Muutosjohtajan mikroteot
Editoija
Rahmel, Päivi
Unkari-Virtanen, Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-205-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-205-6
Tiivistelmä
Oppilaitokset toteuttavat perustehtäväänsä keskellä muutoksia, jotka saattavat olla vasta saamassa hahmonsa ympäröivässä yhteiskunnassa ja oppilaiden elämänpiirissä, kehkeytymässä ja tuloillaan. Samalla oppilaitoksilta kuitenkin odotetaan jo reagointia näihin muutoksiin, kun nuoria oppijoita kasvatetaan tulevaisuuden maailman toimijoiksi.
Oppilaitoksen johtamistyössä peilautuu yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten kirjo. Oppilaitosten johtajat ja opettajat joutuvat pohtimaan muutosten kohtaamista toimintatavoissaan, työn ja opetuksen järjestelyissä, opetussuunnitelmien muotoiluissa ja monissa arjen ratkaisuissa. Muutokset kytkeytyvät toisiinsa, eikä kokonaisuuksia ole useinkaan mahdollista ennalta tietää. Muutokset saattavat näyttäytyä liian suurina, mahdottomina ja tuntemattomina. Systeeminen ajattelutapa vastaa ennakoimattoman todellisuuden
kohtaamiseen.
Tässä julkaisussa kuvataan Opetushallituksen rahoittamassa Johtosävelet-koulutuksessa löydettyjä reittejä näissä pyörteissä selviytymiseen ja avataan systeemisen johtamisen soveltamista organisaatioiden arkeen. Julkaisu jatkaa koulutuksen dialogista johtoajatusta.
Oppilaitoksen johtamistyössä peilautuu yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten kirjo. Oppilaitosten johtajat ja opettajat joutuvat pohtimaan muutosten kohtaamista toimintatavoissaan, työn ja opetuksen järjestelyissä, opetussuunnitelmien muotoiluissa ja monissa arjen ratkaisuissa. Muutokset kytkeytyvät toisiinsa, eikä kokonaisuuksia ole useinkaan mahdollista ennalta tietää. Muutokset saattavat näyttäytyä liian suurina, mahdottomina ja tuntemattomina. Systeeminen ajattelutapa vastaa ennakoimattoman todellisuuden
kohtaamiseen.
Tässä julkaisussa kuvataan Opetushallituksen rahoittamassa Johtosävelet-koulutuksessa löydettyjä reittejä näissä pyörteissä selviytymiseen ja avataan systeemisen johtamisen soveltamista organisaatioiden arkeen. Julkaisu jatkaa koulutuksen dialogista johtoajatusta.