Arviomuistio hallinto-oikeuksien kokoonpanosääntelyn eräistä tarkistamistarpeista
Nyholm, Elina (2023-06-12)
Nyholm, Elina
Oikeusministeriö
12.06.2023
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja 2023:20Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-659-0Tiivistelmä
Arviomuistiossa käsitellään hallinto-oikeuksien kokoonpanosäännösten uudistamisen mahdollisia lähtökohtia. Lähtökohdiksi tarkastelulle on otettu joko kahden jäsenen kokoonpanon muuttaminen pääsäännöksi nykyisen kolmen jäsenen kokoonpanon sijaan tai kolmen jäsenen kokoonpanon säilyttäminen pääsääntönä, mutta kahden jäsenen kokoonpanon käyttämisen mahdollistaminen kolmen jäsenen kokoonpanon sijaan huomattavasti nykyistä joustavammin.
Kokoonpanosäännösten keventäminen on ollut vallitseva suuntaus niiden viimeaikaisessa kehittämisessä tuomioistuimissa. Kokoonpanosäännösten keventäminen lisää kustannustehokkuutta ja nopeuttaa osaltaan asioiden käsittelyä hallinto-oikeuksissa, ja tämä puolestaan parantaa oikeusturvan saatavuutta ja oikea-aikaisuutta.
Kahden lainoppineen jäsenen kokoonpanon säätäminen pääsäännöksi tai joustava mahdollisuus kokoonpanon keventämiseen kahden lainoppineen jäsenen kokoonpanoksi tukisi tähänastista kokoonpanosäännösten kehitystä. Kahden lainoppineen jäsenen kokoonpanon säätäminen pääsäännöksi vahvistaisi jo käytännössä hallinto-oikeuksissa yleisimmäksi kokoonpanotyypiksi muodostuneen linjauksen. Uudistamisen tarkoituksena ei olisi siirtää kahden jäsenen kokoonpanon käsiteltäväksi ollenkaan sellaisia asioita, jotka laadultaan tai laajuudeltaan tai jostain muusta vastaavasta syystä edellyttävät vähintään kolmen lainoppineen jäsenen kokoonpanoa.
Kokoonpanosäännösten keventäminen on ollut vallitseva suuntaus niiden viimeaikaisessa kehittämisessä tuomioistuimissa. Kokoonpanosäännösten keventäminen lisää kustannustehokkuutta ja nopeuttaa osaltaan asioiden käsittelyä hallinto-oikeuksissa, ja tämä puolestaan parantaa oikeusturvan saatavuutta ja oikea-aikaisuutta.
Kahden lainoppineen jäsenen kokoonpanon säätäminen pääsäännöksi tai joustava mahdollisuus kokoonpanon keventämiseen kahden lainoppineen jäsenen kokoonpanoksi tukisi tähänastista kokoonpanosäännösten kehitystä. Kahden lainoppineen jäsenen kokoonpanon säätäminen pääsäännöksi vahvistaisi jo käytännössä hallinto-oikeuksissa yleisimmäksi kokoonpanotyypiksi muodostuneen linjauksen. Uudistamisen tarkoituksena ei olisi siirtää kahden jäsenen kokoonpanon käsiteltäväksi ollenkaan sellaisia asioita, jotka laadultaan tai laajuudeltaan tai jostain muusta vastaavasta syystä edellyttävät vähintään kolmen lainoppineen jäsenen kokoonpanoa.