Koulutustoimikuntien tehtävien ja koulutustoimikuntarakenteen kehittämistä valmistelleen työryhmän muistio
opetus- ja kulttuuriministeriö
18.06.2010
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2010:4This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-927-1Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli laatia esitys koulutustoimikuntarakenteen kehittämisestä, arvioida koulutustoimikuntien nykyisten tehtävien ajanmukaisuutta ja tehdä tarvittaessa ehdotus toimikuntien tehtävien muuttamisesta sekä tehdä muut tarvittavat esitykset koulutustoimikuntajärjestelmän kehittämisestä.
Työryhmän toimeksiannon tavoitteena oli parantaa laadullisen ennakoinnin osuvuutta ja kattavuutta, lisätä työelämän asiantuntemuksen vaikuttavuutta laadullisessa ennakoinnissa, parantaa koulutusjärjestelmän kykyä reagoida uusiin haasteisiin, lisätä koulutuksen, osaamisen ja työelämän vuorovaikutusta ja vahvistaa kuulemismenettelyä hallinnossa.
Työryhmä ehdottaa, että opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteisenä koulutuksen laadullisen ennakoinnin asiantuntijaelimenä toimisi koulutustoimikuntajärjestelmä, joka koostuu ohjausryhmästä, eri alojen koulutustoimikunnista sekä koulutustoimikuntien työtä täydentävistä määräaikaisista asiantuntijaryhmistä. Koulutustoimikuntajärjestelmän tehtävänä on edistää yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta.
Työryhmä ehdottaa koulutustoimikuntarakenteeseen opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämää ohjausryhmää, jonka tehtävänä olisi koulutustoimikuntajärjestelmän toiminnan suunnittelu, ohjaus ja kehittäminen. Ohjausryhmä valmistelisi koulutustoimikuntajärjestelmän toimintasuunnitelman, arvioisi tutkintojärjestelmän kehittämistarpeita ja vastaisi siitä, että koulutustoimikunnissa käsiteltäisiin tarpeellisia kaikkia koulutusaloja koskevia asioita. Ohjausryhmä asetettaisiin enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan ja siinä olisi puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, tarpeellinen määrä sihteereitä ja enintään 14 muuta jäsentä, jotka edustaisivat opetushallintoa, työmarkkinoiden keskusjärjestöjä, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry:tä, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:tä, Suomen Yrittäjät ry:tä sekä ammatillista ja korkea-asteen koulutusta.
Työryhmän ehdotuksessa on 26 koulutustoimikuntaa, joihin opetus- ja kulttuuriministeriö nimeää Opetushallituksen esityksestä enintään 16 jäsentä sekä kullekin jäsenelle henkilökohtaisen varajäsenen. Jäsenten ja varajäsenten tulee edustaa ainakin opetushallintoa, koulutuksen järjestäjiä, opetushenkilöstöä, työnantajia ja työntekijöitä. Ministeriö määrää Opetushallituksen esityksestä jäsenten keskuudesta koulutustoimikuntien puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
Työryhmä ehdottaa, että koulutustoimikuntien tehtävänä on omilla osaamis- ja toimialoillaan tarvittaessa yhteistoiminnassa keskenään:
- seurata, arvioida ja ennakoida koulutuksen ja työelämässä tarvittavan osaamisen kehitystä ohjausryhmän laatiman koulutustoimikuntajärjestelmän toimintasuunnitelman mukaisesti
- tehdä aloitteita opetus- ja kulttuuriministeriölle, Opetushallitukselle ja muille keskeisille tahoille ammatillisen koulutuksen sisällölliseksi kehittämiseksi ja sen pohjalta tutkintojen kehittämiseksi
- tehdä aloitteita korkeakouluille työelämän osaamistarpeiden huomioon ottamisesta koulutuksen sisällöllisessä kehittämisessä sekä
- suorittaa opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen niille osoittamat muut tehtävät.
Työryhmä ehdottaa, että ohjausryhmä voi asettaa omasta, opetus- ja kulttuuriministeriön tai koulutustoimikuntien aloitteesta määräaikaisia asiantuntijaryhmiä yhden tai useamman koulutustoimikunnan osaamis- ja toimialaan liittyviin laadullisen ennakoinnin tehtäviin. Määräaikaisen asiantuntijaryhmän jäsenet nimetään koulutustoimikuntiin jäseniä ehdottaneiden tahojen esityksestä.
