Koulunuorisotyö
Editoija
Hännikäinen-Uutela, Anna-Liisa
Penttinen, Pekka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-515-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-515-4
Tiivistelmä
Kirja on syntynyt tarpeesta vastata oppimateriaalitarpeeseen, ammattialan itseymmärryksen lisäämiseen ja kasvatuksellisen viitekehyksen tuottamiseen koulunuorisotyöhön. Oppikirja tarjoaa tavan jäsentää koulunuorisotyötä neljästä näkökulmasta: koulunuorisotyön ammattialaymmärryksestä ja itsemäärittelystä, moniammatillisuuden reunaehdoista ja mahdollisuuksista koulun toimintaympäristöissä, koulunuorisotyön käytännön toteuttamisen mahdollisuuksista ja koulunuorisotyön keskeisistä tavoitteista sekä koulunuorisotyön laadusta.
Kirjan suunnittelussa on pyritty ottamaan huomioon kahdenlaisia tekijöitä. Ensinnäkin sen sisällöt on jäsennetty palvelemaan koulunuorisotyön laajempaa ammatillista kuvaa, tarjoamaan perusteltuja näkökulmia koulunuorisotyön toteuttamiseen sekä virittämään keskustelua koulunuorisotyön laadusta, näkyväksi tekemisestä ja vaikuttavuudesta. Toiseksi pyrkimyksenämme on ollut tuottaa oppimateriaali, jonka pohjalta voidaan viedä nuorisotyöllistä osaamista laajemminkin koulumaailmaan.
Kirja soveltuu koulunuorisotyötä tekevien tai koulua työympäristönä suunnittelevien käyttöön samoin kuin koulussa jo toimiville nuorisotyöntekijöille ja muulle henkilökunnalle.
Kirjan suunnittelussa on pyritty ottamaan huomioon kahdenlaisia tekijöitä. Ensinnäkin sen sisällöt on jäsennetty palvelemaan koulunuorisotyön laajempaa ammatillista kuvaa, tarjoamaan perusteltuja näkökulmia koulunuorisotyön toteuttamiseen sekä virittämään keskustelua koulunuorisotyön laadusta, näkyväksi tekemisestä ja vaikuttavuudesta. Toiseksi pyrkimyksenämme on ollut tuottaa oppimateriaali, jonka pohjalta voidaan viedä nuorisotyöllistä osaamista laajemminkin koulumaailmaan.
Kirja soveltuu koulunuorisotyötä tekevien tai koulua työympäristönä suunnittelevien käyttöön samoin kuin koulussa jo toimiville nuorisotyöntekijöille ja muulle henkilökunnalle.