The perceived sustainable quality of wooden products in the context of housing
Harju, Charlotta (2022-12-02)
Harju, Charlotta
Vaasan yliopisto
02.12.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-050-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-050-4
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Recent research shows that although consumers appreciate sustainable products, their market share still remains low. Through three interlinked articles, this thesis examines how consumers evaluate product sustainability in relation to perceived quality to gain a better understanding of consumers’ choice of sustainable products. This issue is scrutinized in the case of wooden products in the context of housing.
In the first article, a systematic literature review was carried out to examine the perceived quality of wooden building materials and the results showed that consumers’ perceptions of wood were influenced by quality indicators (i.e., quality cues and attributes) and personal and situational variables. The second and third articles empirically explored the quality dimensions of wooden products and the connections between consumer characteristics and their perceptions of these dimensions. According to the results, the perceived quality of wooden building and interior products consisted of quality dimensions that included various technical, economic, social, and environmental aspects. Also, consumers’ consciousness for sustainable consumption and their sociodemographic background related to their evaluations of these quality dimensions.
Furthermore, the articles provided empirical evidence on the connections between the perceived quality and sustainability attributes of wooden products. As a result, a novel construct called “perceived sustainable quality” is proposed and conceptual models of the perceived sustainable quality of wooden building and interior products are constructed. The construct of perceived sustainable quality brings together environmental, social, and economic sustainability attributes of wooden products that form a part of perceived quality. The main theoretical contribution to marketing and consumer behavior research is the conceptualization of the connections between perceived quality and sustainability attributes. In this way, the thesis also brings novel insights to the fields of forest sciences and sustainability science. The results also provide significant managerial implications for wood industry companies and other stakeholders in terms of how they can utilize perceived sustainable quality in their business models and marketing strategies. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että kuluttajat arvostavat vastuullisia tuotteita, mutta siitä huolimatta niiden markkinaosuus on edelleen pieni. Väitöskirjan kolmen artikkelin kautta tutkitaan, miten kuluttajat arvioivat tuotteiden koettua laatua ja kestävyysnäkökulmia, jotta ymmärtäisimme paremmin kuluttajien vastuullisiin tuotteisiin liittyviä valintoja. Väitöskirjassa tarkastelun kohteena ovat puutuotteet, joita käytetään asumisen kontekstissa.
Ensimmäisessä artikkelissa tehtiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus puisten rakennusmateriaalien koetusta laadusta ja tulokset osoittivat, että erilaiset laatuindikaattorit, kuten laatuvihjeet ja -attribuutit, kuluttajien ominaisuudet ja kulutustilanteeseen liittyvät tekijät vaikuttivat kuluttajien näkemyksiin puusta. Toisessa ja kolmannessa artikkelissa tutkittiin empiirisesti puutuotteiden koetun laadun ulottuvuuksia ja sitä, miten kuluttajien ominaisuudet olivat yhteydessä niiden arviointiin. Tulosten mukaan puisten rakennus- ja sisustustuotteiden koetun laadun ulottuvuudet koostuivat erilaisista teknisistä, ekologisista, sosiaalisista ja taloudellisista näkökulmista. Kuluttajien kestävään kuluttamiseen liittyvä ostokäyttäytyminen ja sosiodemografiset tekijät olivat myös yhteydessä siihen, miten he arvioivat puutuotteiden laatu-ulottuvuuksia.
Väitöskirjan artikkelien kautta saatiin myös tietoa tuotteen koetun laadun ja kestävyysattribuuttien välisistä yhteyksistä. Tulosten pohjalta väitöskirjassa ehdotetaan uutta käsitettä "koettu kestävä laatu", jolle rakennetaan käsitemallit puisten rakennustuotteiden ja sisustustuotteiden kontekstissa. Koetun kestävän laadun käsite tuo yhteen tuotteen ekologiset, sosiaaliset ja taloudelliset kestävyysattribuutit, jotka muodostavat osan koettua laatua. Väitöskirjan tulokset edistävät markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen tutkimusta käsitteellistämällä tuotteen koetun laadun ja kestävyysattribuuttien väliset yhteydet. Lisäksi väitöskirja tuo uutuusarvoa metsätieteiden ja kestävyystieteen aloille. Tulokset tarjoavat myös merkittävää tietoa puuteollisuusyrityksille ja muille sidosryhmille liittyen siihen, kuinka ne voivat hyödyntää koettua kestävää laatua liiketoimintamalleissaan ja markkinointistrategioissaan.
