Kuluttajariitalautakunnan toiminnan kehittämistarpeet : Selvityshenkilön raportti
Luukkonen, Irene (2024-04-08)
Luukkonen, Irene
Oikeusministeriö
08.04.2024
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2024:4Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-999-7Tiivistelmä
Oikeusministeriön teettämän selvityksen tarkoituksena on arvioida kuluttajariitalautakunnan (KRIL) toiminnan kehittämistarpeita.
Selvityshenkilö esittää kuluttajariitalautakunnan menettelytapoihin useita muutoksia. Selvityksessä esitetään vireille tuleville riita-asioille valmisteluyksikön perustamista ja monia erilaisia konkreettisia tehostustoimia. Lautakunnan sisäisiä menettelytapoja koskevien ehdotusten lisäksi selvityshenkilö esittää kartoitettavaksi kuluttajaneuvonnan ja kuluttajariitalautakunnan samaan organisaation sijoittamisen mahdollisuutta. Kuluttajaneuvonta on kuluttajariitalautakunnan tärkein sidosryhmä, joka vaikuttaa merkittävästi lautakuntaan tuleviin riita-asioihin.
Kuluttajariitalautakunnan vuosikymmeniä kestäneen ruuhkan taltuttamiseksi selvityshenkilö esittää lautakunnan toimialueen supistamista. Tämä voisi ADR-direktiivin säännösten estämättä tapahtua siten, että lautakunnan toimialueesta poistettaisiin yksityishenkilöiden väliset riita-asiat. Tämän ehdotuksen arvioinnissa tulisi ottaa huomioon oikeusministeriössä vireillä olevan mahdollisen pienriitamenettelyä koskevan sääntelyn lieventävät vaikutukset.
Selvityshenkilö ehdottaa kuluttajariitalautakunnan toimialueen supistamista myös niin, että päällekkäisyys toisen ADR-elimen (FINE lautakuntineen) kanssa poistetaan. Selvityshenkilö ehdottaa edelleen kartoitettavaksi, olisiko mahdollista perustaa uusia ADR-elimiä nk. public-private-periaatteella kuluttajariitalautakunnan ruuhkatilanteen pysyväisluonteiseksi järjestämiseksi ja käsittelyaikojen olennaiseksi lyhentämiseksi.
Selvityshenkilö esittää kuluttajariitalautakunnan menettelytapoihin useita muutoksia. Selvityksessä esitetään vireille tuleville riita-asioille valmisteluyksikön perustamista ja monia erilaisia konkreettisia tehostustoimia. Lautakunnan sisäisiä menettelytapoja koskevien ehdotusten lisäksi selvityshenkilö esittää kartoitettavaksi kuluttajaneuvonnan ja kuluttajariitalautakunnan samaan organisaation sijoittamisen mahdollisuutta. Kuluttajaneuvonta on kuluttajariitalautakunnan tärkein sidosryhmä, joka vaikuttaa merkittävästi lautakuntaan tuleviin riita-asioihin.
Kuluttajariitalautakunnan vuosikymmeniä kestäneen ruuhkan taltuttamiseksi selvityshenkilö esittää lautakunnan toimialueen supistamista. Tämä voisi ADR-direktiivin säännösten estämättä tapahtua siten, että lautakunnan toimialueesta poistettaisiin yksityishenkilöiden väliset riita-asiat. Tämän ehdotuksen arvioinnissa tulisi ottaa huomioon oikeusministeriössä vireillä olevan mahdollisen pienriitamenettelyä koskevan sääntelyn lieventävät vaikutukset.
Selvityshenkilö ehdottaa kuluttajariitalautakunnan toimialueen supistamista myös niin, että päällekkäisyys toisen ADR-elimen (FINE lautakuntineen) kanssa poistetaan. Selvityshenkilö ehdottaa edelleen kartoitettavaksi, olisiko mahdollista perustaa uusia ADR-elimiä nk. public-private-periaatteella kuluttajariitalautakunnan ruuhkatilanteen pysyväisluonteiseksi järjestämiseksi ja käsittelyaikojen olennaiseksi lyhentämiseksi.