Valtateiden 2 ja 9 parantaminen Humppilan kohdalla, Humppila : Aluevaraussuunnitelma
Uudenmaan ELY-keskus
14.10.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-877-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-877-2
Tiivistelmä
Valtatie 2 (Vihti-Pori) on valtakunnallisesti ja seudullisesti merkittävä henkilö- ja raskaan liikenteen väylä ja joukkoliikenteen runkoyhteys, johon Humppilassa sekoittuu myös paikallista liikennettä. Valtatie 9 (E63, Turku-Tampere-Joensuu) on osa Suomen tärkeintä päätieverkkoa, jossa Humppilan kohdalla on paljon mm. Naantalin ja Turun satamien kuljetuksia.
Valtatiet 2 ja 9 kuuluvat tason I väylänä valtakunnalliseen pääväyläverkkoon (LVM:n asetus 933/2018) ja ne ovat osa EU:n päätöksen mukaista yleiseurooppalaista kattavaa liikenneverkkoa (TEN-T). Humppilan kohdalla valtatie 2 on suurten erikoiskuljetusten reitti. Valtatie 9 on suurten erikoiskuljetusten reitti Tampereen suuntaan ja pienempien erikoiskuljetusten reitti Turun suuntaan.
Aluevaraussuunnitelmatyön tavoitteena on ollut suunnitella ratkaisu, jolla turvataan valtateiden 2 ja 9 valtakunnallinen pääväylärooli sekä mahdollistetaan Humppilan kohdalla maankäytön suotuisa kytkeytyminen ja kehittyminen. Pääväyläasetuksen mukaisesti valtatiellä on turvattava pitkämatkaisen liikenteen hyvä ja tasainen matkanopeus. Nopeusrajoituksen tulee olla vähintään 80 km/h ja liittymien on sellaisia, että ne eivät merkittävästi haittaa pääsuunnan liikennettä.
Valtatiet 2 ja 9 ovat Humppilan kohdalla tavallisia yksiajorataisia teitä, joilla liittymät ovat tasoliittymiä lukuun ottamatta niiden keskinäistä eritasoliittymää. Valtatien 2 suunnittelujaksolla keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä on 3800-6200 ajoneuvoa (raskaan liikenteen osuus korkea 14-19 %) ja valtatiellä 9 vastaavasti 4100-4900 ajon./vrk (raskaita ajoneuvoja 13 %).
Aluevaraussuunnitelman tavoitetilanteessa valtatiet 2 ja 9 ovat Humppilan kohdalla 1+1 -ajokaistaisia keskikaideteitä, joiden liittymät ovat eritasoliittymiä ja nopeusrajoitus 80 km/h. Paikalliselle autoliikenteelle sekä jalankululle ja pyöräilylle on keskeiseltä osin rinnakkaiset väylät. Joukkoliikenteen pysäkeille on hyvät kulkuyhteydet, mm. valtateiden alikulkujärjestelyt.
Julkaisun saavutettavuus on tarkistettu.
Valtatiet 2 ja 9 kuuluvat tason I väylänä valtakunnalliseen pääväyläverkkoon (LVM:n asetus 933/2018) ja ne ovat osa EU:n päätöksen mukaista yleiseurooppalaista kattavaa liikenneverkkoa (TEN-T). Humppilan kohdalla valtatie 2 on suurten erikoiskuljetusten reitti. Valtatie 9 on suurten erikoiskuljetusten reitti Tampereen suuntaan ja pienempien erikoiskuljetusten reitti Turun suuntaan.
Aluevaraussuunnitelmatyön tavoitteena on ollut suunnitella ratkaisu, jolla turvataan valtateiden 2 ja 9 valtakunnallinen pääväylärooli sekä mahdollistetaan Humppilan kohdalla maankäytön suotuisa kytkeytyminen ja kehittyminen. Pääväyläasetuksen mukaisesti valtatiellä on turvattava pitkämatkaisen liikenteen hyvä ja tasainen matkanopeus. Nopeusrajoituksen tulee olla vähintään 80 km/h ja liittymien on sellaisia, että ne eivät merkittävästi haittaa pääsuunnan liikennettä.
Valtatiet 2 ja 9 ovat Humppilan kohdalla tavallisia yksiajorataisia teitä, joilla liittymät ovat tasoliittymiä lukuun ottamatta niiden keskinäistä eritasoliittymää. Valtatien 2 suunnittelujaksolla keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä on 3800-6200 ajoneuvoa (raskaan liikenteen osuus korkea 14-19 %) ja valtatiellä 9 vastaavasti 4100-4900 ajon./vrk (raskaita ajoneuvoja 13 %).
Aluevaraussuunnitelman tavoitetilanteessa valtatiet 2 ja 9 ovat Humppilan kohdalla 1+1 -ajokaistaisia keskikaideteitä, joiden liittymät ovat eritasoliittymiä ja nopeusrajoitus 80 km/h. Paikalliselle autoliikenteelle sekä jalankululle ja pyöräilylle on keskeiseltä osin rinnakkaiset väylät. Joukkoliikenteen pysäkeille on hyvät kulkuyhteydet, mm. valtateiden alikulkujärjestelyt.
Julkaisun saavutettavuus on tarkistettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]