Haminan ja Kotkan rannikkoalueen tulvariskien hallintasuunnitelma vuosille 2022-2027
Tuukkanen, Tapio; Höytämö, Jukka (2021-12-30)
Tuukkanen, Tapio
Höytämö, Jukka
Kaakkois-Suomen ELY-keskus
30.12.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-974-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-974-8
Tiivistelmä
Haminan ja Kotkan rannikkoalue on nimetty maa- ja metsätalousministeriön päätöksellä yhdeksi Suomen 22 merkittävästä tulvariski-alueesta. Tulvariskien hallintasuunnitelmat laaditaan kuuden vuoden välein kaikille vesistöalueille ja merenrannikon alueille, joilla on yksi tai useampi merkittävä tulvariskialue. Tulvariskien hallinnan tavoitteena on lain mukaan (620/2010) vähentää tulvien haitallisia vaikutuksia ihmisten terveyteen ja turvallisuuteen, välttämättömyyspalveluihin, yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja turvaavaan taloudelliseen toimintaan, ympäristöön ja kulttuuriperintöön.
Haminan ja Kotkan rannikkoalueen tulvariskien hallintasuunnitelmassa esitetään tulvariskien hallinnan tavoitteet sekä toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi vuosille 2022–2027. Suunnitelma on jatkoa vuosien 2016–2021 suunnitelmalle. Tulvariskien hallinnan toimenpiteet keskittyvät tarkistetussa suunnitelmassa kuntien ja välttämättömyyspalveluita (vesi, sähkö, lämpö, tietoliikenne) tarjoavien
yritysten ja laitosten oman valmiuden ja varautumisen edistämiseen. Lisäksi keskeisiä toimenpidekokonaisuuksia ovat maankäytön ja rakentamisen ohjaus, viranomaisten ja sidosryhmien välisen yhteistyön lisääminen, tulvavaara-alueen asukkaiden tulvatietoisuuden ja tulviin varautumisen parantaminen sekä valmiusharjoittelu. Toimenpiteiden toteuttamista ja vaikuttavuutta pyritään tehostamaan mm. entistä konkreettisemmalla yhteistyöllä, vastuutahojen sitouttamisella sekä tulvariskien huomioimisella osana olemassa olevia valmius-ja varautumissuunnitelmia. Vuosille 2022–2027 ei esitetä uusia rakenteellisia tulvasuojelutoimenpiteitä, mutta edellisessä suunnitelmassa tunnistetut keskeneräiset tai toteuttamatta jääneet toimenpiteet ovat edelleen mukana.
Suunnitelma on laadittu yhteistyössä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Haminan ja Kotkan rannikkoalueen tulvaryhmän kanssa. Suunnitelmassa on huomioitu valmisteluvaiheen sidosryhmäyhteistyössä saadut kommentit sekä hallintasuunnitelman ehdotuksesta saatu kuulemispalaute. Haminan ja Kotkan rannikkoalueen tulvaryhmä seuraa vuosille 2022–2027 asetettujen tavoitteiden toteutumista. Hallintasuunnitelmassa kuvattujen toimenpiteiden edistämisestä ja toteuttamisesta vastaavat Kaakkois-Suomen ELY-keskus sekä toimenpiteittäin esitetyt vastuutahot. Suunnitelma tarkistetaan seuraavan kerran vuonna 2027. Fredrikshamn och Kotka kustområde har enligt jord- och skogsbruksministeriets beslut utsetts till ett av Finlands 22 områden med betydande översvämningsrisk. Planer för hantering av översvämningsrisker upprättas var sjätte år för alla avrinningsområden och kustområden med ett eller fler betydande områden med översvämningsrisk. Målet med hanteringen av översvämningsrisker är enligt lagen
(620/2010) att minska ogynnsamma följder för människors hälsa eller säkerhet, nödvändighetstjänster, ekonomisk verksamhet som tryg-gar samhällets vitala funktioner, miljön och kulturarvet.
