Hätäkeskustoiminnan kehittäminen, aluetyöryhmän loppuraportti
Sisäministeriö
08.09.2009
Julkaisusarja:
Sisäasiainministeriön julkaisut 28/2009This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-491-463-5Tiivistelmä
Sisäasiainministeriö asetti 15.5.2009 hätäkeskustoiminnan kehittämistä varten hanketyöryhmän, jonka tehtävänä oli valmistella ehdotus uudeksi hätäkeskustoiminnan aluejaoksi.
Työryhmän asettamisen taustalla oli sisäasiainministeriön hätäkeskustoiminnan strategiatyöryhmän 17.3.2009 luovuttama loppuraportti, jonka mukaan hätäkeskusten aluejaon kehittämisessä keskeisiä tavoitteita ovat muun muassa keskusten lukumäärän vähentäminen, hätäkeskusten toimintamallien uudistaminen ja yhtenäistäminen valtakunnallisesti, hätäkeskustoiminnan sopeuttaminen väheneviin resursseihin sekä väestön ja viranomaisten palveluodotuksiin vastaaminen.
Aluetyöryhmän toimeksiannossa hätäkeskustoiminnan kehittämistä pidettiin kiireellisenä tehtävänä.
Tämän vuoksi on perusteltua, että aluejakopäätös tehdään nykyisen hätäkeskuslainsäädännön mukaisesti ja valtioneuvoston päätöksellä.
Toimeksiantona oli tehdä esitys valtakunnan alueen jakamisesta uudelleen tarkoituksenmukaisella tavalla. Peruslähtökohtana työryhmässä pidettiin sitä, että toteutettava aluejakomuutos ei vaaranna
hätäkeskustoiminnan palvelutasoa. Muun muassa kaksikielinen palvelu turvataan ja hälytystoiminnan nopeutta parannetaan.
Työryhmä oli yksimielinen siitä, että keskeisten Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten omista aluejaoista ei tule ilman vahvoja perusteita poiketa hätäkeskustoimialueita määriteltäessä.
Työryhmä esittää seuraavaa:
1) Uudenmaan alue muodostaa siirtymäkauden jälkeen yhden hätäkeskusalueen.
2) Uudenmaan ulkopuolella Suomi jaetaan enintään viiteen väestömäärältään mahdollisimman tasakokoiseen hätäkeskusalueeseen. Hätäkeskuslain 5§:n 1 momentin mukaisesti valtioneuvosto tekee päätöksen hätäkeskusalueista, minkä jälkeen sisäasiainministeriö tekee päätöksen hätäkeskuslain 5§:n 2 momentin mukaisesti hätäkeskusten sijainnista hätäkeskusalueilla. Nämä päätökset tehdään mahdollisimman pian, kuitenkin vuoden 2009 kuluessa.
3) Uusien hätäkeskusalueiden käyttöönotto tapahtuu valtioneuvoston päätöksen mukaisesti. Ne muuttuisivat uuden hätäkeskuslainsäädännön mukaisiksi toimialueiksi uudistetun lainsäädännön tullessa voimaan.
4) Hätäkeskustoiminnan rakenteellinen uudistaminen tulisi työryhmän mielestä käynnistää välittömästi valtioneuvoston päätöksen jälkeen. Siirtymäkausi jatkuu vuoden 2015 loppuun, ellei tästä poikkeamiseen ole erityisiä perusteita.
5) Siirtymäkauden aikana nykyiset hätäkeskukset jatkaisivat hätäilmoitusten vastaanottoa, ellei uudistuksen toimeenpanoa jollakin alueella ole perusteltua toteuttaa aikaisemmin.
Työryhmän asettamisen taustalla oli sisäasiainministeriön hätäkeskustoiminnan strategiatyöryhmän 17.3.2009 luovuttama loppuraportti, jonka mukaan hätäkeskusten aluejaon kehittämisessä keskeisiä tavoitteita ovat muun muassa keskusten lukumäärän vähentäminen, hätäkeskusten toimintamallien uudistaminen ja yhtenäistäminen valtakunnallisesti, hätäkeskustoiminnan sopeuttaminen väheneviin resursseihin sekä väestön ja viranomaisten palveluodotuksiin vastaaminen.
Aluetyöryhmän toimeksiannossa hätäkeskustoiminnan kehittämistä pidettiin kiireellisenä tehtävänä.
Tämän vuoksi on perusteltua, että aluejakopäätös tehdään nykyisen hätäkeskuslainsäädännön mukaisesti ja valtioneuvoston päätöksellä.
Toimeksiantona oli tehdä esitys valtakunnan alueen jakamisesta uudelleen tarkoituksenmukaisella tavalla. Peruslähtökohtana työryhmässä pidettiin sitä, että toteutettava aluejakomuutos ei vaaranna
hätäkeskustoiminnan palvelutasoa. Muun muassa kaksikielinen palvelu turvataan ja hälytystoiminnan nopeutta parannetaan.
Työryhmä oli yksimielinen siitä, että keskeisten Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten omista aluejaoista ei tule ilman vahvoja perusteita poiketa hätäkeskustoimialueita määriteltäessä.
Työryhmä esittää seuraavaa:
1) Uudenmaan alue muodostaa siirtymäkauden jälkeen yhden hätäkeskusalueen.
2) Uudenmaan ulkopuolella Suomi jaetaan enintään viiteen väestömäärältään mahdollisimman tasakokoiseen hätäkeskusalueeseen. Hätäkeskuslain 5§:n 1 momentin mukaisesti valtioneuvosto tekee päätöksen hätäkeskusalueista, minkä jälkeen sisäasiainministeriö tekee päätöksen hätäkeskuslain 5§:n 2 momentin mukaisesti hätäkeskusten sijainnista hätäkeskusalueilla. Nämä päätökset tehdään mahdollisimman pian, kuitenkin vuoden 2009 kuluessa.
3) Uusien hätäkeskusalueiden käyttöönotto tapahtuu valtioneuvoston päätöksen mukaisesti. Ne muuttuisivat uuden hätäkeskuslainsäädännön mukaisiksi toimialueiksi uudistetun lainsäädännön tullessa voimaan.
4) Hätäkeskustoiminnan rakenteellinen uudistaminen tulisi työryhmän mielestä käynnistää välittömästi valtioneuvoston päätöksen jälkeen. Siirtymäkausi jatkuu vuoden 2015 loppuun, ellei tästä poikkeamiseen ole erityisiä perusteita.
5) Siirtymäkauden aikana nykyiset hätäkeskukset jatkaisivat hätäilmoitusten vastaanottoa, ellei uudistuksen toimeenpanoa jollakin alueella ole perusteltua toteuttaa aikaisemmin.