Innostusta, etsintää ja opastusta : nuorten, maahanmuuttajien ja ikäihmisten kokemuksia digipalveluista
Asikainen, Sanna; Drake, Merja; Marjanen, Päivi; Räty, Minttu (2017)
Asikainen, Sanna
Drake, Merja
Marjanen, Päivi
Räty, Minttu
Editoija
Drake, Merja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7225-78-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7225-78-3
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme ei pyöri ilman digitaalisia palveluja. Koulujen kirjat vaihtuvat tableteiksi, ja opintosuunnitelmiin on lisätty koodaaminen. Kaupoissa on itsepalvelukassat, jotka lukevat hinnat digitaalisesti, robotit hoitavat jakelun ja autot ajavat ilman kuljettajaa. Myös kansalaisten työnhakupalvelut, sosiaalietuuksien hakeminen ja vakuutuspalvelut on siirretty verkkoon. Digitaalisuuden mukanaan tuomia vaikutuksia voi luetella loputtomiin. Ihmisten digitaaliset valmiudet ja myös tarpeet käyttää digitaalisia palveluja vaihtelevat eri elämäntilanteissa. Tästä syystä digikäyttäjästä ei voida piirtää yhtä ainoaa kaiken kattavaa kuvaa, vaan digitaalisuuden kehittämiseksi tarvitaan erilaisia käyttäjäskenaarioita. Kiinnostavaa onkin tietää, miten ja millaisiin tarkoituksiin eri kansalaisryhmät käyttävät digitaalisia palveluja.
Keväällä 2016 liikkeelle lähtenyt Uudenmaan liiton rahoittama ja kolmen ammattikorkeakoulun, Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian, Digisti Fiksu -hankkeen tavoitteena oli selvittää, miten nuoret, maahanmuuttajat ja ikäihmiset käyttävät digitaalisia palveluja ja millaisia palveluja tai palvelumalleja näiltä kohderyhmiltä puuttuu. Selvitystyön taustalla vaikutti toimintatutkimuksen periaate: kaikki kolme ammattikorkeakoulua halusivat olla vaikuttamassa digitaalisten palvelujen oikein kohdentamiseen ja siihen, että palvelut ovat kullekin kohderyhmälle sopivia. Tästä syystä edellä mainitut kohderyhmät otettiin osallistaen mukaan ideointiin hankkeessa järjestetyissä työpajoissa.
Selvitystyön lisäksi Digisti Fiksu -hankkeen tavoitteena on ollut yhdistää ja verkottaa alueen digipalvelujen kehittäjiä ja aktiivisia kohderyhmien edustajia sekä osallistua kansallisten ja kansainvälisten hankehakemusten tekemiseen. Hankkeessa haluttiin niin ikään syventää kolmen ammattikorkeakoulun yhteistyötä ja ideoida, suunnitella ja toteuttaa yhdessä uusia hankkeita. Tämä julkaisu keskittyy esittelemään selvityksen ja hankkeen aikana pidettyjen työpajojen tuloksia. Hankkeen tuloksia on esitelty myös hankkeen verkkosivuilla www.digistifiksu.fi.
Keväällä 2016 liikkeelle lähtenyt Uudenmaan liiton rahoittama ja kolmen ammattikorkeakoulun, Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian, Digisti Fiksu -hankkeen tavoitteena oli selvittää, miten nuoret, maahanmuuttajat ja ikäihmiset käyttävät digitaalisia palveluja ja millaisia palveluja tai palvelumalleja näiltä kohderyhmiltä puuttuu. Selvitystyön taustalla vaikutti toimintatutkimuksen periaate: kaikki kolme ammattikorkeakoulua halusivat olla vaikuttamassa digitaalisten palvelujen oikein kohdentamiseen ja siihen, että palvelut ovat kullekin kohderyhmälle sopivia. Tästä syystä edellä mainitut kohderyhmät otettiin osallistaen mukaan ideointiin hankkeessa järjestetyissä työpajoissa.
Selvitystyön lisäksi Digisti Fiksu -hankkeen tavoitteena on ollut yhdistää ja verkottaa alueen digipalvelujen kehittäjiä ja aktiivisia kohderyhmien edustajia sekä osallistua kansallisten ja kansainvälisten hankehakemusten tekemiseen. Hankkeessa haluttiin niin ikään syventää kolmen ammattikorkeakoulun yhteistyötä ja ideoida, suunnitella ja toteuttaa yhdessä uusia hankkeita. Tämä julkaisu keskittyy esittelemään selvityksen ja hankkeen aikana pidettyjen työpajojen tuloksia. Hankkeen tuloksia on esitelty myös hankkeen verkkosivuilla www.digistifiksu.fi.