I planen för hantering av översvämningsrisker i Fredrikshamn och Kotka kustområde presenteras mål för hanteringen av översvämnings-risker för varje avrinningsområde samt åtgärder för att uppnå målen för 2022–2027. Planen är en fortsättning på 2016–2021 års plan. Åtgärderna för hantering av översvämningsrisker fokuserar i den reviderade planen på att främja den egna beredskapen och bered-skapen hos kommunerna och de företag och inrättningar som tillhandahåller nödvändighetstjänster (vatten, el, värme, datakommunikation). Viktiga åtgärdshelheter är dessutom styrning av markanvändningen och byggandet, ökat samarbete mellan myndigheter och intressentgrupper, förbättrad medvetenhet om översvämningar och förbättrad beredskap för översvämningar bland invånarna i översvämn ingshotade områden samt beredskapsövning. Genomförandet av åtgärder och åtgärdernas konsekvenser ska i möjligaste mån effektiviseras bl.a. genom ännu konkretare samarbete, förbindelse av ansvariga parter samt beaktande av översvämningsrisker som en del av befintliga beredskapsplaner. För 2022–2027 presenteras inga nya strukturella översvämningsskyddsåtgärder, men pågående eller inte genomförda åtgärder som identifierades i den föregående planen är alltjämt med.
Planen har tagits fram i samarbete med NTM-centralen i Sydöstra Finland och översvämningsgruppen för Fredrikshamn och Kotka kustområde. I planen beaktas kommentarer från intressentsamarbetet i beredningsskedet samt responsen från hörandet av förslaget till riskhanteringsplan. Översvämningsgruppen för Fredrikshamn och Kotka kustområde följer upp uppfyllandet av målen som ställts upp för 2022–2027. NTM-centralen i Sydöstra Finland och ansvariga parter för respektive åtgärd ansvarar för att främja och genomföra åtgärderna som beskrivs i riskhanteringsplanen. Planen revideras nästa gång 2027. The coast of Hamina and Kotka has been identified as one of 22 significant flood risk areas in Finland by decision of the Ministry of Agriculture and Forestry. Flood risk management plans are drawn up every six years for all river basins and coastal areas with one or more significant flood risk areas. According to the Act (620/2010), the objective of flood risk management is to reduce the harmful effects of floods on human health and safety, necessity services, economic activities securing vital functions of the society, the environment and cultural heritage.
The flood risk management plan for the coast of Hamina and Kotka sets out the flood risk management targets and the measures for achieving the targets in 2022-2027. The plan is a continuation of the 2016-2021 plan. In the revised plan, flood risk management focuses on promoting the preparedness of municipalities as well as companies and institutions providing necessity services (water, electricity, heat, telecommunications). In addition, key measures include the steering of land use and construction, increasing cooperation between authorities and stakeholders, improving the flood awareness and preparedness of residents in the flood hazard area, and preparedness training. Efforts will be made to improve the implementation and effectiveness of the measures through more concrete cooperation, commitment of the responsible parties and taking flood risks into account as part of existing preparedness and emergency plans. While no new structural flood protection measures are proposed for 2022-2027, the measures that were identified in the previous plan but that are still in progress or have not implemented are also included in the revised plan.
The plan was prepared in cooperation with the ELY Centre for Southeast Finland and the flood group of the Hamina and Kotka coast. The plan considers the comments that were received during stakeholder cooperation in the preparation phase and the feedback received on the management plan proposal. The flood group of the Hamina and Kotka coast will supervise the achievement of the targets set for 2022-2027. The measures described in the management plan are promoted and implemented by the Centre for Economic Development, Transport and the Environment for Southeast Finland and by the parties appointed for each measure. The plan will be reviewed next in 2027.
Haminan ja Kotkan rannikkoalueen tulvariskien hallintasuunnitelmassa esitetään tulvariskien hallinnan tavoitteet sekä toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi vuosille 2022–2027. Suunnitelma on jatkoa vuosien 2016–2021 suunnitelmalle. Tulvariskien hallinnan toimenpiteet keskittyvät tarkistetussa suunnitelmassa kuntien ja välttämättömyyspalveluita (vesi, sähkö, lämpö, tietoliikenne) tarjoavien
yritysten ja laitosten oman valmiuden ja varautumisen edistämiseen. Lisäksi keskeisiä toimenpidekokonaisuuksia ovat maankäytön ja rakentamisen ohjaus, viranomaisten ja sidosryhmien välisen yhteistyön lisääminen, tulvavaara-alueen asukkaiden tulvatietoisuuden ja tulviin varautumisen parantaminen sekä valmiusharjoittelu. Toimenpiteiden toteuttamista ja vaikuttavuutta pyritään tehostamaan mm. entistä konkreettisemmalla yhteistyöllä, vastuutahojen sitouttamisella sekä tulvariskien huomioimisella osana olemassa olevia valmius-ja varautumissuunnitelmia. Vuosille 2022–2027 ei esitetä uusia rakenteellisia tulvasuojelutoimenpiteitä, mutta edellisessä suunnitelmassa tunnistetut keskeneräiset tai toteuttamatta jääneet toimenpiteet ovat edelleen mukana.
