Valtatien 24 parantaminen välillä Karisto – Kalliola, Lahti ja Hollola : Aluevaraussuunnitelma
Puistovirta, Laura; Levä, Jukka; Kasari, Teuvo; Niemi, Kari; Nummelin, Ulrika; Niemi, Henry; Aitoaho, Hanna; (A-Insinöörit Suunnittelu Oy) (2017-10-09)
Puistovirta, Laura
Levä, Jukka
Kasari, Teuvo
Niemi, Kari
Nummelin, Ulrika
Niemi, Henry
Aitoaho, Hanna
(A-Insinöörit Suunnittelu Oy)
Uudenmaan ELY-keskus
09.10.2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-607-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-607-5
Tiivistelmä
Valtatie 24 on Lahden ja Jämsän välinen yhteys, joka yhdistää valtatiet 4 ja 9. Aluevaraussuunnitelman suunnittelualue (10,7 km) koskee tien vilkasliikenteisintä alkuosuutta Lahdesta Hollolan Kalliolaan, valtatien 4 ja Pitkänsillantien (mt 14123) välistä osuutta, joka on vilkas työmatkaliikenteen reitti.
Aluevaraussuunnitelman lähtökohtana oli vuonna 2015 valmistuneen valtatien 24 kehittämisselvityksen palvelutasotavoitteet ja jatkosuunnittelutarpeet, joista merkittävin oli tien alkupään liikenteellisen toimivuuden varmistaminen ennustetilanteessa. Valtatien liikennemäärä tällä jaksolla on nykyisin 8 600 – 16 800 ajon./vrk ja vuonna 2040 sen ennustetaan olevan 10 500 – 21 900 ajon./vrk.
Kaksikaistaisen tien ja valo-ohjaamattomien liittymien välityskyky ei riitä liikennemäärien kasvaessa ennustetusti. Jo nykyisin tiellä on sujuvuusongelmia ruuhka-aikaan. Liikenneturvallisuus heikkenee liikenteen ja toimivuusongelmien lisääntyessä. Noin 600 valtatien lähialueen asukasta altistuu liikennemelulle.
Aluevaraussuunnitelmassa valtatie esitetään levennettäväksi nykyisellä paikallaan Ahtialantien ja Rajaharjuntien välisellä noin 8,3 km osuudella nelikaistaiseksi keskikaidetieksi, jonka nopeusrajoitus on 60-70 km/h. Ahtialantien rampin ja valtatien 4 eritasoliittymän välillä valtatielle esitetään 2+1-kaistainen poikkileikkaus. Liittymiä vähennetään ja liikenne keskitetään parannettuihin liittymiin uusien rinnakkaisyhteyksien kautta. Nelikaistatiellä kaikki liittymät ovat liikennevalo-ohjattuja. Jalankulun ja pyöräilyn poikittaisyhteyksiä sekä pysäkkiyhteyksiä parannetaan. Meluesteitä esitetään rakennettavaksi noin 9 km. Hankkeen alustava kustannusarvio ilman lunastuskustannuksia on noin 37,8 miljoonaa euroa (alv. 0 %).
Aluevaraussuunnitelma on yleissuunnitelmatasoinen suunnitelma, joka toimii jatkosuunnittelun ja maankäytön suunnittelun lähtökohtana ja ohjeena. Suunnitelmassa esitetään tien sijainti, aluevaraukset ja alustavat vaikutukset kaavoituksen edellyttämällä tarkkuudella. Suunnitelmaa ei viedä nähtäville, vaan sen käsittely tapahtuu kaavoituksen yhteydessä.
Aluevaraussuunnitelman lähtökohtana oli vuonna 2015 valmistuneen valtatien 24 kehittämisselvityksen palvelutasotavoitteet ja jatkosuunnittelutarpeet, joista merkittävin oli tien alkupään liikenteellisen toimivuuden varmistaminen ennustetilanteessa. Valtatien liikennemäärä tällä jaksolla on nykyisin 8 600 – 16 800 ajon./vrk ja vuonna 2040 sen ennustetaan olevan 10 500 – 21 900 ajon./vrk.
Kaksikaistaisen tien ja valo-ohjaamattomien liittymien välityskyky ei riitä liikennemäärien kasvaessa ennustetusti. Jo nykyisin tiellä on sujuvuusongelmia ruuhka-aikaan. Liikenneturvallisuus heikkenee liikenteen ja toimivuusongelmien lisääntyessä. Noin 600 valtatien lähialueen asukasta altistuu liikennemelulle.
Aluevaraussuunnitelmassa valtatie esitetään levennettäväksi nykyisellä paikallaan Ahtialantien ja Rajaharjuntien välisellä noin 8,3 km osuudella nelikaistaiseksi keskikaidetieksi, jonka nopeusrajoitus on 60-70 km/h. Ahtialantien rampin ja valtatien 4 eritasoliittymän välillä valtatielle esitetään 2+1-kaistainen poikkileikkaus. Liittymiä vähennetään ja liikenne keskitetään parannettuihin liittymiin uusien rinnakkaisyhteyksien kautta. Nelikaistatiellä kaikki liittymät ovat liikennevalo-ohjattuja. Jalankulun ja pyöräilyn poikittaisyhteyksiä sekä pysäkkiyhteyksiä parannetaan. Meluesteitä esitetään rakennettavaksi noin 9 km. Hankkeen alustava kustannusarvio ilman lunastuskustannuksia on noin 37,8 miljoonaa euroa (alv. 0 %).
Aluevaraussuunnitelma on yleissuunnitelmatasoinen suunnitelma, joka toimii jatkosuunnittelun ja maankäytön suunnittelun lähtökohtana ja ohjeena. Suunnitelmassa esitetään tien sijainti, aluevaraukset ja alustavat vaikutukset kaavoituksen edellyttämällä tarkkuudella. Suunnitelmaa ei viedä nähtäville, vaan sen käsittely tapahtuu kaavoituksen yhteydessä.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]