Musiikki kutsuu leikkimään – Luova toiminta varhaiskasvatuksen arjessa
Editoija
Aarnio, Hanna-Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-326-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-326-8
Tiivistelmä
Musiikilla ja leikillä on paljon yhteistä. Molempia pidetään luovana tekemisenä, ja niitä yhdistää myös tietynlainen virtaavuus ja eteenpäin meneminen. Monessa kielessä niitä kuvaakin yksi yhteinen sana, kuten englannin play tai ranskan jouer.
Parhaimmillaan musiikki värittää leikkiä luomalla tunnelmia ja laajentamalla leikkijöiden mielikuvitusta. Yhtä lailla myös leikissä syntyneistä elementeistä on hyötyä musisoidessa. Mielikuvista on paljon apua, kun työskennellään musiikin tulkinnan parissa, ja esimerkiksi improvisointi vaatii heittäytymiskykyä ja leikillisiä ideoita.
Varhaiskasvatuksessa leikki on osa arkea. Myös musiikin toivoisi olevan osa lasten jokapäiväistä elämää. Lasten suhde musiikkiin on mutkaton: musiikki innostaa pientä taaperoakin liikkumaan mukana ja koskettaa lapsia siinä missä aikuisiakin. Kasvattajien ja muiden aikuisten rooli lasten musiikkisuhteen mahdollistajina ja tukijoina on hyvin tärkeä. Meidän tehtävämme on johdattaa lapsi musiikin maailmaan ja avata ovia erilaisiin musiikkityyleihin ja kappaleisiin, leikin keinoin.
Tämä julkaisu vastaa musiikin leikkiinkutsuun. Julkaisu on suunnattu varhaiskasvatuksen parissa sekä muuten lasten kanssa työskenteleville innostajaksi luovaan toimintaan sekä avuksi musiikin ja leikin yhteisen maailman löytämiseen. Julkaisussa tutustutaan muun muassa tarinallisen leikin mahdollisuuksiin sekä tunnetaitoihin ja vireysviisauteen. Lisäksi näkökulmia luodaan musiikin kuuntelemiseen, kuuntelutaitoihin sekä lastenmusiikkiin.
Julkaisu on koottu Soivia kohtaamisia ja yhteisöllistä luovuutta varhaiskasvatuksessa 3 -täydennyskoulutuksen asiantuntijoiden puheenvuoroista sekä osallistujien hurmaavista tarinoista päiväkodin arjesta. Täydennyskoulutusta rahoitti Opetushallitus.
Parhaimmillaan musiikki värittää leikkiä luomalla tunnelmia ja laajentamalla leikkijöiden mielikuvitusta. Yhtä lailla myös leikissä syntyneistä elementeistä on hyötyä musisoidessa. Mielikuvista on paljon apua, kun työskennellään musiikin tulkinnan parissa, ja esimerkiksi improvisointi vaatii heittäytymiskykyä ja leikillisiä ideoita.
Varhaiskasvatuksessa leikki on osa arkea. Myös musiikin toivoisi olevan osa lasten jokapäiväistä elämää. Lasten suhde musiikkiin on mutkaton: musiikki innostaa pientä taaperoakin liikkumaan mukana ja koskettaa lapsia siinä missä aikuisiakin. Kasvattajien ja muiden aikuisten rooli lasten musiikkisuhteen mahdollistajina ja tukijoina on hyvin tärkeä. Meidän tehtävämme on johdattaa lapsi musiikin maailmaan ja avata ovia erilaisiin musiikkityyleihin ja kappaleisiin, leikin keinoin.
Tämä julkaisu vastaa musiikin leikkiinkutsuun. Julkaisu on suunnattu varhaiskasvatuksen parissa sekä muuten lasten kanssa työskenteleville innostajaksi luovaan toimintaan sekä avuksi musiikin ja leikin yhteisen maailman löytämiseen. Julkaisussa tutustutaan muun muassa tarinallisen leikin mahdollisuuksiin sekä tunnetaitoihin ja vireysviisauteen. Lisäksi näkökulmia luodaan musiikin kuuntelemiseen, kuuntelutaitoihin sekä lastenmusiikkiin.
Julkaisu on koottu Soivia kohtaamisia ja yhteisöllistä luovuutta varhaiskasvatuksessa 3 -täydennyskoulutuksen asiantuntijoiden puheenvuoroista sekä osallistujien hurmaavista tarinoista päiväkodin arjesta. Täydennyskoulutusta rahoitti Opetushallitus.