Opaskirja oppilaan kohtaamiseen monikulttuurisessa koulun arjessa
Editori
Paksuniemi, Merja
Körkkö, Minna
Keskitalo, Pigga
Norvapalo, Katja
Siirtolaisuusinstituutti
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7167-73-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7167-73-1
Kuvaus
Kirjoittajat ja teoksen toimittajat
Alkusanat
I Kulttuurisensitiivisyys kasvatuskontekstissa
Kulttuurisensitiivisyys koulussa / Merja Paksuniemi
Kulttuurisensitiivisyys saamelaisopetuksessa / Pigga Keskitalo
Inklusiivisen pedagogiikan sisältö ja metodit / Suvi Lakkala
II Kulttuurisensitiiviset käytänteet
Mentorointi / Minna Körkkö
Maahanmuuttajanuorten koulutusvalintoihin vaikuttavia tekijöitä / Elli Heikkilä
Maahanmuuttajanuorten koulusiirtymä toiselle asteelle / Heidi Keskinen
Ajattelutaitojen opettaminen perusopetuksessa / Outi Kyrö-Ämmälä ja Katja Anttila
Maahanmuuttajaoppilaan osallisuuden edistäminen / Satu Taskinen.
Alkusanat
I Kulttuurisensitiivisyys kasvatuskontekstissa
Kulttuurisensitiivisyys koulussa / Merja Paksuniemi
Kulttuurisensitiivisyys saamelaisopetuksessa / Pigga Keskitalo
Inklusiivisen pedagogiikan sisältö ja metodit / Suvi Lakkala
II Kulttuurisensitiiviset käytänteet
Mentorointi / Minna Körkkö
Maahanmuuttajanuorten koulutusvalintoihin vaikuttavia tekijöitä / Elli Heikkilä
Maahanmuuttajanuorten koulusiirtymä toiselle asteelle / Heidi Keskinen
Ajattelutaitojen opettaminen perusopetuksessa / Outi Kyrö-Ämmälä ja Katja Anttila
Maahanmuuttajaoppilaan osallisuuden edistäminen / Satu Taskinen.
Tiivistelmä
Tämän teoksen, Opaskirja oppilaan kohtaamiseen monikulttuurisessa koulun arjessa, tavoitteena on lisätä tietoisuutta kulttuurisensitiivisyydestä tutkimukseen pohjautuen ja esitellä käytännön esimerkkejä, jotka ovat sovellettavissa luokanopettajakoulutukseen sekä vähemmistö- ja maahanmuuttajataustaisten ryhmien ohjaamiseen ja opettamiseen. Opaskirja vastaa tarpeeseen hallita moninaistuva opetuskonteksti. Opettajat ja luokanopettajaopiskelijat tarvitsevat tietoa kulttuurisensitiivisyyden teoriasta ja käytännöstä, jotta he voivat toimia eri kasvatus- ja opetustilanteissa. Opaskirjasessa kirjoittavat kahden hankkeen asiantuntijat ja erikseen kutsutut kirjoittajat.