Työryhmä ehdottaa, että voimassa oleva valtioneuvoston asetus koulutustoimikuntajärjestelmästä korvattaisiin kokonaan uudella asetuksella. Työryhmä on tehnyt ehdotuksen uudeksi koulutustoimikuntajärjestelmästä annettavaksi valtioneuvoston asetukseksi. Asetus ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011.
Työryhmän toimeksiannon tavoitteena oli parantaa laadullisen ennakoinnin osuvuutta ja kattavuutta, lisätä työelämän asiantuntemuksen vaikuttavuutta laadullisessa ennakoinnissa, parantaa koulutusjärjestelmän kykyä reagoida uusiin haasteisiin, lisätä koulutuksen, osaamisen ja työelämän vuorovaikutusta ja vahvistaa kuulemismenettelyä hallinnossa.
Työryhmä ehdottaa, että opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteisenä koulutuksen laadullisen ennakoinnin asiantuntijaelimenä toimisi koulutustoimikuntajärjestelmä, joka koostuu ohjausryhmästä, eri alojen koulutustoimikunnista sekä koulutustoimikuntien työtä täydentävistä määräaikaisista asiantuntijaryhmistä. Koulutustoimikuntajärjestelmän tehtävänä on edistää yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta.
Työryhmä ehdottaa koulutustoimikuntarakenteeseen opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämää ohjausryhmää, jonka tehtävänä olisi koulutustoimikuntajärjestelmän toiminnan suunnittelu, ohjaus ja kehittäminen. Ohjausryhmä valmistelisi koulutustoimikuntajärjestelmän toimintasuunnitelman, arvioisi tutkintojärjestelmän kehittämistarpeita ja vastaisi siitä, että koulutustoimikunnissa käsiteltäisiin tarpeellisia kaikkia koulutusaloja koskevia asioita. Ohjausryhmä asetettaisiin enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan ja siinä olisi puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, tarpeellinen määrä sihteereitä ja enintään 14 muuta jäsentä, jotka edustaisivat opetushallintoa, työmarkkinoiden keskusjärjestöjä, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry:tä, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:tä, Suomen Yrittäjät ry:tä sekä ammatillista ja korkea-asteen koulutusta.
Työryhmän ehdotuksessa on 26 koulutustoimikuntaa, joihin opetus- ja kulttuuriministeriö nimeää Opetushallituksen esityksestä enintään 16 jäsentä sekä kullekin jäsenelle henkilökohtaisen varajäsenen. Jäsenten ja varajäsenten tulee edustaa ainakin opetushallintoa, koulutuksen järjestäjiä, opetushenkilöstöä, työnantajia ja työntekijöitä. Ministeriö määrää Opetushallituksen esityksestä jäsenten keskuudesta koulutustoimikuntien puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
Työryhmä ehdottaa, että koulutustoimikuntien tehtävänä on omilla osaamis- ja toimialoillaan tarvittaessa yhteistoiminnassa keskenään:
- seurata, arvioida ja ennakoida koulutuksen ja työelämässä tarvittavan osaamisen kehitystä ohjausryhmän laatiman koulutustoimikuntajärjestelmän toimintasuunnitelman mukaisesti
- tehdä aloitteita opetus- ja kulttuuriministeriölle, Opetushallitukselle ja muille keskeisille tahoille ammatillisen koulutuksen sisällölliseksi kehittämiseksi ja sen pohjalta tutkintojen kehittämiseksi
- tehdä aloitteita korkeakouluille työelämän osaamistarpeiden huomioon ottamisesta koulutuksen sisällöllisessä kehittämisessä sekä
- suorittaa opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen niille osoittamat muut tehtävät.
Työryhmä ehdottaa, että ohjausryhmä voi asettaa omasta, opetus- ja kulttuuriministeriön tai koulutustoimikuntien aloitteesta määräaikaisia asiantuntijaryhmiä yhden tai useamman koulutustoimikunnan osaamis- ja toimialaan liittyviin laadullisen ennakoinnin tehtäviin. Määräaikaisen asiantuntijaryhmän jäsenet nimetään koulutustoimikuntiin jäseniä ehdottaneiden tahojen esityksestä.
Työryhmä ehdottaa, että voimassa oleva valtioneuvoston asetus koulutustoimikuntajärjestelmästä korvattaisiin kokonaan uudella asetuksella. Työryhmä on tehnyt ehdotuksen uudeksi koulutustoimikuntajärjestelmästä annettavaksi valtioneuvoston asetukseksi. Asetus ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011.