Suunnitelma on laadittu yhteistyössä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Haminan ja Kotkan rannikkoalueen tulvaryhmän kanssa. Suunnitelmassa on huomioitu valmisteluvaiheen sidosryhmäyhteistyössä saadut kommentit sekä hallintasuunnitelman ehdotuksesta saatu kuulemispalaute. Haminan ja Kotkan rannikkoalueen tulvaryhmä seuraa vuosille 2022–2027 asetettujen tavoitteiden toteutumista. Hallintasuunnitelmassa kuvattujen toimenpiteiden edistämisestä ja toteuttamisesta vastaavat Kaakkois-Suomen ELY-keskus sekä toimenpiteittäin esitetyt vastuutahot. Suunnitelma tarkistetaan seuraavan kerran vuonna 2027.
(620/2010) att minska ogynnsamma följder för människors hälsa eller säkerhet, nödvändighetstjänster, ekonomisk verksamhet som tryg-gar samhällets vitala funktioner, miljön och kulturarvet.
I planen för hantering av översvämningsrisker i Fredrikshamn och Kotka kustområde presenteras mål för hanteringen av översvämnings-risker för varje avrinningsområde samt åtgärder för att uppnå målen för 2022–2027. Planen är en fortsättning på 2016–2021 års plan. Åtgärderna för hantering av översvämningsrisker fokuserar i den reviderade planen på att främja den egna beredskapen och bered-skapen hos kommunerna och de företag och inrättningar som tillhandahåller nödvändighetstjänster (vatten, el, värme, datakommunikation). Viktiga åtgärdshelheter är dessutom styrning av markanvändningen och byggandet, ökat samarbete mellan myndigheter och intressentgrupper, förbättrad medvetenhet om översvämningar och förbättrad beredskap för översvämningar bland invånarna i översvämn ingshotade områden samt beredskapsövning. Genomförandet av åtgärder och åtgärdernas konsekvenser ska i möjligaste mån effektiviseras bl.a. genom ännu konkretare samarbete, förbindelse av ansvariga parter samt beaktande av översvämningsrisker som en del av befintliga beredskapsplaner. För 2022–2027 presenteras inga nya strukturella översvämningsskyddsåtgärder, men pågående eller inte genomförda åtgärder som identifierades i den föregående planen är alltjämt med.
Planen har tagits fram i samarbete med NTM-centralen i Sydöstra Finland och översvämningsgruppen för Fredrikshamn och Kotka kustområde. I planen beaktas kommentarer från intressentsamarbetet i beredningsskedet samt responsen från hörandet av förslaget till riskhanteringsplan. Översvämningsgruppen för Fredrikshamn och Kotka kustområde följer upp uppfyllandet av målen som ställts upp för 2022–2027. NTM-centralen i Sydöstra Finland och ansvariga parter för respektive åtgärd ansvarar för att främja och genomföra åtgärderna som beskrivs i riskhanteringsplanen. Planen revideras nästa gång 2027.
The flood risk management plan for the coast of Hamina and Kotka sets out the flood risk management targets and the measures for achieving the targets in 2022-2027. The plan is a continuation of the 2016-2021 plan. In the revised plan, flood risk management focuses on promoting the preparedness of municipalities as well as companies and institutions providing necessity services (water, electricity, heat, telecommunications). In addition, key measures include the steering of land use and construction, increasing cooperation between authorities and stakeholders, improving the flood awareness and preparedness of residents in the flood hazard area, and preparedness training. Efforts will be made to improve the implementation and effectiveness of the measures through more concrete cooperation, commitment of the responsible parties and taking flood risks into account as part of existing preparedness and emergency plans. While no new structural flood protection measures are proposed for 2022-2027, the measures that were identified in the previous plan but that are still in progress or have not implemented are also included in the revised plan.
The plan was prepared in cooperation with the ELY Centre for Southeast Finland and the flood group of the Hamina and Kotka coast. The plan considers the comments that were received during stakeholder cooperation in the preparation phase and the feedback received on the management plan proposal. The flood group of the Hamina and Kotka coast will supervise the achievement of the targets set for 2022-2027. The measures described in the management plan are promoted and implemented by the Centre for Economic Development, Transport and the Environment for Southeast Finland and by the parties appointed for each measure. The plan will be reviewed next in 2027.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]