E-Learning: Practices, lessons learned and the way forward
Hyde-Clarke (ed.), Nathalie; Wikström-Grotell (red.), Camilla (2016)
Hyde-Clarke (ed.), Nathalie
Wikström-Grotell (red.), Camilla
Yrkeshögskolan Arcada Ab
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5260-76-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5260-76-2
Tiivistelmä
REDAKTÖRERNAS FÖRORD / EDITORIAL FOREWORD
E-lärande i någon form ingår i alla studier på Arcada och är därmed en del av studentens och lärarens vardag. Dialogen mellan lärare, studenter och aktörer i arbetslivet är en central förutsättning för lärande, men närvaron på de sociala och kognitiva arenorna kan ske både i fysiska och virtuella miljöer. Idén med online-utbildning och nätstöd flerformsundervisning är ökad flexibilitet och resultatorientering i studierna. All undervisning är förankrad i lär plattformen Itslearning, med mångsidiga digitala tillämpningsmöjligheter. Föreliggande rapport visar hur plattformen kan användas exempelvis för att distribuera information om kursen och bandade videoföreläsningar, som kommunikationskanal och för kursfeedback. Digitaliseringen inom utbildningen innebär både möjligheter och utmaningar, som ställer höga krav både på lärarens pedagogiska digitala kompetens och på förändrade arbetssätt. För att utvecklingen skall ske på önskat sätt är förankring på strategisk nivå och pedagogiska ramar för ett gemensamt pedagogiskt tänkande en förutsättning. Rapportsamling innehåller ett flertal exempel på god praxis i undervisningen och visar på ett kritiskt grepp i det pedagogiska arbetet. Rapporten ger också belägg för att mångfalden i en flerbranschhögskola kan utgör en styrka också för det pedagogiska förändringsarbetet.
When reading this collection of experiences, it quickly becomes clear that there are strong parallels between the individual perspectives, student encounters and course adjustments based on student feedback. From the first online course at Arcada, to new initiatives still under way, notions of ’presence’ and ’engagement’ have become increasingly core to how educators choose to navigate online courses. While there is no doubt that online material may enrich university offerings, it is most apparent that simply having learning opportunities available online does not necessarily improve the learner’s experience and depth of knowledge. Many in this book indicate that it is more nuanced than that, and have found blended learning approaches and/or the constructive use of discussion forums to be essential to enhancing the potential for student development. Notably, there is a direct correlation between staff and student expectations for the online space, as well as a general agreement between both parties as to what constitutes ’best practice’. This is despite the lack of clarity as to what that may actually mean in practical terms. Fortunately, lecturers and instructional designers exhibit a sense of adventure and a willingness to try new things.
Ett stort tack går till de skribenter som medverkat och delat med sig av sitt kunnande. De erfarenheter och lärdomar som diskuteras i rapportsamlingen utgör en stabil grund för vidareutveckling inom online-utbildning och nätstöd flerformsundervisning mot målet att utnyttja digitaliseringens möjligheter mångsidigt med studenten i fokus.
E-lärande i någon form ingår i alla studier på Arcada och är därmed en del av studentens och lärarens vardag. Dialogen mellan lärare, studenter och aktörer i arbetslivet är en central förutsättning för lärande, men närvaron på de sociala och kognitiva arenorna kan ske både i fysiska och virtuella miljöer. Idén med online-utbildning och nätstöd flerformsundervisning är ökad flexibilitet och resultatorientering i studierna. All undervisning är förankrad i lär plattformen Itslearning, med mångsidiga digitala tillämpningsmöjligheter. Föreliggande rapport visar hur plattformen kan användas exempelvis för att distribuera information om kursen och bandade videoföreläsningar, som kommunikationskanal och för kursfeedback. Digitaliseringen inom utbildningen innebär både möjligheter och utmaningar, som ställer höga krav både på lärarens pedagogiska digitala kompetens och på förändrade arbetssätt. För att utvecklingen skall ske på önskat sätt är förankring på strategisk nivå och pedagogiska ramar för ett gemensamt pedagogiskt tänkande en förutsättning. Rapportsamling innehåller ett flertal exempel på god praxis i undervisningen och visar på ett kritiskt grepp i det pedagogiska arbetet. Rapporten ger också belägg för att mångfalden i en flerbranschhögskola kan utgör en styrka också för det pedagogiska förändringsarbetet.
When reading this collection of experiences, it quickly becomes clear that there are strong parallels between the individual perspectives, student encounters and course adjustments based on student feedback. From the first online course at Arcada, to new initiatives still under way, notions of ’presence’ and ’engagement’ have become increasingly core to how educators choose to navigate online courses. While there is no doubt that online material may enrich university offerings, it is most apparent that simply having learning opportunities available online does not necessarily improve the learner’s experience and depth of knowledge. Many in this book indicate that it is more nuanced than that, and have found blended learning approaches and/or the constructive use of discussion forums to be essential to enhancing the potential for student development. Notably, there is a direct correlation between staff and student expectations for the online space, as well as a general agreement between both parties as to what constitutes ’best practice’. This is despite the lack of clarity as to what that may actually mean in practical terms. Fortunately, lecturers and instructional designers exhibit a sense of adventure and a willingness to try new things.
Ett stort tack går till de skribenter som medverkat och delat med sig av sitt kunnande. De erfarenheter och lärdomar som diskuteras i rapportsamlingen utgör en stabil grund för vidareutveckling inom online-utbildning och nätstöd flerformsundervisning mot målet att utnyttja digitaliseringens möjligheter mångsidigt med studenten i fokus.