In the first article, a systematic literature review was carried out to examine the perceived quality of wooden building materials and the results showed that consumers’ perceptions of wood were influenced by quality indicators (i.e., quality cues and attributes) and personal and situational variables. The second and third articles empirically explored the quality dimensions of wooden products and the connections between consumer characteristics and their perceptions of these dimensions. According to the results, the perceived quality of wooden building and interior products consisted of quality dimensions that included various technical, economic, social, and environmental aspects. Also, consumers’ consciousness for sustainable consumption and their sociodemographic background related to their evaluations of these quality dimensions.
Furthermore, the articles provided empirical evidence on the connections between the perceived quality and sustainability attributes of wooden products. As a result, a novel construct called “perceived sustainable quality” is proposed and conceptual models of the perceived sustainable quality of wooden building and interior products are constructed. The construct of perceived sustainable quality brings together environmental, social, and economic sustainability attributes of wooden products that form a part of perceived quality. The main theoretical contribution to marketing and consumer behavior research is the conceptualization of the connections between perceived quality and sustainability attributes. In this way, the thesis also brings novel insights to the fields of forest sciences and sustainability science. The results also provide significant managerial implications for wood industry companies and other stakeholders in terms of how they can utilize perceived sustainable quality in their business models and marketing strategies.
Ensimmäisessä artikkelissa tehtiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus puisten rakennusmateriaalien koetusta laadusta ja tulokset osoittivat, että erilaiset laatuindikaattorit, kuten laatuvihjeet ja -attribuutit, kuluttajien ominaisuudet ja kulutustilanteeseen liittyvät tekijät vaikuttivat kuluttajien näkemyksiin puusta. Toisessa ja kolmannessa artikkelissa tutkittiin empiirisesti puutuotteiden koetun laadun ulottuvuuksia ja sitä, miten kuluttajien ominaisuudet olivat yhteydessä niiden arviointiin. Tulosten mukaan puisten rakennus- ja sisustustuotteiden koetun laadun ulottuvuudet koostuivat erilaisista teknisistä, ekologisista, sosiaalisista ja taloudellisista näkökulmista. Kuluttajien kestävään kuluttamiseen liittyvä ostokäyttäytyminen ja sosiodemografiset tekijät olivat myös yhteydessä siihen, miten he arvioivat puutuotteiden laatu-ulottuvuuksia.
Väitöskirjan artikkelien kautta saatiin myös tietoa tuotteen koetun laadun ja kestävyysattribuuttien välisistä yhteyksistä. Tulosten pohjalta väitöskirjassa ehdotetaan uutta käsitettä "koettu kestävä laatu", jolle rakennetaan käsitemallit puisten rakennustuotteiden ja sisustustuotteiden kontekstissa. Koetun kestävän laadun käsite tuo yhteen tuotteen ekologiset, sosiaaliset ja taloudelliset kestävyysattribuutit, jotka muodostavat osan koettua laatua. Väitöskirjan tulokset edistävät markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen tutkimusta käsitteellistämällä tuotteen koetun laadun ja kestävyysattribuuttien väliset yhteydet. Lisäksi väitöskirja tuo uutuusarvoa metsätieteiden ja kestävyystieteen aloille. Tulokset tarjoavat myös merkittävää tietoa puuteollisuusyrityksille ja muille sidosryhmille liittyen siihen, kuinka ne voivat hyödyntää koettua kestävää laatua liiketoimintamalleissaan ja markkinointistrategioissaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [491]