesta taustasta tulevat opiskelijat ovat kokeneet keskimäärin tavallista enemmän syrjintää opintojen yhteydessä.