Suomen matkailustrategia 2019–2028 : Toteuman seuranta vuosilta 2019–2021
Kortelainen, Jeremias; Koivula, Tiina; Siltala, Jenna; Wennberg, Mikko (2021-12-10)
Kortelainen, Jeremias
Koivula, Tiina
Siltala, Jenna
Wennberg, Mikko
työ- ja elinkeinoministeriö
10.12.2021
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2021:59This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-959-9Tiivistelmä
Suomen matkailustrategia 2019–2028 asettaa tavoitteet sekä toimenpiteet Suomen matkailun kehittämiseen. Strategian toteumaa seurataan kokonaisuudessaan ja toimenpiteittäin kahden vuoden välein. Tässä raportissa esitetään vuosien 2019–2021 toteuman seuranta.
Kaikissa matkailustrategian neljässä teemassa on onnistuttu edistämään matkailun kehittämisen toimenpiteitä jo ensimmäisinä vuosina, mutta vaihtelu toimenpiteiden etenemisessä on suurta. Toimenpideryhmittäin tarkasteltuna kokonaisuutena pisimmälle vaikuttavat edenneen matkailutuotteiden ja -palveluiden digitalisointi ja digitaalisen matkailumarkkinoinnin terävöittäminen sekä saavutettavuuden kehittäminen matkailualan tarpeet huomioon ottaen.
Toteuman seurannan perusteella suositellaan työvoiman saatavuushaasteiden ratkaisemiseksi konkreettisia toimenpiteitä, jotka on mitoitettu muuttuva tilanne huomioiden. Lisäksi suositellaan tunnistamaan jatkossakin kestävyyden edistämisen ja kotimaanmatkailun kasvanut merkitys. Matkailualan digitalisaation etuja tulee tuoda näkyviksi yrityksille, ja matkailualan digiosaamisen kasvattamista tarvitaan edelleen. Strategian toimenpiteiden kohdentamista tulisi harkita temaattisesti. Osa toimenpiteistä on vain välillisesti kytköksissä matkailualaan, mikä vaikeuttaa niiden tulosten tunnistamista. Tiedolla johtamisen kehittäminen hyötyisi kokonaisvaltaisemmasta näkökulmasta.
Kaikissa matkailustrategian neljässä teemassa on onnistuttu edistämään matkailun kehittämisen toimenpiteitä jo ensimmäisinä vuosina, mutta vaihtelu toimenpiteiden etenemisessä on suurta. Toimenpideryhmittäin tarkasteltuna kokonaisuutena pisimmälle vaikuttavat edenneen matkailutuotteiden ja -palveluiden digitalisointi ja digitaalisen matkailumarkkinoinnin terävöittäminen sekä saavutettavuuden kehittäminen matkailualan tarpeet huomioon ottaen.
Toteuman seurannan perusteella suositellaan työvoiman saatavuushaasteiden ratkaisemiseksi konkreettisia toimenpiteitä, jotka on mitoitettu muuttuva tilanne huomioiden. Lisäksi suositellaan tunnistamaan jatkossakin kestävyyden edistämisen ja kotimaanmatkailun kasvanut merkitys. Matkailualan digitalisaation etuja tulee tuoda näkyviksi yrityksille, ja matkailualan digiosaamisen kasvattamista tarvitaan edelleen. Strategian toimenpiteiden kohdentamista tulisi harkita temaattisesti. Osa toimenpiteistä on vain välillisesti kytköksissä matkailualaan, mikä vaikeuttaa niiden tulosten tunnistamista. Tiedolla johtamisen kehittäminen hyötyisi kokonaisvaltaisemmasta näkökulmasta.