Puualan tekniikan korkeakoulutus tulevaisuuden työelämässä
Lahtela, Ville; Kärki, Timo (2022-11-04)
Publishers version
Lahtela, Ville
Kärki, Timo
04.11.2022
146
1-112
LUT University
LUT Scientific and Expertise Publications Tutkimusraportit – Research Reports
School of Energy Systems
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-884-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-884-3
Tiivistelmä
Puualalle on viime vuosina syntynyt yleinen huoli: ”mistä tulevat tulevaisuuden tekijät alalle?”, johtuen radikaalisti vähentyneestä puualan tekniikan korkeakoulutuksen opetustarjonnasta. Esitetty huolenaihe on tunnistettu useamman eri asiantuntijan toimesta muun muassa puualan julkaisuissa. Perinteisen puutekniikan koulutusmahdollisuuksia on tänä päivänä tarjolla ainoastaan yhden ammattikorkeakoulun toimesta, mutta yliopistotasolla ei ollenkaan. Näin ollen esimerkiksi eläköityvien puutekniikan diplomi-insinöörien tilalle ei löydy uusia tekijöitä. ”Puualan tekniikan korkeakoulutus tulevaisuuden työelämässä” hankkeessa selvitettiin alan eri sidosryhmiltä heidän näkemyksiään tulevaisuuden osaamistarpeista, millaisia osaajia heidän näkemyksensä perusteella tarvitaan tulevaisuudessa puualan tehtävissä. Hankkeessa suoritettiin haastatteluja sekä kysely nykyisille puutekniikan ammattikorkeakouluopiskelijoille heidän halukkuudestaan täydentää osaamistaan puutekniikan insinööri AMK tutkinnon jälkeen.
Suoritetun kyselyn perusteella puutekniikan opiskelijat ovat hyvin motivoituneita täydentämään osaamistaan, mutta he eivät ole kovin tietoisia opintomahdollisuuksista. Tärkeää olisikin luoda eri koulutuspolkujen välille esimerkkitapauksia sujuvista koulutusmahdollisuuksista, muun muassa ammattikorkeakoulun ja yliopiston välille. Ainoastaan yksi puualan tekniikan kouluttaja nähtiin suoritetuissa yrityshaastatteluissa isona haasteena alan kehityksessä, josta kärsii eniten Itä- ja Pohjois-Suomessa toimivat toimijat osaajapulana, kun taas esimerkiksi Lahden seudulla on reilusti alan uusia osaajia saatavilla. Yleinen haaste puualan tekniikan opinnoissa on kuitenkin edelleen sen heikko vetovoimaisuus opintomahdollisuutena, joka vaatii vielä toimenpiteitä. Esimerkiksi puun monet mahdollisuudet tulevaisuuden tuotteena ei ole tarpeeksi hyvin suuren yleisön tiedossa, kuten ei myöskään monipuoliset työmahdollisuudet puualalla uravalintaa pohdiskelevalle nuorelle. Puurakentaminen on eräs huomioitava näkökulma puualan tekniikan koulutuksen kehittämisessä, sillä puu tuotteena on jo itsestään ratkaisu hillitsemään esimerkiksi rakentamisesta muodostuvaa hiilijalanjälkeä. Puualan opintokokonaisuuksia täytyykin vielä tarkastella ja kehittää työelämän tavoitteiden mukaisesti, jossa huomioidaan muun muassa puurakentamisen ja lisääntyneen teknologian vaatimukset osana puualan tekniikan korkeakoulutuksen kehittämistä.
Suoritetun kyselyn perusteella puutekniikan opiskelijat ovat hyvin motivoituneita täydentämään osaamistaan, mutta he eivät ole kovin tietoisia opintomahdollisuuksista. Tärkeää olisikin luoda eri koulutuspolkujen välille esimerkkitapauksia sujuvista koulutusmahdollisuuksista, muun muassa ammattikorkeakoulun ja yliopiston välille. Ainoastaan yksi puualan tekniikan kouluttaja nähtiin suoritetuissa yrityshaastatteluissa isona haasteena alan kehityksessä, josta kärsii eniten Itä- ja Pohjois-Suomessa toimivat toimijat osaajapulana, kun taas esimerkiksi Lahden seudulla on reilusti alan uusia osaajia saatavilla. Yleinen haaste puualan tekniikan opinnoissa on kuitenkin edelleen sen heikko vetovoimaisuus opintomahdollisuutena, joka vaatii vielä toimenpiteitä. Esimerkiksi puun monet mahdollisuudet tulevaisuuden tuotteena ei ole tarpeeksi hyvin suuren yleisön tiedossa, kuten ei myöskään monipuoliset työmahdollisuudet puualalla uravalintaa pohdiskelevalle nuorelle. Puurakentaminen on eräs huomioitava näkökulma puualan tekniikan koulutuksen kehittämisessä, sillä puu tuotteena on jo itsestään ratkaisu hillitsemään esimerkiksi rakentamisesta muodostuvaa hiilijalanjälkeä. Puualan opintokokonaisuuksia täytyykin vielä tarkastella ja kehittää työelämän tavoitteiden mukaisesti, jossa huomioidaan muun muassa puurakentamisen ja lisääntyneen teknologian vaatimukset osana puualan tekniikan korkeakoulutuksen kehittämistä.
Lähdeviite
Lahtela, V., Kärki, T. (2022). Puualan tekniikan korkeakoulutus tulevaisuuden työelämässä. LUT Scientific and Expertise Publications Tutkimusraportit – Research Reports, 146. LUT University. ISBN 978-952-335-883-6.